Skaffade rätt nyligen en anläggning med Trine TSM-395DE09(Vertex S), dessa har enligt spec 395 W som max.

Kollade över anläggningen idag, ett tillfälle vid bra produktion trots en riktning strax norr om rakt västerut (287 grader). En hel del av panelerna producerade 410-420 W vid detta tillfälle så jag undrar vad dessa siffror leverantören anger betyder.

Är det någon slags minimisiffror eller ett medel, där maximala förutsättningar finns? Det är en SolarEdge-anläggning som producerade nära specad kWp vid tillfället (sen eftermiddag), en blåsig rätt kylig dag med synnerligen växlande molninghet plus regnskurar.
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Skaffade rätt nyligen en anläggning med Trine TSM-395DE09(Vertex S), dessa har enligt spec 395 W som max.

Kollade över anläggningen idag, ett tillfälle vid bra produktion trots en riktning strax norr om rakt västerut (287 grader). En hel del av panelerna producerade 410-420 W vid detta tillfälle så jag undrar vad dessa siffror leverantören anger betyder.

Är det någon slags minimisiffror eller ett medel, där maximala förutsättningar finns? Det är en SolarEdge-anläggning som producerade nära specad kWp vid tillfället (sen eftermiddag), en blåsig rätt kylig dag med synnerligen växlande molninghet plus regnskurar.
Det är värdet man får vid “standard test conditions” (STC), vilka är

  • Solinstrålning 1000 W/m², med 0 graders infallsvinkel (normalt infall).
  • Solcelltemperatur 25°C.
  • “Air mass” = 1,5 vilket talar om den optiska väglängden genom atmosfären och som därmed definierar ett visst solspektrum. AM = 1 då solen står i zenit = rakt upp, vilket inte kan inträffa i Sverige.
Dessa parametrar är praktiska när tillverkaren ska testa modulens prestanda i fabrik eller jämföra olika paneler. https://bengtsvillablogg.info/tag/stc/

Inget konstigt att gå över det vid rätt förhållanden. Hade själv stundvis 10,34kw på min 10kw anläggning efter kylts ner av regn.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Jo en konstant varm dag med konstant sol från klarblå himmel så når jag aldrig dessa "peakeffekter". Krävs att det är litet kyligt och att solen tittar fram i all sin glans litet då och då :)
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jo en konstant varm dag med konstant sol från klarblå himmel så når jag aldrig dessa "peakeffekter". Krävs att det är litet kyligt och att solen tittar fram i all sin glans litet då och då :)
Precis och helst inte fyllda med pollen! Så WP är just ett jämförelse tal och över watt händer under korta stunder. Dock alltid kul att se!

Finns temperatur rating i databaset om man vill räkna på hur telestyrelsen påverkar (aldrig orkat).
https://www.mg-solar-shop.com/media...t_trina_390-405m_120_tsm_de09-08_vertex_s.pdf
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Tack för databladet, inte sett detta innan.

Men ja det ligger inom spec, +5% i detta fall och litet speciella förutsättningar så kan det nog maxas. Som sagt, är ju väldigt medveten om att en anläggning strax norr om rakt västerut aldrig kan nå några maxvärden på kWp men ibland händer det tydligen ändå.

Det fina med västersol är att man har max elproduktion när man är hemma efter jobb och kör tvätt disk spis dammsug etc effektkrävande prylar, får på så vis en rimlig chans att maximera egenkonsumtion.

Inte viktigt över tid med några fenomenalt bra peakvärden bara att jag är litet nyfiken över en del avläsningar på sistone.
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
Ingen orsak, kollade på mitt datablad, så var ditt en snabb googling bort.

Har själv syd och väst. Är också glad nu i efterhand att jag har sling mot väst av samma anledningen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.