Hej! Jag kan inget om ventilation så räkna med att jag använder fel ord etc... :)

Jag bor i ett radhus med två våningar och inredd vind.
På vinden har vi bara ventil inbyggt i ett velux takfönster. På somrarna blir det väldigt varmt och på vintrarna märker vi att varm fuktig luft stiger till vinden men verkar inte komma vidare ut. Vintertid vill vi bli av med fukt och på sommaren vill vi bli av med värme. Nu till frågan...

Kan det funka att i en vägg på vinden montera en, tex intellivent, och sen ansluta fläkten via något ventilationsrör till frånluftsröret från toaletten och/eller badrummet som går bakom väggen?
Om ja, finns det någon typ T-koppling för ventilationsrör?
Huset är självdrag även om vi tänkt sätta en intellivent i badrummet, kopplad till frånluftskanal.
Stort tack för hjälp!
 
Nej, det är ingen bra ide pga att du med mycket hög säkerhet kommer trycka luften ner i badrummet istället.
Bättre är att koppla utsugen och montera en fläkt i utloppet som suger från både övervåning och badrum. Alt är att dra en egen kanal rakt ut genom väggen på vinden och sätta utsugsfläkt där.
Googla ventilationsrör t-rör så hittar du säkerligen prylar i rätt dimension.
 
BirgitS
N Nlsp skrev:
Jag bor i ett radhus med två våningar och inredd vind.
På vinden har vi bara ventil inbyggt i ett velux takfönster. På somrarna blir det väldigt varmt och på vintrarna märker vi att varm fuktig luft stiger till vinden men verkar inte komma vidare ut. Vintertid vill vi bli av med fukt och på sommaren vill vi bli av med värme. Nu till frågan...
Jag tyckte att man fick väldigt bra utvädring av hela huset på sommarkvällarna genom att öppna dörr/fönster på det nedersta planet och öppna takfönstret.

På vintern är ju luften inne väldigt torr så varifrån kommer den fuktiga luften?
Men i vilket fall så borde det ju vara lätt att få drag genom takfönsterventilen vintertid eftersom tryckskillnaden mellan planen gör att luft åker ut genom ventiler högt upp och kommer in genom ventiler långt ner (självdragsprincipen).
 
Tack för svar!

Vad tror ni om att bara sätta ett frånluftsdon, anslutet med t-koppling på vinden, på frånluftsröret från badrummet? I badrummet kommer det snart sitta en intellivent.
Badrummet är på vån 2, med utlopp i taket på badrummet och frånluften på vinden skulle sitta ca en meter över badrumsfläkt en.
 
BirgitS
Vad används vindsplanet till och varifrån skulle luften komma som skulle gå ut genom frånluftsfläkten på vinden?
N Nlsp skrev:
Vad tror ni om att bara sätta ett frånluftsdon, anslutet med t-koppling på vinden, på frånluftsröret från badrummet? I badrummet kommer det snart sitta en intellivent.
Badrummet är på vån 2, med utlopp i taket på badrummet och frånluften på vinden skulle sitta ca en meter över badrumsfläkt en.
Är det då inte risk för att badrumsfläkten trycker ut badrumsluften på vinden?
 
Vinden ska användas som sovrum.

Jo, det kan nog finnas risk för att badrumsluften trycks ut på vinden, det låter inte så bra.
 
BirgitS
Nej, ett sovrum ska ha frisk oanvänd luft och inte luft som kommer vare sig från ett badrum eller från sovrum med tilluftsventiler på planet under. Jag har sett något som kallas för mini-FTX i andra trådar i forumet och det skulle kanske vara något om hela vinden är ett enda sovrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.