Hej,
Jag som hantverkare fick besiktningsanmärkningar på ett jobb jag utfört, jag fick 1 månad på mig att åtgärda dessa anmärkningar, jag bokade in med kunden att jag skulle komma inom denna månad och åtgärda anmärkningarna och kunden tyckte det var bra.

6 dagar innan jag skulle åka dit och åtgärda anmärkningarna så fick jag reda på att kunden själv åtgärdat anmärkningarna, då frågade jag kunden om det fanns något kvar för mig att åtgärda och i så fall vad, kunden svarade då att anmärkningarna var åtgärdade och jag behövde inte komma.

Nu vill kunden ha tillbaka pengarna för de jobb jag utfört för att dem själv åtgärdat anmärkningarna, kan kunden kräva detta?

Tacksam för all hjälp!
 
  • Gilla
Tryggkon
  • Laddar…
Nej det kan dom inte. Du kan ju vara snäll och erbjuda dig att jobba x antal timmar med något annat istället men då har du sedan gjort vad du kan
 
  • Gilla
pelle plåttak och 5 till
  • Laddar…
B
Nej. Kunden har gjort bort sig juridiskt.

Sen får du väl fundera på om du av moraliska skäl "bör" göra någon form av avdrag på fakturan, eller om du tror att du har något att vinna på att göra avdrag (t.ex. bättre rykte, framtida andra affärer med kunden osv).
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Tack för svar, andra får gärna fortsätta svara om det finns fler som har kunskap i denna fråga:)
 
Solklart fall. Informera kunden om vad som gäller och avsluta snyggt och prydligt. Ingen skugga faller på dig…
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Solklart fall. Informera kunden om vad som gäller och avsluta snyggt och prydligt. Ingen skugga faller på dig…
Tack, menar du att jag kan informera kunden att jag inte är återbetalningsskyldig eftersom kunden själv åtgärdat anmärkningarna innan "min tid" gått ut?
 
  • Gilla
Serafim Dahl och 1 till
  • Laddar…
V Valter14 skrev:
Tack, menar du att jag kan informera kunden att jag inte är återbetalningsskyldig eftersom kunden själv åtgärdat anmärkningarna innan "min tid" gått ut?
Precis, du har alltid rätt att åtgärda felen innan kunden får åtgärda på din bekostnad.
 
  • Gilla
mikethebik och 10 till
  • Laddar…
Fairlane
Du har agerat helt korrekt. Du har erbjudit dig att åtgärda en besiktningsanmärkning ville gör rätt och bra. Sen att kunden gjorde det själv ger hen inte rätt att kräva tillbaka pengar.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 6 till
  • Laddar…
Det här är reglerat i 20 och 21 §§ konsumenttjänstlagen. Ett fel ska i första hand åtgärdas av näringsidkaren (20 §). Bara om denne inte gör det kan konsumenten kräva prisavdrag (21 §).

Det är inte så att kunden får välja att göra avdrag istället för att få felet åtgärdat om inte näringsidkaren kan antas vara så oskicklig att han inte skulle klara av att åtgärda felet.
 
  • Gilla
Serafim Dahl och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här är reglerat i 20 och 21 §§ konsumenttjänstlagen. Ett fel ska i första hand åtgärdas av näringsidkaren (20 §). Bara om denne inte gör det kan konsumenten kräva prisavdrag (21 §).

Det är inte så att kunden får välja att göra avdrag istället för att få felet åtgärdat om inte näringsidkaren kan antas vara så oskicklig att han inte skulle klara av att åtgärda felet.
Fick detta som svar av kunden, spelar detta ngn roll?

”Anledningen till att jag var tvungen att anlita en annan firma var att trallen var tvungen att vara klar före 1 juli. Huset var bokat 1-8 juli via stugsommar. Då fanns ej möjligheten att chansa att arbetet skulle utföras så sent som 14 dagar efter bestiktning. Då det hade blivit kostsamt för mig att avboka gäster. Efter 8 juli är boendet öppet för vidare bokning resten utav 2023. Arbetet är väderberoende så det var ej säkert att trallen hunnit bli klar. Då arbetet planerades in så sent som14 dagar efter besiktning. ”
 
V Valter14 skrev:
Fick detta som svar av kunden, spelar detta ngn roll?

”Anledningen till att jag var tvungen att anlita en annan firma var att trallen var tvungen att vara klar före 1 juli. Huset var bokat 1-8 juli via stugsommar. Då fanns ej möjligheten att chansa att arbetet skulle utföras så sent som 14 dagar efter bestiktning. Då det hade blivit kostsamt för mig att avboka gäster. Efter 8 juli är boendet öppet för vidare bokning resten utav 2023. Arbetet är väderberoende så det var ej säkert att trallen hunnit bli klar. Då arbetet planerades in så sent som14 dagar efter besiktning. ”
Det här låter för det första som att din kund är en näringsidkare av något slag? Då torde inte konsumentköplagen utan avtalslagen vara aktuell. Det relevanta i det här sammanhanget torde därför bli vad som står i erat avtal och vilka möjligheter till hävning, prisavdrag och att åtgärda brister som bestäms där. Utan avtalet är det svårt att säga något konkret, men så länge det inte framgår av avtalet att köparen av tjänsten har möjlighet att under beskrivna omständigheter på eget initiativ anlita en annan firma utan att du fått möjlighet att avhjälpa felet men samtidigt häva köpet och få pengarna tillbaka så ser jag små möjligheter att den här invändningen spelar någon större roll vid en eventuell rättslig tvist.
 
  • Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Det här låter för det första som att din kund är en näringsidkare av något slag? Då torde inte konsumentköplagen utan avtalslagen vara aktuell. Det relevanta i det här sammanhanget torde därför bli vad som står i erat avtal och vilka möjligheter till hävning, prisavdrag och att åtgärda brister som bestäms där. Utan avtalet är det svårt att säga något konkret, men så länge det inte framgår av avtalet att köparen av tjänsten har möjlighet att under beskrivna omständigheter på eget initiativ anlita en annan firma utan att du fått möjlighet att avhjälpa felet men samtidigt häva köpet och få pengarna tillbaka så ser jag små möjligheter att den här invändningen spelar någon större roll vid en eventuell rättslig tvist.
Hej,
Hon är privatperson men skulle hyra ut sitt hur nu under sommaren, det finns tyvärr inget avtal.
 
V Valter14 skrev:
Fick detta som svar av kunden, spelar detta ngn roll?

”Anledningen till att jag var tvungen att anlita en annan firma var att trallen var tvungen att vara klar före 1 juli. Huset var bokat 1-8 juli via stugsommar. Då fanns ej möjligheten att chansa att arbetet skulle utföras så sent som 14 dagar efter bestiktning. Då det hade blivit kostsamt för mig att avboka gäster. Efter 8 juli är boendet öppet för vidare bokning resten utav 2023. Arbetet är väderberoende så det var ej säkert att trallen hunnit bli klar. Då arbetet planerades in så sent som14 dagar efter besiktning. ”
Att hen har taskig planering är knappast något som du ska lastas för.
Tolkar det som att kunden i detta fallet vill privat hyra ut sin stuga och har vart lite för sent ute med all fix hen velat göra.

Min röst ligger på att kunden har sin egen planering att skylla och ska inte lasta dig alls.
Om du känner dig sjyst eller är väldigt beroende av en bra referens så kan du väl göra ett litet avdrag, annars behöver du inte göra något alls.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 8 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Att hen har taskig planering är knappast något som du ska lastas för.
Tolkar det som att kunden i detta fallet vill privat hyra ut sin stuga och har vart lite för sent ute med all fix hen velat göra.

Min röst ligger på att kunden har sin egen planering att skylla och ska inte lasta dig alls.
Om du känner dig sjyst eller är väldigt beroende av en bra referens så kan du väl göra ett litet avdrag, annars behöver du inte göra något alls.
Dessutom har jag ju erbjudit mig och planerat in jobbet att åtgärda anmärkningarna inom den tid som står i protokollet, ska jag då lastas för att kunden inte vill vänta?
 
V Valter14 skrev:
Dessutom har jag ju erbjudit mig och planerat in jobbet att åtgärda anmärkningarna inom den tid som står i protokollet, ska jag då lastas för att kunden inte vill vänta?
Ne, precis.

Tycker du står helt utan skuld här.
Stå på dig och gå vidare med andra kunder.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.