Hej,

Har en tvättstuga i källaren som jag inte har några större problem med just nu. Renovering är långt ner på listan. Men jag har hittat en "källarsnigel" bredvid brunnen två ggr (på 2år) och funderar på om just brunnen kan vara problemet. Gjorde precis rent (nåja, "rent") den och noterade att det är någon form av in-/utflöde i den halvt ovanför vattennivån. Åt det hållet har jag enbart en matkällare och sedan kommer ytterväggen. Avloppsrören borde med all rimlighet gå åt andra hållet.

Har även sett att renspluggen saknas men några gängor känns det inte som det är kvar. Finns det något annat man sätta där istället? Konstigt nog har jag inga problem med lukt från den som den är nu dock.
 
  • Rostiga rör i en brunnsöppning med vatten, läckage syns, behov av underhåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fixa till en träplugg till att börja med. Rinner det vatten i den brunnen på sista bilden när du spolar någonstans, rören under kan liksom gå hur som helst, ingen som vet hur dom gjort.
 
BirgitS
G Greggen skrev:
Åt det hållet har jag enbart en matkällare och sedan kommer ytterväggen.
Är det en källartrapp med brunn åt det hållet?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det en källartrapp med brunn åt det hållet?
Det är en källartrapp med brunn utanför den väggen men den är typ 90-grader till vänster om öppningen. Källartrappens brunn/spygatt-öppning pekar dessutom bort från huset. Kan de gå till en gemensam stenkista eller dyl?
J jonaserik skrev:
Fixa till en träplugg till att börja med. Rinner det vatten i den brunnen på sista bilden när du spolar någonstans, rören under kan liksom gå hur som helst, ingen som vet hur dom gjort.
Ja. Det är bara att vara påhittig och stoppa i vad som helst mao ;)

Nej. Inte de ställen jag spolat på. Tror jag har rätt bra koll på hur resten av rören går. Men det kan ligga något i det Birgit pratade om.
 
BirgitS
G Greggen skrev:
Det är en källartrapp med brunn utanför den väggen men den är typ 90-grader till vänster om öppningen. Källartrappens brunn/spygatt-öppning pekar dessutom bort från huset. Kan de gå till en gemensam stenkista eller dyl?
Jag undrade eftersom det har förekommit i andra trådar i forumet att den spygatten har gått in till en golvbrunn inomhus. Tvättvatten borde gå till rening och inte bara till en stenkista. Du får hälla en hink vatten eller två i spygatten och se om det kommer något vatten i golvbrunnen inne. Eller kan man ha gjort om spygattens avlopp vid något tillfälle?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag undrade eftersom det har förekommit i andra trådar i forumet att den spygatten har gått in till en golvbrunn inomhus. Tvättvatten borde gå till rening och inte bara till en stenkista. Du får hälla en hink vatten eller två i spygatten och se om det kommer något vatten i golvbrunnen inne. Eller kan man ha gjort om spygattens avlopp vid något tillfälle?
Det förstår jag men tänkte om spygatten typ går till en stenkista först och om den blir överbelastad så rinner det in till brunnen i tvättstugan och sedan spillvattnet (bakåt i brunnen, åt det hållet där renspluggen skall sitta).

Eller kanske det helt enkelt är så att rören går lite böjt från spygatten till avloppet. Förstår att det tydligen var ganska vanligt att man kopplade källartrappens spygatt till avloppet på 60-talet. Får helt enkelt stoppa i en slang och spola och se om det kommer in vatten.

En koppling mellan brunnen och spygatten skulle ju förklara ev. sniglar och insekter också.
 
Det var precis som Birgit gissade på, spygatten i källartrappan som anslöt.

Fixade ett insektsnät i den och ett i brunnen där spygatten ansluter. Sen en ny rensplugg på det. Så nu hoppas vi på mindre spindlar i källaren (och inga sniglar ;)).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.