Lång historia kort, skulle målas och det kom färg på en fönsterruta, lösningsmedelsburen. Går det att tvätta bort med något medel? Lacknafta? Kemisk bensin? Eller är det att skrapa bort som gäller? Lite rädd att få repor i glaset..
 
K kattparet skrev:
Lång historia kort, skulle målas och det kom färg på en fönsterruta, lösningsmedelsburen. Går det att tvätta bort med något medel? Lacknafta? Kemisk bensin? Eller är det att skrapa bort som gäller? Lite rädd att få repor i glaset..
Samma lösningsmedel som i färgen innan det torkat för länge. Annars är det rakbladsskrapa, som inte repar om den hålls i rätt vinkel.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Skrapa med nytt rakblad. Ingen risk för repor så länge bladet är skarpt.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Samma lösningsmedel som i färgen innan det torkat för länge. Annars är det rakbladsskrapa, som inte repar om den hålls i rätt vinkel.
Förklara gärna vad som är rätt vinkel. Jag har repat många fönster med rakbladsskrapa, så jag har troligtvis haft fel vinkel.
 
Glas är hårdare än stål, så så länge rakbladet anläggs längs hela eggen, och eggen inte är skadad, ska man inte kunna repa. Samma princip som att man kan använda stålull på glas om det löddrar rikligt (smörjmedel) och man inte gnuggar för hårt.

Men är eggen skadad, eller om man trycker med hörnet kan trycket lokalt bli så stort att glaset krossas och ritsas.
 
H hapazard skrev:
Glas är hårdare än stål, så så länge rakbladet anläggs längs hela eggen, och eggen inte är skadad, ska man inte kunna repa. Samma princip som att man kan använda stålull på glas om det löddrar rikligt (smörjmedel) och man inte gnuggar för hårt.

Men är eggen skadad, eller om man trycker med hörnet kan trycket lokalt bli så stort att glaset krossas och ritsas.
Luta bladet så mycket som möjligt eller hålla det så brant ? (jag har nog lutat maximalt så att till och med hållaren bidrog till repor...) Sedan har jag läst att det underlättar om man lägger vatten med lite diskmedel på glaset
 
Blöt ytan som ska skrapas med vatten. Mycket mindre risk för repor då.
 
Inte maximalt, du vill ju att eggen är det som skrapar, då måste vinkeln vara större än eggvinkeln. Kanske 20-30 grader?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.