I Ironside skrev:
Har sett en hel hög med reviews på Tesla bilar under åren, kontentan är att de inte är vidare väl ihop skruvande eller tillpassade.

När det gäller din volvo så räknas motor raset som måndags ex och om du bara behövde byta strålkastare och högtalare under 12 000 mil så skulle jag säga att det är ett ganska bra betyg. Det är dessutom fel som praktiskt taget vilken bil som helst kan få, även elbilar. Sen att servicen är dyrare på en bil med förbränningsmotor är ju inget nytt, det är ju just detta som är 1 av 2 stora fördelar med elbil.
Nej det var inget måndags ex. Volvo hade stora problem med de svenskbyggda VEA motorerna som gick sönder.
Jag har haft mycket mindre problem med min Tesla än med min Volvo.
En annan sak som var kass på Volvon var navigatorn. Hela infotaimentsystemet känns uråldrigt.
Enda chansen att navigera var att köra apple carplay, den fick man koppla in med sladd 🤣
 
M m@nge skrev:
Jösses vilken månadskostnad för en bil, helt galet.
Ja för mig är det också dags att byta och jag är helt redo för elbilen, men ekvationen går inte riktigt ihop....

Å andra sidan, nuvarande bil köpte jag 2018 och den var 2 år gammal och hade rullat 2500mil. Betalade 385kkr. En liknande bil idag kostar 150-200kkr mer även om jämförelsen är lite svår pga ändrat modellprogram osv. Det är med andra ord inte bara elbilen som är dyr, vanliga bilar är också dyrare än tidigare.

Den bil jag har idag har inkl värdeminskning, försäkring, service, nya däck osv kostat runt 4000kr per månad sist jag räknade halvseriöst på det.

Idag kan jag inte köpa en likvärdig bil för sådana pengar. Antingen kostar det 10kkr per månad, minst, eller så blir bilen avsevärt mindre, sämre komfort, inte alls premium osv.

Men....när maskinförsäkringen inte längre gäller för bilen så måste jag byta, så enkelt är det , så mot slutet av nästa år är det dags, senast. Antagligen borde bilen säljas nu medan den fortfarande har ett relativt bra andrahandsvärde.

Svårt läge tycker jag, hur jag än gör blir jag inte nöjd.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Är dåligt insatt i leasing, som privatperson alltså.

Går in på teslas sida och bygger ihop en bil. En som privat leasing och en privat avbetalning.

Men vad händer efter 36 månader? Jag har ju vid varianten privat avbetalning lagt ut 170k vid första köptillfället, när jag sen efter 36 månader väljer att antingen ta ut en ny tesla, behöver jag fortsätta betala avbetalningen eller ska mer kontanter in? Oavsett kommer skuldberget bli enormt efter några byten. Eller är det ngt jag inte riktigt förstått rätt?
Vid avbetalning (lån) så förväntas du nog sälja bilen lösa resterande lån och börja på ny kula. Det är väl det som ger bäst siffror att visa upp.
 
I
MathiasS MathiasS skrev:
Ja för mig är det också dags att byta och jag är helt redo för elbilen, men ekvationen går inte riktigt ihop....

Å andra sidan, nuvarande bil köpte jag 2018 och den var 2 år gammal och hade rullat 2500mil. Betalade 385kkr. En liknande bil idag kostar 150-200kkr mer även om jämförelsen är lite svår pga ändrat modellprogram osv. Det är med andra ord inte bara elbilen som är dyr, vanliga bilar är också dyrare än tidigare.

Den bil jag har idag har inkl värdeminskning, försäkring, service, nya däck osv kostat runt 4000kr per månad sist jag räknade halvseriöst på det.

Idag kan jag inte köpa en likvärdig bil för sådana pengar. Antingen kostar det 10kkr per månad, minst, eller så blir bilen avsevärt mindre, sämre komfort, inte alls premium osv.

Men....när maskinförsäkringen inte längre gäller för bilen så måste jag byta, så enkelt är det , så mot slutet av nästa år är det dags, senast. Antagligen borde bilen säljas nu medan den fortfarande har ett relativt bra andrahandsvärde.

Svårt läge tycker jag, hur jag än gör blir jag inte nöjd.
Oj, det är ändå en hög månadskostnad. Min Volvo V70 2.5T från 2008 kostade 70 000 kr i inköp, idag ligger de runt 100 000 kr(precis, den har stigit i värde). Servicen är typ varannat år och kostar i regel 3000 kr, ibland lägre när jag själv gör vissa grejer. Helförsäkringen ligger på 3000 kr och årsskatten 2800 kr. Det är sällan bilen strular och man kan göra det mesta själv på den så reparationskostnader uppgår nog inte ens till 2000 kr / år i genomsnitt.

Visst har den kanske inte samma status eller teknik som bilar från 2020 men det är inget som stör oss, den känns stabil och bra!
 
MathiasS MathiasS skrev:
Men....när maskinförsäkringen inte längre gäller för bilen så måste jag byta, så enkelt är det , så mot slutet av nästa år är det dags, senast. Antagligen borde bilen säljas nu medan den fortfarande har ett relativt bra andrahandsvärde.

Svårt läge tycker jag, hur jag än gör blir jag inte nöjd.
Vad är det för bil som du inte vågar köra utan maskinskada?
 
T Tobbe_C skrev:
Varför kollar du på ny bil om du inte har något intresse? En begagnad kommer alltid vara billigare.

Kollar du på en ny S60 blir det lika galet.

Volvo S60 - 600 000 - 649 000 Kr (innan tillval)
Tesla model 3 - 497 990 - 587 990Kr
Därför att jag ofta köper ny bil vart sjätte år ungefär. Men detta kommer nog att förändras tyvärr.
 
I Ironside skrev:
Oj, det är ändå en hög månadskostnad. Min Volvo V70 2.5T från 2008 kostade 70 000 kr i inköp, idag ligger de runt 100 000 kr(precis, den har stigit i värde). Servicen är typ varannat år och kostar i regel 3000 kr, ibland lägre när jag själv gör vissa grejer. Helförsäkringen ligger på 3000 kr och årsskatten 2800 kr. Det är sällan bilen strular och man kan göra det mesta själv på den så reparationskostnader uppgår nog inte ens till 2000 kr / år i genomsnitt.

Visst har den kanske inte samma status eller teknik som bilar från 2020 men det är inget som stör oss, den känns stabil och bra!
Jag tror det är talanglöst att jämföra månadskostnader mellan bilmodeller från olika årtionden... Jag försöker jämföra med vad som subjektivt ger mig samma "värde" om uttrycket kan förstås även om det är lite luddigt.

För bilmodellen ifråga (en A6 allroad från 2016 med väldigt mycket utrustning) så skulle jag inte säga att det är en speciellt hög månadskostnad, det är en bil som kostade närmare 650-700k ny). Jämfört med den VW Polo från 2015 som också står på uppfarten är det förstås mycket mer pengar (den är nog den billigaste bilen jag ägt sett till löpande kostnader) men man får ju också något helt annat. Samma sak med en Volvo från 2008. Hade själv en xc70 innan vi bytte och den var ju som en dinosaurie i jämförelse, men hade antagligen varit avsevärt billigare att äga om man haft den kvar.
 
T Tobbe_C skrev:
Vad är det för bil som du inte vågar köra utan maskinskada?
A6 Allroad 2016. Jag har reducerat mitt eget meckande till bromsar och oljeservice och annat småfix och det är för många saker som kan gå fel på dessa bilar som helt dödar finanskalkylen.

Tex, jag har haft bilen på verkstad en gång under de 5 år jag haft den. Då byttes dels ett hjullager, dels en ventil för kylarvätska (minns inte rätt namn på prylen nu), det hade kostat 50kkr utan försäkring.

Avgasrening, luftfjädring, led-strålkastare, kamaxlar, kamkedjespännare etc - det finns många saker som går sönder då och då på dessa bilar och det kan bli dyrt.
 
I
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror det är talanglöst att jämföra månadskostnader mellan bilmodeller från olika årtionden... Jag försöker jämföra med vad som subjektivt ger mig samma "värde" om uttrycket kan förstås även om det är lite luddigt.

För bilmodellen ifråga (en A6 allroad från 2016 med väldigt mycket utrustning) så skulle jag inte säga att det är en speciellt hög månadskostnad, det är en bil som kostade närmare 650-700k ny). Jämfört med den VW Polo från 2015 som också står på uppfarten är det förstås mycket mer pengar (den är nog den billigaste bilen jag ägt sett till löpande kostnader) men man får ju också något helt annat. Samma sak med en Volvo från 2008. Hade själv en xc70 innan vi bytte och den var ju som en dinosaurie i jämförelse, men hade antagligen varit avsevärt billigare att äga om man haft den kvar.
Haha talanglöst, spetsiga kommentarer är det bästa när man sitter på forum! Men nja varför? Så stor är inte skillnaden om vi pratar om fossil bränslebilar? Men oavsett, vad jag lyfte var att ett tillförlitligt färdmedel behöver inte kosta 5000-10 000 kr / mån. Sen att man har krav på viss teknik eller status är en högst personlig fråga.
 
I Ironside skrev:
Haha talanglöst, spetsiga kommentarer är det bästa när man sitter på forum! Men nja varför? Så stor är inte skillnaden om vi pratar om fossil bränslebilar? Men oavsett, vad jag lyfte var att ett tillförlitligt färdmedel behöver inte kosta 5000-10 000 kr / mån. Sen att man har krav på viss teknik eller status är en högst personlig fråga.
Ursäkta, det var inte meningen att spetsa till det. Jag är helt enig med dig om att man inte måste ha en ny bil eller en "modern" bil med många funktioner. Den Polo vi har är ett gott exempel på det. Satte jag takbox på den skulle den fylla alla behov vi har (och jag vettefasen om den ens kostar EN tusenlapp per månad). Men jo, det är stor, gigantiskt stor skillnad på fossilbilar. Om man värdesätter dessa skillnader är förstås upp till var och en. Jag gör det, men har nog nått min gräns nu när jag behöver byta. Bil är inte värt 10kkr per månad för mig, hur intresserad jag än är och trots att jag har råd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Bil är inte värt 10kkr per månad för mig, hur intresserad jag än är och trots att jag har råd.
Kolla in Renault Zoe, Nissan Leaf, MG ZS. Inga lyxbilar men borde duga som brukisar och har rimliga priser.
 
T Tobbe_C skrev:
Kolla in Renault Zoe, Nissan Leaf, MG ZS. Inga lyxbilar men borde duga som brukisar och har rimliga priser.
En enkel billig bil har jag redan, behöver inte en till liten bil.
 
T Tobbe_C skrev:
Det beror på lite vad man menar med kvalité. Jag tycker inte Volvo håller toppkvalité själva utan vill man ha hög tillförlitlighet bör man kolla på tillexempel japanska bilar.

Om man nu ändå vill jämför Tesla med Volvo så skulle jag säga att Volvon är mer "ordentligt" ihopskruvad. Saker som dörrsträngingstestet känns såklart mycket mer ordentligt på Volvon.
Säten och interiör håller väldigt hög klass i Volvon.

Vad envar tycker är kvalité är så personligt att det nog är bättre att skaffa sig en egen uppfattning.
Själv uppskattar jag få servicetimmar och ingenjörskonst där tror jag inte det är så stor skillnad mellan dem.

Volvon har definitivt bättre rostskydd men det kan nog vem som helst räkna ut.

I köregenskaper så är Volvon (V70 2006) totalt chanslös enligt mig.dw
T Tobbe_C skrev:
Det beror på lite vad man menar med kvalité. Jag tycker inte Volvo håller toppkvalité själva utan vill man ha hög tillförlitlighet bör man kolla på tillexempel japanska bilar.

Om man nu ändå vill jämför Tesla med Volvo så skulle jag säga att Volvon är mer "ordentligt" ihopskruvad. Saker som dörrsträngingstestet känns såklart mycket mer ordentligt på Volvon.
Säten och interiör håller väldigt hög klass i Volvon.

Vad envar tycker är kvalité är så personligt att det nog är bättre att skaffa sig en egen uppfattning.
Själv uppskattar jag få servicetimmar och ingenjörskonst där tror jag inte det är så stor skillnad mellan dem.

Volvon har definitivt bättre rostskydd men det kan nog vem som helst räkna ut.

I köregenskaper så är Volvon (V70 2006) totalt chanslös enligt mig.
Det blir tydligt att åsikterna går isär. 😆
Jag tycker precis tvärt om gällande volvo. Kör en v60 T6 från 2020 och tycker man från Volvos sida fullständigt har missat att vi har det mörkt, kallt och snöigt i Sverige. Bor i Umeå och säljare för norra delarna av landet och tycker det finns så myket småsaker man missat helt på en bil som ska vara utvecklad i Sverige.

Kommer byta den i höst till en Tesla MY och det finns två anledningar, Teslas range är i en klass för sig och deras laddnätverk är bra utbyggt och fungerar när man behöver.


Ska tillägga att båda bilarna kommer vara tjänstebilar och laddar gör jag hemma
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror det är talanglöst att jämföra månadskostnader mellan bilmodeller från olika årtionden... Jag försöker jämföra med vad som subjektivt ger mig samma "värde" om uttrycket kan förstås även om det är lite luddigt.
Äh vaddå. Jag och svågern tycker båda att vi åker bil mer eller mindre "gratis". Han har en Tesla som förmånsbil och är noga att ladda när det är låga elpriser, jag kör en Citroen C5 -01 som jag fick av en gammal släkting som inte ville köra bil längre...
 
D Dublin skrev:
Äh vaddå. Jag och svågern tycker båda att vi åker bil mer eller mindre "gratis". Han har en Tesla som förmånsbil och är noga att ladda när det är låga elpriser, jag kör en Citroen C5 -01 som jag fick av en gammal släkting som inte ville köra bil längre...
Det är ju fint att ni var och en har hittat ert eget sätt att åka "gratis". Var leder detta diskussionen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.