S Styrman_jansson skrev:
Nu ställer ju husvagnen till det lite men annars finns det ju elbilar att leasa för 3-4k i månaden. De borde inte ge så hög milkostnad med tanke på att man sparar rätt mycket på bränsle/service.
Ja husvagn begränsar val av bil helt klart. Men en bil som kostar 3-4k/mån är väl en ganska liten bil eller? Tycker tesla modell y är en lagom storlek men då pratar vi helt andra summor.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Intressant att höra om hur du får din livsekvation att gå ihop med såpass låg laddnivå. Kanske har du din arbetsplats i din absoluta närhet? Gångavstånd, cykelavstånd?
Tycker du 10 mil är gångavstånd till jobbet?
I så fall ska du nog strunta i bil och fortsätta gå.
 
M m@nge skrev:
Ja husvagn begränsar val av bil helt klart. Men en bil som kostar 3-4k/mån är väl en ganska liten bil eller? Tycker tesla modell y är en lagom storlek men då pratar vi helt andra summor.
Det blir en liten bil. Jag åker en större kombi och med hyfsad dragvikt ger nypris som börjar runt 800" för elbil och leasing inte aktuellt för oss.
Och den mindre bilen blir och ointressant att byta pga mångfallt högre kostnad idag.
 
Är dåligt insatt i leasing, som privatperson alltså.

Går in på teslas sida och bygger ihop en bil. En som privat leasing och en privat avbetalning.

Men vad händer efter 36 månader? Jag har ju vid varianten privat avbetalning lagt ut 170k vid första köptillfället, när jag sen efter 36 månader väljer att antingen ta ut en ny tesla, behöver jag fortsätta betala avbetalningen eller ska mer kontanter in? Oavsett kommer skuldberget bli enormt efter några byten. Eller är det ngt jag inte riktigt förstått rätt?
 
  • Skärmdump av tesla.com, visar finansieringsalternativ för privatköp med kontantinsats och månadskostnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump från Tesla's hemsida som visar information om privatleasing, kontantinsats, avtalstid och månadskostnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste man ha 2 bilar så är en bra början att köpa en mindre elbil 200k+ jag kör en BMW i3s. Service 2000kr vartannat år,360kr i skatt, 480kr helförsäkrad. Går dryga 20 mil på sommaren och kanske 13-14 mil på vintern. Frugan kör en dyrare longrange MY.
 
  • Wow
Ironside
  • Laddar…
H Hhallden skrev:
Måste man ha 2 bilar så är en bra början att köpa en mindre elbil 200k+ jag kör en BMW i3s. Service 2000kr vartannat år,360kr i skatt, 480kr helförsäkrad. Går dryga 20 mil på sommaren och kanske 13-14 mil på vintern. Frugan kör en dyrare longrange MY.
Har du en bil för 200k+ och kör 35mil/år?
 
Denna kalkyl gjorde jag 2021 inför bilbytet jag gjorde då. Priserna gäller inte längre men det ger ändå en hyfsad bild.
Bilarna i gult är begagnade och är med för jämförelse.

Tabell som jämför kostnader för olika fordon, inkluderar bränslepris, elpris, försäkring och total årskostnad.
 
M m@nge skrev:
Har du en bil för 200k+ och kör 35mil/år?
Kapaciteten givetvis
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Har du en bil för 200k+ och kör 35mil/år?
Rätt säker på att han menar på en laddning 😂
Vi har samma problem med elbilar..
Husvagn (2200kg) och ingen jobbpendling (promenad)så det får vänta
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
I
Säg att man idag har en Volvo V90(combi) med dag och vill köpa en likvärdig elbil, vad finns det att välja på för rimliga pengar?
 
H Harald Blåtumme skrev:
Så du menar att man ska endast ladda bilens batteri till 50% ?

Intressant att höra om hur du får din livsekvation att gå ihop med såpass låg laddnivå. Kanske har du din arbetsplats i din absoluta närhet? Gångavstånd, cykelavstånd?
Ja om man vill maximera batteriets livslängd så skall man försöka hålla laddningen under ca 50% så lång tid som möjligt
Jag har 5,5 mil till jobbet enkel. Vid 50% laddning blir räckvidden enligt bilen 27mil.

Är det ofta du kör över 27mil per dag? Hur får du ihop din livsekvation om du sitter i bilen så mycket varje dag?

Det är alltså inget problem att ladda mer om man behöver. Det är tiden som bilen står med hög laddning man skall försöka minimera.
 
M m@nge skrev:
Är dåligt insatt i leasing, som privatperson alltså.

Går in på teslas sida och bygger ihop en bil. En som privat leasing och en privat avbetalning.

Men vad händer efter 36 månader? Jag har ju vid varianten privat avbetalning lagt ut 170k vid första köptillfället, när jag sen efter 36 månader väljer att antingen ta ut en ny tesla, behöver jag fortsätta betala avbetalningen eller ska mer kontanter in? Oavsett kommer skuldberget bli enormt efter några byten. Eller är det ngt jag inte riktigt förstått rätt?
Tesla är väldigt otydliga. Efter 36månader kommer det finnas en slutskuld.

TM3 kostar 497990.- Det du betalarr vid privatavbetalning är ränta plus amortering på lånet ner till det uppskattatde värdet på bilen efter 3 år.

När tre år har gått skall du i teorin kunna sälja bilen utan att behöva lägga ut något imellan.
Om det blir så eller inte bestämmer marknaden. Antingen säljer du bilen för mer och får tillbaka pengar eller för mindre och får lägga imellan. Ett tredje alternativ att du betalar själv och behåller bilen.

Suzuki är tydligare
Billån Suzuki finansiering via avbetalning baseras på 30% kontantinsats med rörlig ränta för närvarande 7,89% och en avbetalningstid på 36 månader. Kontantinsatsen baseras på 30% av bilens värde samt eventuella tillbehörs värde. 3 månaders fritt låneskydd ingår. 50% restskuld. Exempel effektivränta 8,82% vid köp av bil för 272.900 kr. Effektivräntan kan komma att variera beroende på bilens pris och baseras på aktuell räntekostnad samt uppläggningsavgift, med 695:-, samt 60:- för aviavgift och e-faktura eller 39:- för autogiro. Månadskostnaden bygger på kontantpriset. Lokala avvikelser kan förekomma.
 
Redigerat:
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Säg att man idag har en Volvo V90(combi) med dag och vill köpa en likvärdig elbil, vad finns det att välja på för rimliga pengar?
Hur gammal är Volvon? Vad är likvärdig för dig? Pris, utrymme, lyx, räckvidd.
 
I Ironside skrev:
Säg att man idag har en Volvo V90(combi) med dag och vill köpa en likvärdig elbil, vad finns det att välja på för rimliga pengar?
Finns inte (ren elbil), har en V90CC och likvärdig finns idag inte utifrån mitt krav på kombistorlek och dragvikt. Finns elbilsmodeller som skulle kunna vara alternativ från 800" och uppåt.
 
A AndersS skrev:
Finns inte (ren elbil), har en V90CC och likvärdig finns idag inte utifrån mitt krav på kombistorlek och dragvikt. Finns elbilsmodeller som skulle kunna vara alternativ från 800" och uppåt.
Att dra husvagn längre sträckor är vad jag ser som elbilars största akilleshäl. Om det är viktigt så skulle jag valt något annat.

För allt annat hade jag valt el. Släp till och från byggvaruhus eller till tippen är inga problem.
Jag har en Volvo V70 och en Tesla Model 3 men tar Teslan på långresor då den lastar mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.