Mer färg på rollern och tryck inte. Jag märker ingen större skillnad på märket på färgen.
 
H HSP skrev:
Har lyckats efter följande råd från en erfaren målare.
1.Rätt roller som kan bära mycket färg. Lång lugg.
2.Mätta rollern först dränk den i färg och rolla på skyddspapper.
3. rolla kanterna och hörnen först.
4. Börja vid fönstret och rolla inåt i rummet längs med en vägg,
5. Lätt på handen, tryck inte på rollern mer än att den snurrar.
6. Det ska vara nästan ljudlöst, börjar det låta är det för lite färg.
7. Återigen mycket färg.
8. Nästa rad ska överlappa ca 25%
9. Det måste gå fort. Absolut ingen paus under arbetet.
10. Gå aldrig tillbaka och "bättra på" en yta.
11. När jag tar på färg på rollern så tar jag och rullar på ytan i färg hinken (droppar ej)

När man fått de ränderna du fått så beror det på att det är olika mycket färg och strukturen är annorlunda (slätare på vissa ställen och grövre på andra) trycker man på rollern då blir det lätt ränder efter kanterna.
det är inte så lätt att komma till rätta med de slätare ränderna.
Har själv gjort det misstaget det var då jag tog in min kompis som är målare han lyckades få till det med en rollern som gav grov struktur. Och det var då jag fick ovanstående tips. Har efter det målat med tak gott resultat.

Bra färg, bra roller, bra ljus så man ser var man målat. Maskera golv och väggar då det ska vara mycket färg och det kommer då att skvätta.
Här finns mycket kloka råd tror jag. Speciellt när det kommer till hur mycket tryck jag har haft. Nog inte bara färgen det är fel på utan även tekniken.

Ska pröva en gång till med bättre och mer färg. Sen får jag leva med resultatet :D
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Här finns mycket kloka råd tror jag. Speciellt när det kommer till hur mycket tryck jag har haft. Nog inte bara färgen det är fel på utan även tekniken.

Ska pröva en gång till med bättre och mer färg. Sen får jag leva med resultatet :D
Målaren berättade att det finns billiga bra färger, men "yrkesfärgerna" är mer jämna i kvalite och är då lite mer "förlåtande"
Även de stora fabrikanterna har både yrkes- och hobbysortiment.
Se exempel nedan.

https://beckers.se/produkter/inomhus/takfarg

https://beckers.se/proffs/produkter/inomhus/takfarg

Rätt teknik är också avgörande 👍
 
A
Beckers Scotte R2 eller Alcros ditto (sannolikt samma färg i olila förpackning) är mycket bra. Målat med perfekt resultat och jag är verkligen inte en naturbegåvning med färg.
 
  • Gilla
filimon-danopoulos
  • Laddar…
Fanns alcros på coloroma så testar med den.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
A
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Fanns alcros på coloroma så testar med den.
Kommer bli kanon! Du har fått många bra tips här - grov roller, flödigt, mm. Följ och du kommer lyckas! :)
 
Jotuns lady perfection är den färg jag tycker bäst om och som jag fått bäst resultat med. Provat scotte, rustas premium, nordsjö och beckers. Inte jätteskillnad men ändå så pass att jag alltid kör med den nu.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Jag hade samma problem nyligen, det blev randigt i släpljus hur jag än gjorde. Köpte Beckers Scotte R2, perfekt resultat! Jämnt och fint utan ränder.
 
  • Gilla
filimon-danopoulos
  • Laddar…
M mille skrev:
Jag hade samma problem nyligen, det blev randigt i släpljus hur jag än gjorde. Köpte Beckers Scotte R2, perfekt resultat! Jämnt och fint utan ränder.
Har målat om med alcros rf blev också perfekt :)
 
  • Gilla
Filbert och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.