Som rubriken undrar, vad betalar ni? Och för vad? Jag tycker vår är rätt dyr numera. 4300kr om året. För vägar och en badsjö som testas en gång om året. Det enda som någonsin händer är snöröjning och en gammal gubbe som fyller i hål i grusvägar ibland. Ungefär 60 hushåll, alla betalar samma oavsett hur mycket väg de använder.
 
  • Gilla
Lasseborje
  • Laddar…
Claes Sörmland
1000-2000 kr om året för lokalgator i ett litet samhälle. Det som kostar är främst snöröjningen och halkbekämpning med flis (dyrt att få det utlagt och sen insamlat) plus lite saltning av grusväg sommartid, nytt grus o s v. Vägarna är gamla och enkla. Inga ambitioner på att uppgradera dem, t ex bredda eller bygga om dem med vettiga bärlager för dagens trafik. Då skulle avgiften ligga mycket högre.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Du får väl titta närmare på årsredovisningen och se om pengarna går till något onödigt. Att bara generellt gnälla på nivån när man själv har möjlighet att påverka är inte helt lämpligt.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
4300 kr i år motsvarar av 3740 kr förra året (15% inflation) så många kan nog räkna med höjda samfällighetsavgifter. Och sen har väl priset på just den typ av tjänster som samfällighetsföreningar köper in ökat i rask takt långt innan vi fick den höga inflationen? Även män med stora maskiner tar numera betalt och det rejält.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Jag betalar 100 kr per år för underhåll av 15 km grusväg.
 
Jag betalar i år ca 2300 kronor enligt tonkm-metoden. Det varierar rätt stort mellan fastigheterna beroende på vägsträckorna. 24 fastigheter.
 
D Daniel 109 skrev:
Du får väl titta närmare på årsredovisningen och se om pengarna går till något onödigt. Att bara generellt gnälla på nivån när man själv har möjlighet att påverka är inte helt lämpligt.
Vilken avgift betalar du? Dvs det TS efterfrågar.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
365kr för ca 2km grusväg som jag nyttjar ca 50m av..
 
Düsseldorff
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vilken avgift betalar du? Dvs det TS efterfrågar.
Han klarar inte av att svara på frågor. Han måste alltid komma med ett motargument som syftar till att visa hur klok han är och hur dumma alla andra är. Väldigt otrevligt och störande.
 
Redigerat:
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Jenfog Jenfog skrev:
Som rubriken undrar, vad betalar ni? Och för vad? Jag tycker vår är rätt dyr numera. 4300kr om året. För vägar och en badsjö som testas en gång om året. Det enda som någonsin händer är snöröjning och en gammal gubbe som fyller i hål i grusvägar ibland. Ungefär 60 hushåll, alla betalar samma oavsett hur mycket väg de använder.
2000 kr, totalt ca 2km grusväg. Ca 60 fastigheter totalt, några betalar 3000 kr enligt högre andelstal.
70% är snöröjning och en hel del går åt till dammbindning på sommaren. Minimalt underhåll på vägen, den som är mest rädd om sin bil brukar ta skottkärran och fylla hålor.
 
nästan 2700kr/ per månad., men då ingår uppvärmning ,avfall o fiber
 
5000kr/år betalar vi och då går majoriteten till vägar för underhåll och plogning.
De som bor med utfart mot kommunala vägen betalar hälften.

Ingår sommarvatten och vi har en gemensam sandstrand som får lite ny sand vartannat eller vart tredje år...
 
1600kr/år
Ideell oregistrerad förening med 8 hus längs en 400m väg. Snöröjaren tar 15tusen per år så det är dit avgiften går.
Asfalterade för några år sedan så underhållet är minimalt nu.
 
Vi betalar 2100 kr, stor förening, över 700 hushåll. Förvaltar även en del naturområden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.