Dan1891 Dan1891 skrev:
Ja, helt uppenbarligen! :) Får man rätt värden där då?
Tillräckligt bra.
Sedan finns det andra tester såsom Orkla Speedtest.
Normalt vet du med dessa tester om du har helt fel hastighet.

Dock, om du köpt låt oss säga 500 Mb och mäter via WiFi så kommer du att få för låg hastighet.

Men, det beror då på att WiFi är långsammare än din fibers abbonemangs maxhastighet.

Jag startade ett supportcase hos Bahnhof en gång för jag hade "bara" 300 Mb från min laptop trots att jag hade Gb cat6 USB3 adapter som tidigare uppmätts till full fart.

Jag fick skämmas när jag till slut insåg att den då satt i en USB 2 port i laptopen och inte i en USB3 som den tidigare setat och, den klarade inte mer än 300 Mb🥺
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Jo men den skarven är ju antingen i väggbox på fasaden eller inomhus i nära kopplingsdosan. Svetsad skarv utomhus förlagd i duct är ovanligt om det inte är långt till närmaste fördelarskåp.

Oklart också varför skarven är tejpad, de ska ju klara att markförläggas och är täta. Ju mer man tittar på bilden ju oroligare blir man.
Skarvar görs enbart av den inre ducten. När jag byggde fibernät så drog vi ett rör över denna och tejpade detta mot fiberslangen. Jag vet att det finns ett flertal olika lösningar för hur man skyddar slangen. Jag har också sett en lösning där man lindar skumplast runt den som sedan lindas in i eltejp. Detta är inget att oroa sig för
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Tillräckligt bra.
Sedan finns det andra tester såsom Orkla Speedtest.
Normalt vet du med dessa tester om du har helt fel hastighet.

Dock, om du köpt låt oss säga 500 Mb och mäter via WiFi så kommer du att få för låg hastighet.

Men, det beror då på att WiFi är långsammare än din fibers abbonemangs maxhastighet.

Jag startade ett supportcase hos Bahnhof en gång för jag hade "bara" 300 Mb från min laptop trots att jag hade Gb cat6 USB3 adapter som tidigare uppmätts till full fart.

Jag fick skämmas när jag till slut insåg att den satt i en USB 2 port i laptopen, den klarade inte mer än 300 Mb🥺
Kanon! Jag ska kolla med Bredbandskollen då!
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Kanon! Jag ska kolla med Bredbandskollen då!
Och fibern fungerar bra eller dåligt. Antingen så får du bra resultat (låt oss säga kl 5 på morgonen då ingen annan använder internet) eller så får du dåligt resultat på samma tid. Har man bra resultat ibland så är det inte fiberns fel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och fibern fungerar bra eller dåligt. Antingen så får du bra resultat (låt oss säga kl 5 på morgonen då ingen annan använder internet) eller så får du dåligt resultat på samma tid. Har man bra resultat ibland så är det inte fiberns fel.
Jodå ligger fibern(dämpningen) precis på gränsen så är det bra ibland och dåligt ibland ;)
 
En annan tanke slog mig också, duct som ligger på det viset ska vara UV-säkrad. Den vanliga som grävs ned är det inte, vad jag sett, och efter ett år oskyddad i sol blir den så spröd att den spricket sönder (har också sett det).
 
Persson88 Persson88 skrev:
Jodå ligger fibern(dämpningen) precis på gränsen så är det bra ibland och dåligt ibland ;)
Då har firman gjort bort sig, de mäter dämpningen efteråt. Dålig signal efter mätningen som gjorts beror normalt sett på fysisk påverkan OCH en dåligt utförd svets, det är ytterst ovanligt.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är det en riktig skarvdon som sitter på fiberslangen/ducten, svårt att se på bilden även om jag zoomar in?
Ser lite mysko ut, du kan inte lägga in en bättre bild så man ser ut det är gjort.
Ska vara skarvdon och inget "snabbfix".
Det ser ut att vara tejp.
 
V Villavilse skrev:
Det ser ut att vara tejp.
Men man sätter ofta tejp utanpå skarvdonet, så det säger inte mycket.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men man sätter ofta tejp utanpå skarvdonet, så det säger inte mycket.
Eller en "kappa/väska" avsedd som skydd och det sitter det ingen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Då har firman gjort bort sig, de mäter dämpningen efteråt. Dålig signal efter mätningen som gjorts beror normalt sett på fysisk påverkan OCH en dåligt utförd svets, det är ytterst ovanligt.
Nja jag har varit ute på några fel där installationen varit ok och senare så har dukten/fibern krymp eller längts pga värme/kyla och då blivit en skarp böj=ingen signal, senare på kvällen när tempen går ner så kryper fibern tillbaka och då fungerar det hyfsat igen :)
 
Persson88 Persson88 skrev:
Nja jag har varit ute på några fel där installationen varit ok och senare så har dukten/fibern krymp eller längts pga värme/kyla och då blivit en skarp böj=ingen signal, senare på kvällen när tempen går ner så kryper fibern tillbaka och då fungerar det hyfsat igen :)
Vi har aldrig haft sådana fel där jag bor. Vi hade 600 anslutna fastigheter i vårt nät och vi ägde det i 15 år.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.