Hej!
Har en inbyggd Miele KF 330i Kyl / frys / Sval - Där frysen fungerar men kylen slutat kyla.

Hur felsöker man?
Kan det vara termostaten som trilskas?
Vem kan byta en kompressor? (om den ska bytas?)

Eftersom den är inbyggd med Ek?-dörrar är den lite svår att byta ut rakt av.
Hade hoppats slippa special beställa ek-dörrar som passar kylfrysen, samtidigt som övriga köket.
(skickar med mått från manualen)
Teknisk ritning av inbyggnadsmått för köksutrustning med måttangivelser och ventilationsspecifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
A Albireo skrev:
Hej!
Har en inbyggd Miele KF 330i Kyl / frys / Sval - Där frysen fungerar men kylen slutat kyla.

Hur felsöker man?
Kan det vara termostaten som trilskas?
Vem kan byta en kompressor? (om den ska bytas?)

Eftersom den är inbyggd med Ek?-dörrar är den lite svår att byta ut rakt av.
Hade hoppats slippa special beställa ek-dörrar som passar kylfrysen, samtidigt som övriga köket.
(skickar med mått från manualen)
[bild]
miele är helt egna och har mycket dyra reservdelar
troligtvis är det en växelventil för frys och kylslingorna, den kan havererat.
men först prova med att göra skåpet strömlöst en stund
Byta ventilen lär väl på mielevis kosta upp mot 10kkr (kompressor betydligt dyrare)
men det mest sannolika är att du har en köldmedelsläcka som inte är reparabel
 
Har inte plockat ut skåpet - lite bökigt att göra (köpte nyligen huset)
Är det vanligt med en eller två kompressorer i dessa skåp? (frysen fungerar)
Vem kan analysera / laga felet?

Eftersom skåpet är inbyggt i inredningen är inte nya ekdörrar - med samma mönster och mått mm. inte billiga heller. (måste specialtillverkas)
Ingen koll om det finns kyl och frys med samma dörrmått - (har bara hittat rätt bredd och höjd)
 
A
A Albireo skrev:
Har inte plockat ut skåpet - lite bökigt att göra (köpte nyligen huset)
Är det vanligt med en eller två kompressorer i dessa skåp? (frysen fungerar)
Vem kan analysera / laga felet?

Eftersom skåpet är inbyggt i inredningen är inte nya ekdörrar - med samma mönster och mått mm. inte billiga heller. (måste specialtillverkas)
Ingen koll om det finns kyl och frys med samma dörrmått - (har bara hittat rätt bredd och höjd)
Bara en kompressor och ventil
Ring miele så fixar de detta till dig
 
Ringde Miele.
De ville att jag drog ur kontakten från skåpet i minst 2-3timmar (inte bara stängde av skåpet)
Sedan ställa in frysen på -18grader (får se hur enkelt det är) för att senare kolla kylen...
Efter det skulle jag kontakta Miele igen.
 
A
A Albireo skrev:
Ringde Miele.
De ville att jag drog ur kontakten från skåpet i minst 2-3timmar (inte bara stängde av skåpet)
Sedan ställa in frysen på -18grader (får se hur enkelt det är) för att senare kolla kylen...
Efter det skulle jag kontakta Miele igen.
precis som jag skrev: gör det strömlöst
 
Jag trodde att "slå av" skåpet med strömbrytaren var samma sak - vi får se hur det går.
 
A
A Albireo skrev:
Jag trodde att "slå av" skåpet med strömbrytaren var samma sak - vi får se hur det går.
slå av?
slå av en dörr?
nä man bryter strömmen (tillförseln) /gör det strömlöst.
 
Eftersom det är komplicerat att dra ut kontakten från väggen (kontakten finns bakom skåpet), bröt jag huvudströmmen i X antal timmar.
Sedan slogs huvudströmbrytaren på igen. Alla fall en kompressor startade och började kyla frysen.
Vit diskmaskin märkt Miele, diverse kontrollampa, knappar och programikon på en panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När termometern på bild står "rakt ned" visar den ca -20grader.
Men kylskåpet blir inte kallare för det. (nu var vredet till kylen bara på 5 av 7)
Men något kallare borde det ha blivit.
Öppet, tomt kylskåp integrerat i träkökssnickeri, belysning på, dörr halvvägs öppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att visa bredden på problemet skickar jag med en bild på utsidan av det inbyggda skåpet.
Träköksskåp i naturligt ljus, traditionell stil, rödbruna klinkers, synlig del av bågformad passage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som jag ser det finns bara tre lösningar
1.) Att laga skåpet
2.) Hitta ett skåp med samma storlek på båda dörrarna
3: Hitta ett skåp med en dörr som är lika hög som båda dörrarna.

Att fixa passande dörrar till ett nytt / annat skåp kan bli både svårt och dyrt.
Att ställa dit ett "vanligt skåp" skulle inte heller vara så kul....

Vi får se om Miele har något ytterligare tips i bakfickan :cool:
 
Miele har ju kombimaskiner för inbyggnad med samma mått som du har så i värsta fall får du byta ut hela kylskåpet.
 
Det skåpet har två kompressorer, så jag skulle tippa på att det är termostaten i kyldelen som är defekt, Sitter bakom vredet på högra sidan vid lampan
Men den kostar säkert 2000kr
Skåpet är ju dock 20-25 år gammalt.
 
A
A Aeroabuser skrev:
Det skåpet har två kompressorer, så jag skulle tippa på att det är termostaten i kyldelen som är defekt, Sitter bakom vredet på högra sidan vid lampan
Men den kostar säkert 2000kr
Skåpet är ju dock 20-25 år gammalt.
Ja den är gammal och den har bara termostater en i varje del. och jag tror inte att dessa går att få tag på längre men miele kan ju ha någon i Tyskland så det är bara till att ringa och kolla
 
Tack för alla idéer.
Är det möjligt att kolla termostaten?
(eftersom det är lite bökigt att dra fram skåpet har jag dragit mig till det finns "en plan" :) )
 
A
A Albireo skrev:
Tack för alla idéer.
Är det möjligt att kolla termostaten?
(eftersom det är lite bökigt att dra fram skåpet har jag dragit mig till det finns "en plan" :) )
ta bort den och kortslut utgången så skall kompressorn starta
 
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
Det var inte lika enkelt som jag hoppats på
Har försökt att hitta någon modellskylt på skåpet - men misslyckats.

Termostaten heter (förmodligen) K59 H1300 - sedan står det även 91-19-9P20
Metallkomponent med ingraverad text "K59 H1300 91-19-9P20", ofokuserad bakgrund, delvis synlig detailjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men den har 4 elsladdar kopplad till sig (Grön/gul - Svart -
- Brun - Svart)
Eluttag med elektriska anslutningar, några käftar delvis isärkopplade, risk för felkontakt eller kortslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ut i kylskåpsväggen kommer Blå - Svart - Brun - Grön/Gul
Blå går till lampan och blir sedan svart - som fortsätter till ena sidan av termostaten.

Var lite sugen att kortsluta den Bruna och Svarta som kommer ut genom kylskåpsväggen (mellan dessa är det nu 230V)

Vad är det värsta som kan hända?

På andra sidan av termostaten går "känselkroppen" som ett rör - bak på kylskåpet.
Hur kan denna termostat testas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.