hej
jag ska bygga ett fritidshus på 30 kvm.Jordarten på tomten är lera. Huset ska stå på plintar . Min fråga är : ska man ha dräneringssystem under plintarrna och varför huset ska stå ovanpå marken:confused::confused:.
 
Inte dränering UNDER plintarna, där skall du dock packa ett lager singel/grus för bärighetens skull.

Men under huset skall du nog dränera, eller iaf lägga ut ett lager singel så att det inte samlas vatten där.

Jag förstår inte vad du menar med "och varför huset ska stå ovanpå marken" ?
Vart skulle huset annars stå - på vattnet ? ;)

/K
 
  • Gilla
68carlsson
  • Laddar…
jag hade för mig att dräneringssystem behövs endast om man har källare eller betongolatta, min fråga va värför behövs det dränering när hust står ovanpå marken och har ingen markkontakt, tror du det räcker med fiberduk och grus under huset. marken har jag fixat så att det lutar från husets mitt
tack ännu en gång mvh
 
Behovet kan ju vara olika, den generella rekommendationen är iaf att dränera. Jag har dock tex inte dränerat under mitt fritidshus som står på plint.

Men då står det i en lutning på ca 1:10 och ligger mellan 30 - 80 cm ovanför marken.
Så jag har rensat bort stubbar och sly, växtlighet och humus, och plattat till de värsta groparna med singel bara.

Men det beror ju på hur vattensjuk din mark är etc - det är inte bra att det ansamlas vatten under en plintgrund heller, men dränering kan ju göra på många sätt i många fall kan ju marken vara så att den är tillräckligt dränerad som den är för ditt behov. Bygger du dock på tex gammal åkermark så skulle jag nog lagt ut lite grus eftersom den kan ansamla ganska mkt vatten annars som då riskerar att förångar rakt upp på din blindbotten...

Lutningen är nog det vikitgaste, fiberduk och grus funkar nog fintfint om det inte är mkt fuktiga förhållanden tror jag. Jag antar att du vill slippa gräva ur och fylla upp med en massa ton med singel ?!

/K
 
Hej Klas
Det är riktigt, vill slippa gräva och fylla upp för dränering om huset klarar sig utan. mvh
 
Mitt fritidshus ligger också på relativt "lerig" mark. Entreprenören jag tog in för att göra plintgrunden la dräneringar längs med de yttre plintraderna. Trots att han gjorde det blir marken under huset synbart fuktig. Jag ska iofs lägga plast under huset för att förhindra att fukten går upp i blindbotten men mitt råd är ändå att dränera så mycket du kan. Antar att dräneringen även hjälper till att minimera tjälskjutningen och jag lär väl bli varse hur bra det funkar för mig till våren....

/Maxen
 
Hej,

Jag fick dränera runt mitt fritidshus och byta 6 plintar, samt att räta upp en. Har kvar att byta en till.

Det är gammal sjöbotten och berg på ena sidan. Dräneringen går ut i dike vid tomtgräns, samt att på ena sidan är också dagvatten kopplat och går ut i diket. På denna sida var det fukt i jorden och blött. Har nästan skrapat bort det översta jordlagret och kommer att lägga plast på, på med grus.

Det är värt detta att vara noga och se över markförhållanden, samt om man har naturlig avringing. Vill inte ha problem längre fram.
Ev. röjt tomten på större träd som har tagit hand om vattnet på naturlig väg?

När man håller på och har grävare där så är det ingen större merkostnad för en erfaren grävare att gräva 2-4 diken utanför plintarna kopplat till en eller flera stenkistor eller diken.
 
hkkv skrev:
Hej,

Jag fick dränera runt mitt fritidshus och byta 6 plintar, samt att räta upp en. Har kvar att byta en till.

Det är gammal sjöbotten och berg på ena sidan. Dräneringen går ut i dike vid tomtgräns, samt att på ena sidan är också dagvatten kopplat och går ut i diket. På denna sida var det fukt i jorden och blött. Har nästan skrapat bort det översta jordlagret och kommer att lägga plast på, på med grus.

Det är värt detta att vara noga och se över markförhållanden, samt om man har naturlig avringing. Vill inte ha problem längre fram.
Ev. röjt tomten på större träd som har tagit hand om vattnet på naturlig väg?

När man håller på och har grävare där så är det ingen större merkostnad för en erfaren grävare att gräva 2-4 diken utanför plintarna kopplat till en eller flera stenkistor eller diken.
Hur gammalt är huset (grunden) då ?
Lite nyfiken på hur länge det klarade sig utan dränering i såpass "blöta" förhållanden :)
/K
 
Huset är byggt -76 och det har bytts några på -80-talet.

De plintar jag fixade lutade ut åt samma håll, på ena långsidan. köptes 2005. Efter första vinten och vid snösmältningen var det vattensamling under ena hörnet av huset. Marken runt huset är lera och blev vattensjuk, dvs. marken tog inte upp vattnet. Har haft diskution och reklamation gällande överlåtelsebesiktingen med Anticimex. De kom med sin advokat med olika påståenden som jag inte orkar dra här. Det blev förlikning. Tog en stor besikningsfirma med tanke säkerheten, jo visst. Då besiktningen skede var det torrt och soligt. Det täckte plintbytet. Erfarenhet rikare. Nu är det torrt och fint. Några plintar lutar något under huset, inte något att få panik av. Skrapat av med maskin på två sidor av huset, hittat då gamla dräneringsrör igänsatta med lera. 56 mm.

Hösten 2006 började första etappen att gräva två diken längs med huset och ena kortsidan. Då var det ganska blött. Där grävmaskinen körde in så sjönk den ner ca 30 cm, så vattensjuk var gräsmattan. Den vägde en del också.
Det blev en markant skillnad och det såg man i diket att dräneringen fungerade.
Det är riktigt gjort med fiberduk, makadam 16-32 och bra.
Och nu i sommras fixades del 2, dagvatten och dränering på andra kortsidan. Samt att skrapa av ytskiktet på en kort -och långsida. Sett till att fallet är från huset och kör ut ca 12 ton ny jord och sått nytt gräs. I vår blir det ett till lass jord som ska ut.

Mycket blev det.

Tänk om man hade den kunskap man har idag då man köpte sommarstugan.
Vet hur man ska gå till väga med plintbyte nu. Man är själv med och lär sig och vad som behövs. Samma sak med dränering.
 
Men om huset har stått med bristfällig dränering (funkade kanske iof bra i början) i 30 år och först nu behöver åtgärdas så tycker jag ändå det låter ganska bra...

Men vet man om att marken är våt/tjälfarlig så bör man ju dränera från början, det kostar inte mycket i jämförelse med att göra de sen, och det finns ju risk för sättnignsskador etc.

/K
 
klaskarlsson skrev:
Men om huset har stått med bristfällig dränering (funkade kanske iof bra i början) i 30 år och först nu behöver åtgärdas så tycker jag ändå det låter ganska bra...

Men vet man om att marken är våt/tjälfarlig så bör man ju dränera från början, det kostar inte mycket i jämförelse med att göra de sen, och det finns ju risk för sättnignsskador etc.

/K
Vad jag ville med min kommentar var att vara noga och gör det ordenligt oavsätt tid. Har man slarvat eller snålat in så kan det om man har "otur" bli problem längre fram. Desamma gäller när man köper beg. hus. Var noga vid undersökning/överlåtesebesikning.

Lita inte helt på firman som gör jobbet, om möjligt anlita eller hitta någon bekant som är tex. snickare som har erfarenhet.

Lägg några kronor extra vid grundarbete istället. Dra in på något annat, det kan man ta isof längre fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.