T
Hej,
Jag vet inte om jag är i rätt forum men testar här så får moderator flytta mig.

Jag har ett hus sedan tidigt 1900-tal tror jag, tidigaste ritning är en ombyggnad från 1907, byggt som sommarhus till välbärgad stadsbo.
Jag har en öppen veranda mot syd med balkong ovanpå, tror måtten stämmer med orginal men svårt att säga.
Jag har profilsågade brädor (tryckimpregnerade) som jag tänkte ha till verandan men de ska då täckas på insidan, gör men det med spont eller byggskiva?

Idag är konstruktionen murad grund med syll, luftspal + regel på vilket golvet är spikat (typ altangolv)
Reglar i 4X4" står på syllen.
Min plan är att ta bort golvet och sätta en liggande "vattenplanka" på stolparna i botten (den plankan som ligger underst i en liggande fasad och leder vattnet ut förbi grundmuren - vad den nu heter)
Sen sätta de sågade brädorna på denna och täcka bakom.
Är det rätt eller kan någon visa hur man gör en enkelglasad veranda?
 
Vad är måtten på verandan?
Har du en bild eller tre så underlättar det genom att alla detaljer visas och därmed kan rimliga konstruktionsförslag komma. Det finns många sätt att göra det du vill, men det blir bättre om man vet de exakta förutsättningarna.
 
T
Djup ca 140cm och bredd ca 400cm.
140 innermått mellan stolpar där jag tänkte ha en-glas dubbeldörrar.

Glasveranda1-2.jpg
Glasveranda2-2.jpg

Hade tänkt spik på en vattningsbräda 45X120? på stolparna som är spikade tryckta plank.
Sedan flytta ut de figursågade brädorna så dom står på denna bräda och sedan täcka med råspont/plyfa innanför.
Vattenavrinningsbrädan ska vara i nivå med den på huset spm ses här tänkte jag
Glasveranda3-2.jpg
Sedan ska alltså profilbrädorna stå på denna avvattningsbräda precis som den liggande panelen på sista bilden.
Kan det funka?
PS: Allt ska renoveras och fixas innan så det som ser dålig ut ska naturlitvis bytas, men tänkte ska jag laga kan jag göra glasverandan sammtidigt...
 
T turbo100 skrev:
Reglar i 4X4" står på syllen.
Bilderna visar nått annat.

Ska verandan se ut att vara byggd 2023 eller 1923?
Jag tror det blir snyggast om du bygger den som om den vore byggd nån gång mellan 1907 och 1923, med mtrl och tekniker som fanns tillgängliga då. Grova fyrskärningar, kärnfuru, linoljefärg, återvunnet enkel glas, skippa skivmtrl och tryckimpregnerat eller gör ett modernt uterum som syns att det är byggt i år om det är det du vill ha.
 
Vill bara uppmärksamma dig på fotbrädan. Att ha en vågrät anslutningsyta för den liggande panelen innebär att den murknar i förtid samt att vatten kan leta sig in bakom. Fotbrädan bör även snedsågas i botten eller förses med ett fräst spår (konkavt) undertill.
 
  • Gilla
turbo100
  • Laddar…
Ok.
Det bör vara liggande spåntad panel bakom dekorationsbrädorna. Tror dubbelfasspont kan bli bra.
Använd riktig linoljefärg.

Du kan titta på huset i artikeln här på BH häromveckan. "Villa Kina" eller ngt liknande i Stockholms kustband. Ett grönt hus från förra sekelskiftet. Det hade figursågade brädor som dekoration i nederdelen av fasaden. Där kan du hämta inspiration.
 
T
F fribygg skrev:
Bilderna visar nått annat.

Ska verandan se ut att vara byggd 2023 eller 1923?
Jag tror det blir snyggast om du bygger den som om den vore byggd nån gång mellan 1907 och 1923, med mtrl och tekniker som fanns tillgängliga då. Grova fyrskärningar, kärnfuru, linoljefärg, återvunnet enkel glas, skippa skivmtrl och tryckimpregnerat eller gör ett modernt uterum som syns att det är byggt i år om det är det du vill ha.
Hej,
Ja det är större format på stolparna, 45+45+22 ihopspikade tryckimpregnerat material.
Tänken är stil runt 1907 som du säger.
Jag måste renover (skrapa måla) och tänker det kanske är lika bra att göra verandan .
Lite tveksam till hur jag ska göra.

Flytta ut dom profilsågade brädorna kant-i-kant med stolparna och råspont bakom, detta verkar lättast men då får jag ha fotbrädan "mellan" stolparna, eller ska jag sätta fotbrädan utanför stolpana och låta de profilsågade brädorna gå utanför stolparna, detta måste jag besluta för att komma vidare.

1) Spika fotbrädan i linje med husets fotbräda (eller ska jag dra in verandans fotbräda till stolparna och e.v sänka dom så dom kommer över grundmuren?

2) Sätta de profilsågade brädorna på fotbrädan (Här får jhag såga av golvbrädorna som sticker förbi fotbrädan)
3) Täta bakom de profilsågade brädorna med spontad panel spikad i stolparna
4) Överliggare på de profilsågade brädorna samt panelen bakom
5) Fönsterbågar

Verkar detta som en rimlig plan?
 
T
Oldboy Oldboy skrev:
Ok.
Det bör vara liggande spåntad panel bakom dekorationsbrädorna. Tror dubbelfasspont kan bli bra.
Använd riktig linoljefärg.

Du kan titta på huset i artikeln här på BH häromveckan. "Villa Kina" eller ngt liknande i Stockholms kustband. Ett grönt hus från förra sekelskiftet. Det hade figursågade brädor som dekoration i nederdelen av fasaden. Där kan du hämta inspiration.
Hej,
Jag har letat efter artikeln men kan inte hitta den. Ja, jag är värdelös på att söka.. du får gärna länka :)

Dubbelfasspont har jag på huset så det kan ju bli bra, jag tänker det ska vara fasadfärg å både sponten och de profilsågade brädorna. Dock bävar jag för att skrapa detta i framtiden...

Grunden är murad med en 2X5" syll på papp som stolparna står på, det kanske är lämpligt att spika vattenavrinningsplankan direkt på syllen och därmed utanför stolparna, vasa avrinningsbrädan och lämna 22mm att ställa profilbrädorna på, verkar det rimligt (profilbrädorna står alltså direkt på avrinningsplankan).
Ingen luftspalt som jag har på huset för det ska ju vara enkelvägg och oisolerat tänker jag.

Med detta ör det just nu 'mest oklara' hur jag spikar den liggande sponten mellan stolarma, ett alternativ är kanske att bygga ramar och sedan fästa listerna i sidan av ramarna i stolparna. Sedan lättspika/limma de profilsågade bräödorna i spontväggen.

Är jag helt fel ute?

Tittat lite på denna bild -
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne...FopKgDP1InXd5phb3BInjAz5oh5oMScSA&oe=64D21A92
Här verkar brädorna vara mellan stolparna och ganska enkel konstruktion.
 
Redigerat:
Beror lite på vad/hur väggfacken ska avslutas uppåt och nedåt, men en stödlist på varje stolpe att sätta den liggande panelen mot är det enklaste.

Vad gäller mitt tips om villa kina så var det inte här på BH utan i Gård & torp som hade en artikel. My bad. 🤥
 
  • Gilla
turbo100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.