Vi ska låta rörmokare installera dusch i rum med utanpåliggande rör. För att spara kostnader ska vi köpa blandare och dusch själva. Röris säger att det är standard med rör uppifrån. Varför? Då blir det svårt att kombinera med takdusch och handduschset eller hur? Blir många rör som ska samsas uppåt. Så vi föredrar nog rördragning nerifrån ändå. Märker att det är litet utbud på blandare för utanpåliggande rör. Att dessutom kombinera med takdusch verkar ännu svårare eller? Tacksam för tips på vad man ska tänka på och välja.
 
BirgitS
Med rör högt upp till duschen så behöver man inte göra i hål för rören i duschdörrens eller -väggens profil.

Det går absolut att kombinera utanpåliggande rör med blandare med takdusch och handdusch för det har vi själva. Även om vi har rören dragna nedtill så är det inget problem med att rören kommer ovanifrån heller.

Vi har det här takduschpaketet tror jag: https://www.fmmattsson.com/sv/duschar/9000e/82181000
kombinerat med ett blandarfäste för utanpåliggande rör, vet inte om det är just denna men liknar i alla fall: https://www.fmmattsson.com/sv/blandarfasten-och-vaggbrickor/20961600
Den vänder man upp och ner om rören kommer uppifrån i stället för nerifrån.

Tillägg: En fördel med att ha rören högt upp är att man inte behöver städa dem lika mycket och det blir inga kalkavlagringar på dem inne i duschen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Med rör högt upp till duschen så behöver man inte göra i hål för rören i duschdörrens eller -väggens profil.

Det går absolut att kombinera utanpåliggande rör med blandare med takdusch och handdusch för det har vi själva. Även om vi har rören dragna nedtill så är det inget problem med att rören kommer ovanifrån heller.

Vi har det här takduschpaketet tror jag: [länk]
kombinerat med ett blandarfäste för utanpåliggande rör, vet inte om det är just denna men liknar i alla fall: [länk]
Den vänder man upp och ner om rören kommer uppifrån i stället för nerifrån.

Tillägg: En fördel med att ha rören högt upp är att man inte behöver städa dem lika mycket och det blir inga kalkavlagringar på dem inne i duschen.
stort tack. 👍🙂🌻
 
BirgitS BirgitS skrev:
Med rör högt upp till duschen så behöver man inte göra i hål för rören i duschdörrens eller -väggens profil.

Det går absolut att kombinera utanpåliggande rör med blandare med takdusch och handdusch för det har vi själva. Även om vi har rören dragna nedtill så är det inget problem med att rören kommer ovanifrån heller.

Vi har det här takduschpaketet tror jag: [länk]
kombinerat med ett blandarfäste för utanpåliggande rör, vet inte om det är just denna men liknar i alla fall: [länk]
Den vänder man upp och ner om rören kommer uppifrån i stället för nerifrån.

Tillägg: En fördel med att ha rören högt upp är att man inte behöver städa dem lika mycket och det blir inga kalkavlagringar på dem inne i duschen.
det du länkade till
BirgitS BirgitS skrev:
Med rör högt upp till duschen så behöver man inte göra i hål för rören i duschdörrens eller -väggens profil.

Det går absolut att kombinera utanpåliggande rör med blandare med takdusch och handdusch för det har vi själva. Även om vi har rören dragna nedtill så är det inget problem med att rören kommer ovanifrån heller.

Vi har det här takduschpaketet tror jag: [länk]
kombinerat med ett blandarfäste för utanpåliggande rör, vet inte om det är just denna men liknar i alla fall: [länk]
Den vänder man upp och ner om rören kommer uppifrån i stället för nerifrån.

Tillägg: En fördel med att ha rören högt upp är att man inte behöver städa dem lika mycket och det blir inga kalkavlagringar på dem inne i duschen.
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
stort tack. 👍🙂🌻
Blir inte klok på hur det funkar. Det takduschpaket du länkade till ser ut att innehålla blandare för infällda rör? Varför ska man ha ett separat blandarfäste?
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
stort tack. 👍🙂🌻
 
BirgitS
Så här ser det ut undertill där vattenrören går uppåt och in i blandarfästet:
Kromad duschblandare och rör mot blå kakelvägg i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut uppifrån där man ser hur blandaren med c/c 160 sitter fast i blandarfästet och får in vattnet via blandarfästets invändiga rör:
Metalliskt gångjärn på ett glaslock, del av inredningsutrustning, blåaktig nyans, reflektioner och skuggor, oklart sammanhang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så här ser det ut undertill där vattenrören går uppåt och in i blandarfästet:
[bild]
Så här ser det ut uppifrån där man ser hur blandaren med c/c 160 sitter fast i blandarfästet och får in vattnet via blandarfästets invändiga rör:
[bild]
Åh, så blandarfästet
BirgitS BirgitS skrev:
Så här ser det ut undertill där vattenrören går uppåt och in i blandarfästet:
[bild]
Så här ser det ut uppifrån där man ser hur blandaren med c/c 160 sitter fast i blandarfästet och får in vattnet via blandarfästets invändiga rör:
[bild]
Aha så blandarfästet utgör lösningen för att kunna använda en takdusch byggd för rör som sitter innanför vägg? Skulle man kunna köpa ett blandarfäste och sen köpa ett duschpaket från Ikea om måtten stämmer? Se bild.
 
  • Teknisk ritning och mått av duschset, namngivet "BROGRUND", pris och produktdetaljer visas, online köpval.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Aha så blandarfästet utgör lösningen för att kunna använda en takdusch byggd för rör som sitter innanför vägg?
Japp :)
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Skulle man kunna köpa ett blandarfäste och sen köpa ett duschpaket från Ikea om måtten stämmer?
Jag skulle undvika blandare från Ikea utan hålla mig till välkända fabrikat som rörmokare känner till och där det finns reservdelar under tiotals år (FM Mattsson, Mora, Gustavsberg t.ex.). Ikeas blandare är antagligen billig men blir inte lika billig om man måste köpa en ny vart femte år.

Förutom måtten måste man ha koll på att det finns olika typer av anslutningar (slätända och allt vad det heter) och vilka sorter som passar ihop.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Japp :)

Jag skulle undvika blandare från Ikea utan hålla mig till välkända fabrikat som rörmokare känner till och där det finns reservdelar under tiotals år (FM Mattsson, Mora, Gustavsberg t.ex.). Ikeas blandare är antagligen billig men blir inte lika billig om man måste köpa en ny vart femte år.

Förutom måtten måste man ha koll på att det finns olika typer av anslutningar (slätända och allt vad det heter) och vilka sorter som passar ihop.
Tusen tack. Nu har jag lärt mig nåt nytt. 🙂
 
B
Våra utanpåliggande rör går neråt. Blir en hel del avlagringar/smuts på dem, och de är lite svåra att göra rent.

Även lite av en riskkonstruktion, fästet till rören sprutar man ju vatten på varje gång man duschar. Skulle det läcka i fästet så är det ju mindre risk för vattenskada om fästet sitter högt upp och är lite utsatt för vatten.

Skulle jag göra om badrummet så kommer rördragningen ändras så den sätts högt.

Vill minnas att det står lite om detta I säker vatten, om jag inte minns fel.
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Våra utanpåliggande rör går neråt. Blir en hel del avlagringar/smuts på dem, och de är lite svåra att göra rent.

Även lite av en riskkonstruktion, fästet till rören sprutar man ju vatten på varje gång man duschar. Skulle det läcka i fästet så är det ju mindre risk för vattenskada om fästet sitter högt upp och är lite utsatt för vatten.

Skulle jag göra om badrummet så kommer rördragningen ändras så den sätts högt.

Vill minnas att det står lite om detta I säker vatten, om jag inte minns fel.
Tack för dina synpunkter. Vill helt enkelt ha en lösning som gör att det får att kombinera utanpåliggande rör som kommer uppifrån med en takdusch.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Japp :)

Jag skulle undvika blandare från Ikea utan hålla mig till välkända fabrikat som rörmokare känner till och där det finns reservdelar under tiotals år (FM Mattsson, Mora, Gustavsberg t.ex.). Ikeas blandare är antagligen billig men blir inte lika billig om man måste köpa en ny vart femte år.

Förutom måtten måste man ha koll på att det finns olika typer av anslutningar (slätända och allt vad det heter) och vilka sorter som passar ihop.
Vilke typ av rör är lämpligast i ett utrymme som är kallställt på vintern? Vattnet måste förstås tömmas men kanske svårt att få ut allt ändå. Risk med att blandaren spricker pga vatten kvar i den och som fryser? Har sett att det finns förkromade plaströr. Är de bättre än kopparrör i ett sånt uttymme?
 
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Vilke typ av rör är lämpligast i ett utrymme som är kallställt på vintern? Vattnet måste förstås tömmas men kanske svårt att få ut allt ändå. Risk med att blandaren spricker pga vatten kvar i den och som fryser? Har sett att det finns förkromade plaströr. Är de bättre än kopparrör i ett sånt uttymme?
Hej! Hoppar på tråden för sent kanske men jag står inför samma fråga:

Hur bäst bygga takdusch med utanpåliggande rör i utrymme som kallställs vintertid? Fick du eller har någon annan här tips på hur jag ska tänka skulle jag bli jätteglad.

Har i dagsläget inte ännu dragit in rören som ska gå genom väggen från en liten toalett tänker att vi ska dra dem högt upp - men vilken lösning är bäst för att sen sätta dit duschpaket med blandare o takdusch?

Hoppas på tips! ☺️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.