5 450 läst · 43 svar
5k läst
43 svar
Besiktningsanmärkning
Sida 1 av 3
Hej,
Jag som hantverkare fick besiktningsanmärkningar på ett jobb jag utfört, jag fick 1 månad på mig att åtgärda dessa anmärkningar, jag bokade in med kunden att jag skulle komma inom denna månad och åtgärda anmärkningarna och kunden tyckte det var bra.
6 dagar innan jag skulle åka dit och åtgärda anmärkningarna så fick jag reda på att kunden själv åtgärdat anmärkningarna, då frågade jag kunden om det fanns något kvar för mig att åtgärda och i så fall vad, kunden svarade då att anmärkningarna var åtgärdade och jag behövde inte komma.
Nu vill kunden ha tillbaka pengarna för de jobb jag utfört för att dem själv åtgärdat anmärkningarna, kan kunden kräva detta?
Tacksam för all hjälp!
Jag som hantverkare fick besiktningsanmärkningar på ett jobb jag utfört, jag fick 1 månad på mig att åtgärda dessa anmärkningar, jag bokade in med kunden att jag skulle komma inom denna månad och åtgärda anmärkningarna och kunden tyckte det var bra.
6 dagar innan jag skulle åka dit och åtgärda anmärkningarna så fick jag reda på att kunden själv åtgärdat anmärkningarna, då frågade jag kunden om det fanns något kvar för mig att åtgärda och i så fall vad, kunden svarade då att anmärkningarna var åtgärdade och jag behövde inte komma.
Nu vill kunden ha tillbaka pengarna för de jobb jag utfört för att dem själv åtgärdat anmärkningarna, kan kunden kräva detta?
Tacksam för all hjälp!
Nej. Kunden har gjort bort sig juridiskt.
Sen får du väl fundera på om du av moraliska skäl "bör" göra någon form av avdrag på fakturan, eller om du tror att du har något att vinna på att göra avdrag (t.ex. bättre rykte, framtida andra affärer med kunden osv).
Sen får du väl fundera på om du av moraliska skäl "bör" göra någon form av avdrag på fakturan, eller om du tror att du har något att vinna på att göra avdrag (t.ex. bättre rykte, framtida andra affärer med kunden osv).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 309 inlägg
Det här är reglerat i 20 och 21 §§ konsumenttjänstlagen. Ett fel ska i första hand åtgärdas av näringsidkaren (20 §). Bara om denne inte gör det kan konsumenten kräva prisavdrag (21 §).
Det är inte så att kunden får välja att göra avdrag istället för att få felet åtgärdat om inte näringsidkaren kan antas vara så oskicklig att han inte skulle klara av att åtgärda felet.
Det är inte så att kunden får välja att göra avdrag istället för att få felet åtgärdat om inte näringsidkaren kan antas vara så oskicklig att han inte skulle klara av att åtgärda felet.
Fick detta som svar av kunden, spelar detta ngn roll?Nötegårdsgubben skrev:Det här är reglerat i 20 och 21 §§ konsumenttjänstlagen. Ett fel ska i första hand åtgärdas av näringsidkaren (20 §). Bara om denne inte gör det kan konsumenten kräva prisavdrag (21 §).
Det är inte så att kunden får välja att göra avdrag istället för att få felet åtgärdat om inte näringsidkaren kan antas vara så oskicklig att han inte skulle klara av att åtgärda felet.
”Anledningen till att jag var tvungen att anlita en annan firma var att trallen var tvungen att vara klar före 1 juli. Huset var bokat 1-8 juli via stugsommar. Då fanns ej möjligheten att chansa att arbetet skulle utföras så sent som 14 dagar efter bestiktning. Då det hade blivit kostsamt för mig att avboka gäster. Efter 8 juli är boendet öppet för vidare bokning resten utav 2023. Arbetet är väderberoende så det var ej säkert att trallen hunnit bli klar. Då arbetet planerades in så sent som14 dagar efter besiktning. ”
Det här låter för det första som att din kund är en näringsidkare av något slag? Då torde inte konsumentköplagen utan avtalslagen vara aktuell. Det relevanta i det här sammanhanget torde därför bli vad som står i erat avtal och vilka möjligheter till hävning, prisavdrag och att åtgärda brister som bestäms där. Utan avtalet är det svårt att säga något konkret, men så länge det inte framgår av avtalet att köparen av tjänsten har möjlighet att under beskrivna omständigheter på eget initiativ anlita en annan firma utan att du fått möjlighet att avhjälpa felet men samtidigt häva köpet och få pengarna tillbaka så ser jag små möjligheter att den här invändningen spelar någon större roll vid en eventuell rättslig tvist.V Valter14 skrev:Fick detta som svar av kunden, spelar detta ngn roll?
”Anledningen till att jag var tvungen att anlita en annan firma var att trallen var tvungen att vara klar före 1 juli. Huset var bokat 1-8 juli via stugsommar. Då fanns ej möjligheten att chansa att arbetet skulle utföras så sent som 14 dagar efter bestiktning. Då det hade blivit kostsamt för mig att avboka gäster. Efter 8 juli är boendet öppet för vidare bokning resten utav 2023. Arbetet är väderberoende så det var ej säkert att trallen hunnit bli klar. Då arbetet planerades in så sent som14 dagar efter besiktning. ”
Hej,F Falckman skrev:Det här låter för det första som att din kund är en näringsidkare av något slag? Då torde inte konsumentköplagen utan avtalslagen vara aktuell. Det relevanta i det här sammanhanget torde därför bli vad som står i erat avtal och vilka möjligheter till hävning, prisavdrag och att åtgärda brister som bestäms där. Utan avtalet är det svårt att säga något konkret, men så länge det inte framgår av avtalet att köparen av tjänsten har möjlighet att under beskrivna omständigheter på eget initiativ anlita en annan firma utan att du fått möjlighet att avhjälpa felet men samtidigt häva köpet och få pengarna tillbaka så ser jag små möjligheter att den här invändningen spelar någon större roll vid en eventuell rättslig tvist.
Hon är privatperson men skulle hyra ut sitt hur nu under sommaren, det finns tyvärr inget avtal.
Att hen har taskig planering är knappast något som du ska lastas för.V Valter14 skrev:Fick detta som svar av kunden, spelar detta ngn roll?
”Anledningen till att jag var tvungen att anlita en annan firma var att trallen var tvungen att vara klar före 1 juli. Huset var bokat 1-8 juli via stugsommar. Då fanns ej möjligheten att chansa att arbetet skulle utföras så sent som 14 dagar efter bestiktning. Då det hade blivit kostsamt för mig att avboka gäster. Efter 8 juli är boendet öppet för vidare bokning resten utav 2023. Arbetet är väderberoende så det var ej säkert att trallen hunnit bli klar. Då arbetet planerades in så sent som14 dagar efter besiktning. ”
Tolkar det som att kunden i detta fallet vill privat hyra ut sin stuga och har vart lite för sent ute med all fix hen velat göra.
Min röst ligger på att kunden har sin egen planering att skylla och ska inte lasta dig alls.
Om du känner dig sjyst eller är väldigt beroende av en bra referens så kan du väl göra ett litet avdrag, annars behöver du inte göra något alls.
Dessutom har jag ju erbjudit mig och planerat in jobbet att åtgärda anmärkningarna inom den tid som står i protokollet, ska jag då lastas för att kunden inte vill vänta?C Cerb skrev:Att hen har taskig planering är knappast något som du ska lastas för.
Tolkar det som att kunden i detta fallet vill privat hyra ut sin stuga och har vart lite för sent ute med all fix hen velat göra.
Min röst ligger på att kunden har sin egen planering att skylla och ska inte lasta dig alls.
Om du känner dig sjyst eller är väldigt beroende av en bra referens så kan du väl göra ett litet avdrag, annars behöver du inte göra något alls.