I
A AndersS skrev:
Finns inte (ren elbil), har en V90CC och likvärdig finns idag inte utifrån mitt krav på kombistorlek och dragvikt. Finns elbilsmodeller som skulle kunna vara alternativ från 800" och uppåt.
Precis, det är min uppfattningen med.
 
I
T Tobbe_C skrev:
Hur gammal är Volvon? Vad är likvärdig för dig? Pris, utrymme, lyx, räckvidd.
Jag kan köpa en beg Volvo V90 från säg 2019 för 250 000 kr, jag kör MAX 1500 mil om året och kör till Stockholm och Göteborg lite då och då. Självklart vill jag kunna dra husvagnen på sommaren utan att ha backup bil eller hyrbil.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
T Tobbe_C skrev:
Att dra husvagn längre sträckor är vad jag ser som elbilars största akilleshäl. Om det är viktigt så skulle jag valt något annat.

För allt annat hade jag valt el. Släp till och från byggvaruhus eller till tippen är inga problem.
Jag har en Volvo V70 och en Tesla Model 3 men tar Teslan på långresor då den lastar mer.
Eller drar hästsläp samt har större hund som tar halva kombiutrymmet.
Kör även en del på dåliga skogsvägar och vill då ha de cm extra frigång utan att behöva välja SUV. Kan tyckas ovanligt men rätt vanligt hos en del bekanta.
Så våra behov är rätt olika.
 
I
T Tobbe_C skrev:
Att dra husvagn längre sträckor är vad jag ser som elbilars största akilleshäl. Om det är viktigt så skulle jag valt något annat.

För allt annat hade jag valt el. Släp till och från byggvaruhus eller till tippen är inga problem.
Jag har en Volvo V70 och en Tesla Model 3 men tar Teslan på långresor då den lastar mer.
Hur står sig Tesla kvalitén mot Volvo? Man har ju hört ett och annat mindre smickrande om Tesla.
 
Den klassiska svenska kombin har inte riktigt kommit till elbilarna.
Kanske för att den internationellt inte är så efterfrågad.

Jag har också svårt att förstå alla dessa SUVar men det verkar vara vad folk vill ha.
 
I Ironside skrev:
Hur står sig Tesla kvalitén mot Volvo? Man har ju hört ett och annat mindre smickrande om Tesla.
Det beror på lite vad man menar med kvalité. Jag tycker inte Volvo håller toppkvalité själva utan vill man ha hög tillförlitlighet bör man kolla på tillexempel japanska bilar.

Om man nu ändå vill jämför Tesla med Volvo så skulle jag säga att Volvon är mer "ordentligt" ihopskruvad. Saker som dörrsträngingstestet känns såklart mycket mer ordentligt på Volvon.
Säten och interiör håller väldigt hög klass i Volvon.

Vad envar tycker är kvalité är så personligt att det nog är bättre att skaffa sig en egen uppfattning.
Själv uppskattar jag få servicetimmar och ingenjörskonst där tror jag inte det är så stor skillnad mellan dem.

Volvon har definitivt bättre rostskydd men det kan nog vem som helst räkna ut.

I köregenskaper så är Volvon (V70 2006) totalt chanslös enligt mig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Ja husvagn begränsar val av bil helt klart. Men en bil som kostar 3-4k/mån är väl en ganska liten bil eller? Tycker tesla modell y är en lagom storlek men då pratar vi helt andra summor.
MG 4 räcker inte?
BYD Atto( https://bydauto.se/modeller/byd-att...w_Sf5sP0_wIVc4loCR08BgSDEAAYAiAAEgJeKfD_BwE)?

Finns lite större om man letar lite. Sedan hur sugen man är på kinesiskt är ju en annan sak.
 
I Ironside skrev:
Hur står sig Tesla kvalitén mot Volvo? Man har ju hört ett och annat mindre smickrande om Tesla.
Min förra Volvo en V60 2019 D4 fick jag byta motor på efter 1000mil.
En strålkastare slutade fungera, En högtalare gav upp.
Ett hjullager.

De nuvarande Teslan har inte haft ett fel på 7000mil. Det enda jag gjort är att fylla på spolarvätska och jag har bytt kupefiltret.
Kupe ljudet är högre i Teslan, annars märker jag ingen större skillnad på kvalitet mot Volvon.
Stolarna kanske är bättre i Volvon, O andra sidan så ställs dom in automatiskt i Teslan efter användaren, det gjorde dom inte i Volvon.
 
M m@nge skrev:
Är dåligt insatt i leasing, som privatperson alltså.

Går in på teslas sida och bygger ihop en bil. En som privat leasing och en privat avbetalning.

Men vad händer efter 36 månader? Jag har ju vid varianten privat avbetalning lagt ut 170k vid första köptillfället, när jag sen efter 36 månader väljer att antingen ta ut en ny tesla, behöver jag fortsätta betala avbetalningen eller ska mer kontanter in? Oavsett kommer skuldberget bli enormt efter några byten. Eller är det ngt jag inte riktigt förstått rätt?
Privatavbetalningen är ju bara en finansiering av en bil du köper.

Skillnaden mellan försäljningspriset efter 36 månader och din skuld hamnar ju på dig. Din bil, ditt lån. Något restvärde ser jag inte att tesla garanterar för det alternativet. Har bilen kostat 700 000 och du efter 36 månader betalat 343 592kr så är det 356kkr kvar att betala. I bästa fall täcker bilen det, om inte så har du lite mer att betala.

Antar man att bilen täcker restskulden efter 36 månader så blir ju din månadskostnad under perioden 9500kr, dvs liknande som om du leasar (med skillnaden att i leasingfallet har tesla ett garanterat restvärde). Det är väl skillnader i kostnader för försäkring och service också kan jag tänka mig.

Kan man finansiera bilköpet via bolån borde det vara billigare än finansiering via Tesla.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
I
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Min förra Volvo en V60 2019 D4 fick jag byta motor på efter 1000mil.
En strålkastare slutade fungera, En högtalare gav upp.
Ett hjullager.

De nuvarande Teslan har inte haft ett fel på 7000mil. Det enda jag gjort är att fylla på spolarvätska och jag har bytt kupefiltret.
Kupe ljudet är högre i Teslan, annars märker jag ingen större skillnad på kvalitet mot Volvon.
Stolarna kanske är bättre i Volvon, O andra sidan så ställs dom in automatiskt i Teslan efter användaren, det gjorde dom inte i Volvon.
Lagom vinklat inlägg? Du känner inte att det kan vara så att du råkat ut för ett måndags ex eller tror du verkligen att det är vanligt att man får byta motor, strålkastare och högtalare efte 1000 mil på Volvo bilar?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Privatavbetalningen är ju bara en finansiering av en bil du köper.

Skillnaden mellan försäljningspriset efter 36 månader och din skuld hamnar ju på dig. Din bil, ditt lån. Något restvärde ser jag inte att tesla garanterar för det alternativet. Har bilen kostat 700 000 och du efter 36 månader betalat 343 592kr så är det 356kkr kvar att betala. I bästa fall täcker bilen det, om inte så har du lite mer att betala.

Antar man att bilen täcker restskulden efter 36 månader så blir ju din månadskostnad under perioden 9500kr, dvs liknande som om du leasar (med skillnaden att i leasingfallet har tesla ett garanterat restvärde). Det är väl skillnader i kostnader för försäkring och service också kan jag tänka mig.

Kan man finansiera bilköpet via bolån borde det vara billigare än finansiering via Tesla.
Jösses vilken månadskostnad för en bil, helt galet.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Jösses vilken månadskostnad för en bil, helt galet.
Varför kollar du på ny bil om du inte har något intresse? En begagnad kommer alltid vara billigare.

Kollar du på en ny S60 blir det lika galet.

Volvo S60 - 600 000 - 649 000 Kr (innan tillval)
Tesla model 3 - 497 990 - 587 990Kr
 
Redigerat:
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Lagom vinklat inlägg? Du känner inte att det kan vara så att du råkat ut för ett måndags ex eller tror du verkligen att det är vanligt att man får byta motor, strålkastare och högtalare efte 1000 mil på Volvo bilar?
Jag skrev om mina upplevelser av Volvos kvalitet. Tror du många skriver om deras egnas upplevelser om kvaliteten på Teslas bilar?

Men jag förstår att det är upprörande att läsa.

Motorraset inträffade efter 1000mil, Resten av av felen inträffade under de 12000 mil jag körde med bilen.

Servicen var rätt dyr oxå. Inget bra betyg..
 
I
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Jag skrev om mina upplevelser av Volvos kvalitet. Tror du många skriver om deras egnas upplevelser om kvaliteten på Teslas bilar?

Men jag förstår att det är upprörande att läsa.

Motorraset inträffade efter 1000mil, Resten av av felen inträffade under de 12000 mil jag körde med bilen.

Servicen var rätt dyr oxå. Inget bra betyg..
Har sett en hel hög med reviews på Tesla bilar under åren, kontentan är att de inte är vidare väl ihop skruvande eller tillpassade.

När det gäller din volvo så räknas motor raset som måndags ex och om du bara behövde byta strålkastare och högtalare under 12 000 mil så skulle jag säga att det är ett ganska bra betyg. Det är dessutom fel som praktiskt taget vilken bil som helst kan få, även elbilar. Sen att servicen är dyrare på en bil med förbränningsmotor är ju inget nytt, det är ju just detta som är 1 av 2 stora fördelar med elbil.
 
I Ironside skrev:
Har sett en hel hög med reviews på Tesla bilar under åren, kontentan är att de inte är vidare väl ihop skruvande eller tillpassade.

När det gäller din volvo så räknas motor raset som måndags ex och om du bara behövde byta strålkastare och högtalare under 12 000 mil så skulle jag säga att det är ett ganska bra betyg. Det är dessutom fel som praktiskt taget vilken bil som helst kan få, även elbilar. Sen att servicen är dyrare på en bil med förbränningsmotor är ju inget nytt, det är ju just detta som är 1 av 2 stora fördelar med elbil.
Mycket av detta kommer ifrån när vi fick Teslor från USA fabriken. Kinabilarna är bättre. Nu kommer Model Y från Tyskland och de som jag tittat på hittar jag inga fel på.

När det gäller billigare service tror jag det är en sanning med modifikation. Mycket beror på att man har tagit väldigt bra betalt för service på bilar med förbränningsmotor. Rent praktiskt så byter man olja och då och då tändstift. Det är inget avancerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.