Hur lång livslängd har cellplast? Behåller den sin struktur över överskådlig tid?
Finns äldre plastkonstruktioner som har förvagats betydligt efter ett tiotal år, tänker på plastbåtar och dylikt.

Skulle ju inte vara kul om isoleringen under plattan mister sin styrka efter ca 50 år.
 
Du kanske hittar lite intressant läsning i den här länken.
 
Ja, det var mycket intressant..
Det som borde hålla i 50 år håller inte ens två dagar!!

Så vad kommer hända med våra hus?
Sprickbildningar efter 10år, fallfärdigt efter 30?
 
Förhoppningsvis är ev ihoptryckning ett problem som ytrar sig lika under hela plattan så att huset på det viset sjunker utan sprickor.
 
Och många har bärande innerväggar mm med punktlaster, hur går det för dessa?

Ihoptryckningen är en sak, men hur är det med plasten struktur?
Många plastprodukter som nu har 40-50 år på nacken börjar bli riktigt sköra. Bindningarna mellan molekylerna släpper och det faller isär.
Om det händer under våra gjutna plattor, vad gör vi då?
Är det här en kommande byggskandal?
 
Storån skrev:
Och många har bärande innerväggar mm med punktlaster, hur går det för dessa?

Ihoptryckningen är en sak, men hur är det med plasten struktur?
Många plastprodukter som nu har 40-50 år på nacken börjar bli riktigt sköra. Bindningarna mellan molekylerna släpper och det faller isär.
Om det händer under våra gjutna plattor, vad gör vi då?
Är det här en kommande byggskandal?
Precis som du beskriver så är det en gjutning över och på sidorna i ett slutet utrymme. Vart någonstans skulle det kunna "falla isär". Den risk som skulle kunna finnas är väl en kemisk process som får cellplasten att smälta samman eller bli till vätska, men ingen av dessa senarior är väl trolig. Gjut på du och känn gemensaken med oss andra som gör på samma sätt. Att sia i framtiden är omöjligt, varför oroa sig för något som kanske inte inträffar?
 
Kan ju bara tala om att under min platta i källaren i mitt hus byggt -50 va det bom under nästan hela badrummet på 10kvm. Och inga tendeser på sprickor längs väggar eller mitt på plattan. Då va plattan bara 1-2 cm tjock och ingen armering. Gissar att dagens plattor med armering och 10cm håller bättre även om de oxå blir tyngre.
 
Mikael_L
Detta är givetvis samma problem som alltid funnits, byggmetoder som verkar så perfekta nu blir riktiga bomber i framtiden. Idag undrar vi hur dom kunde vara så i h-ete dumma att dom gjöt in träsyll i betongplattor, att dom reglade upp ovanpå plattor med isolering emellan osv.
Det är endast framtiden som egentligen har facit på hur det bli med frigolit under husen.

Men trots allt skulle jag med stor sannolikhet använda denna metod, andra möjliga sätt är ju bevisligen sämre så dom är ju ändå inga alternativ.
Krypgrund känns iofs hyfsat OK också, riskerna för fuktproblem i dessa är iofs kända, men ofta är det möjligt att få en acceptabel lösning, och den grunden är ju sedan i viss mån möjlig att förändra i efterhand.

Tills sist kan man ju fundera på vad som skulle vara worst case med en modern cellplastisolerad platta...

Om underlaget under själva grunden är felaktigt så kan huset sätta sig, men detta är inte grundens fel! (Dock är detta lättast att åtgärda om man har en plintgrund (tror jag)).

Om cellplasten sätter sig/sjunker ihop, så:
1. Huset sjunker, men antagligen rakt ner, så någon lutning blir det inte.
2. Isoleringsförmågan minskar

dvs ett problem, men det gör inte huset obrukbart...

mina fem öre ...
 
AndersS skrev:
Precis som du beskriver så är det en gjutning över och på sidorna i ett slutet utrymme. Vart någonstans skulle det kunna "falla isär". Den risk som skulle kunna finnas är väl en kemisk process som får cellplasten att smälta samman eller bli till vätska, men ingen av dessa senarior är väl trolig. Gjut på du och känn gemensaken med oss andra som gör på samma sätt. Att sia i framtiden är omöjligt, varför oroa sig för något som kanske inte inträffar?

Nä, plattan jag gjutit är inget slutet utrymme. Kantbalkarna är av frigolit.
Visst är det gjutet med 1dm tjockare kant runt om men under denna är det just frigolit som sannolikt kommer att tryckas ihop och efter några årtionden tappa sin styrka.
 
Mikael_L skrev:
Detta är givetvis samma problem som alltid funnits, byggmetoder som verkar så perfekta nu blir riktiga bomber i framtiden. Idag undrar vi hur dom kunde vara så i h-ete dumma att dom gjöt in träsyll i betongplattor, att dom reglade upp ovanpå plattor med isolering emellan osv.
Det är endast framtiden som egentligen har facit på hur det bli med frigolit under husen.

Men trots allt skulle jag med stor sannolikhet använda denna metod, andra möjliga sätt är ju bevisligen sämre så dom är ju ändå inga alternativ.
Krypgrund känns iofs hyfsat OK också, riskerna för fuktproblem i dessa är iofs kända, men ofta är det möjligt att få en acceptabel lösning, och den grunden är ju sedan i viss mån möjlig att förändra i efterhand.

Tills sist kan man ju fundera på vad som skulle vara worst case med en modern cellplastisolerad platta...

Om underlaget under själva grunden är felaktigt så kan huset sätta sig, men detta är inte grundens fel! (Dock är detta lättast att åtgärda om man har en plintgrund (tror jag)).

Om cellplasten sätter sig/sjunker ihop, så:
1. Huset sjunker, men antagligen rakt ner, så någon lutning blir det inte.
2. Isoleringsförmågan minskar

dvs ett problem, men det gör inte huset obrukbart...

mina fem öre ...
Om det är gynnsamt så sjunker det lika. Hoppas.
Men hur går det då med avlopp och dylikt.

Inte kul med sämre isolering och högre energipriser i framtiden.
 
Men kantbalken är väl gjuten och du har armerat den tillsammans med resten av platten och sedan gjutit i ett stycke?
Runt /under kantbalk och plattan har du sedan cellplast? Under plattan och kantbalkarna kan inte cellplasten röra sig någonstans.
 
Mikael_L
Storån skrev:
Om det är gynnsamt så sjunker det lika. Hoppas.
Men hur går det då med avlopp och dylikt.

Inte kul med sämre isolering och högre energipriser i framtiden.
Ja det är ju inte säkert att det sjunker, men om det värsta inträffar så är det väl det....

Men det där med avloppsrör är givetvis bekymmersamt om det nu skulle sjunka.
 
AndersS skrev:
Men kantbalken är väl gjuten och du har armerat den tillsammans med resten av platten och sedan gjutit i ett stycke?
Runt /under kantbalk och plattan har du sedan cellplast? Under plattan och kantbalkarna kan inte cellplasten röra sig någonstans.
Ja, kantbalken är gjuten och armerad som du beskriver.
Ja, runt/under har jag cellplast.

Jo, cellplasten kan visst röra sig. Den kan tryckas neråt, och den kan tryckas neråt olika mycket under olika partier av kantbalk/platta.

Har du gått in på länken som Jon hänvisade till.
 
Jag har läst den och detta är kort sammanfattning med tyckande från en person precis som vi just nu gör i detta formet. Hade det idag funnits vetenskapliga och utvärderade bevis för att det inte fungerar skulle vi inte få bygga på detta sättet.
Om det sedan i en framtid är rätt eller fel vet vi inte, det kommer hela tiden nya rön och material.
Men vem bygger som det står i artikel "bygger man ett hus på berg och 50cm (500mm) cellplast under och cellplasten sjunker 3% då blir det brott i alla anslutningar", jag är amatör men inte känns det som en vanlig byggförutsättning att ha berg och 500mm cellplast? Här får nog ett proffs svara.
 
Ja, vi får återkomma till den här tråden om 50 år och redovisa våra resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.