Hej alla kunniga på forumet!

Har ett gammalt hus från 1910 som behöver kärlek. Taket över verandan är rostigt och som glad amatör tänker jag direkt på att måla om plåten. Skicket är svårt att avgöra. Finns inte några indikationer på läckage. Som jag har fått det återberättar är taket från byggåret. Frågan är alltså vilket underarbete som krävs och vilken typ av färg som vanligtvis används? Eller är det bara idiotiskt att måla om ett så gammalt tak? Tacksam för alla tips och råd!
 
  • Föråldrad, sliten metalltrappa med flagnande färg och rost. Ljus dag, utomhus, nött struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett fuktigt trägolv med slitage och rostiga räckesstolpar, sannolikt utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Balkong med slitet trädäck, parabolantenn, gröna träd i bakgrunden, staket runtom, bostadsområde, utomhus, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har målat om ett gammalt plåttak från 1919. Målade första gången 2006. Andra gången 2021. Delar av taket var vid första målningen i samma skick som ditt men större delen hade mindre rost. Vid andra målningen fanns inte några allvarliga rostangrepp utan det var mer tvätta och måla två gånger.

Första målningen:

Först skrapade vi taket från lös färg och rost.

På rosten körde vi sen en roterande stålborste. Inte tills det blev helt fritt från rost med tills vi fått bort en hel del.

Sen tvättades taket med högtrycksspruta. Ett varv med målartvätt och sen högtryck igen.

När taket torkat så målades all rost och alla plåtrena ytor med Isotrol Grundlack. Detta är en grund som låser rosten. Innehåller också alkyd och linolja.

Sen målades taket med Ottossons linoljefärg två gånger. Pensel och outspädd färg. Behöver torka minst en vecka mellan varven. För svart färg, välj den som heter kimrök.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Håller med claes,förutom att jag kör högtryck 270bar först..
Sedan använder vi schotchbritepads i flexslipen ..
Blymönja om det är gravrost, annars isotrol grund , för det mesta isoguard färdigfärg
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vilka bra råd! Tack! Återkommer med bilder när det är färdig målat :)
 
Claes Sörmland
plåtrickard plåtrickard skrev:
Blymönja om det är gravrost
Kan man köpa blymönja fortfarande? Trodde det var borttaget från marknaden, därav att jag har använt Isotrol Grund
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.