S
Hej
Har ett nybyggt hus på landet, och nu när solen ligger på så har flugorna vaknat till liv, och det j***liga är att dom kommer in, men jag vet inte vart, brukar sätta mig en 10-15 minuter på olika ställen och kolla men jag ser då dock inga flugor som kommer in någonstans.
Fattar inte dom kan ju inte ta sig igenom plastenfolien, kanske man måste ut med en flaska byggskum och kolla alla springor på hela huset vilket verkar jobbigt.
Är det någon som kan hälpa mig med detta?
Vad göra??

//Steelis
 
Det kan ju röra sig om ägg som funnits inomhus och som kläckts.
Sätt upp flugfångare, använd flugsmälla m.m. för att få död på dem som finns inomhus innan de fortplantar sig igen.
 
S
har tätat under alla fönsterfoder med skum, och fortfarande massa flugor inne när solen ligger på så det kan vara som du säger om äggen.
 
Nedanstående är taget från Anticimex hemsida, tänkte bara visa detta eftersom det klart och tydligt står att flugorna inte förökar sig inomhus, vaknar bara till liv då vädret slår om till varmare. Själv kör jag med flugband och klisterremsor på fönstrena vilket funkar utmärkt.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vindsflugor, Pollenia rudis

Det är ofta svårt – för att inte säga omöjligt – att hindra dessa flugor från att ta sig in i byggnader. Det är dock viktigt för många kunder att få klart för sig att dessa flugor inte är något tecken på dålig hygien, ej utgör någon hälsorisk och framför allt inte förökar sig inomhus. Trots att tätningen av huset kan vara svår att genomföra till 100% bör man ändå se över huset. Insektsnät på ventiler och vid takfot, täta runt fönster (även sådan fönster som leder till vanligtvis ej uppvärmda delar), runt kabelgenomföringar (lampor i tak) mm.

Det är när temperaturen faller om höstarna som denna fluga söker skydd på våra vindar. Ofta drabbas samma hus år efter år. Om det sker en temporär värmestegring (sol, milt klimat, varmluft som sipprar ut etc.) i det utrymme som flugorna valt kan deras aktivitet starta upp på nytt.

Att bekämpa denna fluga i dess vanliga miljö är helt omöjligt. Flugan lägger sina ägg bland ruttnande löv. Efter kläckning söker larverna upp daggmaskar och lever i dessa till dess att masken dött. Förpuppningen sker oftast i det översta jordlagret. Flugan hinner med en generation per år – max två vid gynnsamma förhållanden.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
/MM
 
S
Jo jag läste på anticimex sida nyss, jag hittade på insektsspray från anticimex som jag sprayade runt fönstrena, det bara rasade flugor på golvet :), sitter just nu och kollar lite å de flugor som nu drar sig till fönstret dör. återkommer med resultat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.