Hej!

Har tänkt bygga en platsbyggd garderobslösning, bild på skissen nedan. Det är tänkt att ha öppna hyllor till vänster och i mitten samt två garderobstommar som ska ha dörrar som går till taket. Dörrarna kommer således vara ca 240 cm höga. Det ljusa i mitten av bilden är en balk som jag kommer göra en täcksida runt. Hursomhelst min fråga är mest ang dörrarna. Har tänkt bygga allt, även dörrarna, i 16mm MDF. Funderar dock på ifall detta blir för tungt som dörrar. Ska jag använda annat material för dörrarna? Vill dock ha 16mm tjocklek då man inte vill ha rangliga dörrar. Eller kommer det funka med MDF? Hur många och vilka gångjärn tror ni skulle fungera?
 
  • 3D-modellerad garderob med öppen låda, på en datorskärm, designprogram öppet, dock med programikoner nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jonasgal skrev:
Hej!

Har tänkt bygga en platsbyggd garderobslösning, bild på skissen nedan. Det är tänkt att ha öppna hyllor till vänster och i mitten samt två garderobstommar som ska ha dörrar som går till taket. Dörrarna kommer således vara ca 240 cm höga. Det ljusa i mitten av bilden är en balk som jag kommer göra en täcksida runt. Hursomhelst min fråga är mest ang dörrarna. Har tänkt bygga allt, även dörrarna, i 16mm MDF. Funderar dock på ifall detta blir för tungt som dörrar. Ska jag använda annat material för dörrarna? Vill dock ha 16mm tjocklek då man inte vill ha rangliga dörrar. Eller kommer det funka med MDF? Hur många och vilka gångjärn tror ni skulle fungera?
Fick aldrig något svar men kan rapportera att det fungerar utmärkt i 16mm MDF. Dörren är 2.4m hög så rätt så tung hittade en beräkning om minst 6 gångjärn och safeade lite utöver detta
 
  • Rum under renovering, osammanhängande hyllor, verktyg, stege, oordning på golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Omonterad skåpdörr med gångjärn, hyllsektion, verktyg och byggstök, inomhus renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
Jösses vad med gångjärn. Har byggt en del i mdf hade haft Max 4. Men det funkar väl också…

Såg aldrig orginaltråden….
 
  • Gilla
Porsibygg
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Jösses vad med gångjärn. Har byggt en del i mdf hade haft Max 4. Men det funkar väl också…

Såg aldrig orginaltråden….
Ja den känns robust, Kmr ta ner antalet till nästa gång definitivt😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.