Hej
Vi ska köpa mina föräldrars hus för en bra bit under marknadsvärdet, marknadsvärdet är idag 1750000 kr och vi får köpa det för 1,1 miljon. Vi kommer att låna 1,6 för vi behöver renovera ganska så friskt, såsom bygga ut och göra öppen planlösning med nytt kök. Vi var hos Swedbank idag och där fick följande prisförslag på beloppet 1,6 miljoner:
Bottenlån 7 år 500 000: 5,30%
Bottenlån 5 år 500 000: 5,20%
Bottenlån rör 487 000: 4,69%
Topplån 112 500: 5,50%
Min fråga till Er är om detta är okej?
MVH
Bananen
 
Har ni en bra budget för er renovering så att ni vet att ni behöver alla pengarna?
Om inte så skulle jag strunta i topplånet och börja bygga om. Sedan skulle jag prata med banken igen om jag behöver låna 112 500 till.

I värsta fall blir renoveringen dyrare än ni har tänkt ee och ni måste be att få låna mer. I bästa fall klarar ni er med mindre. Har ni tur och priserna går upp lite på husen också under tiden, så kanske ni inte ens behöver ta ett topplån när ni har fixat huset lite, för då kanske det värderas högre.

Å andra sidan så var ju räntan inte så hög på ert topplån.
 
Du borde kunna få lägre räntor än så.

Titta på Skandiabanken och deras räntor - 20 öre som du får i rabatt då du låner över 1,5 mille.
Rörlig 3 mån = 4,63 %
Bunden 5 år = 5,03 %
Topplånet bör du kunna få lägre åtminstone 5 %

Förhandla mer med Swedbank och kolla gärna med någon ytterligare bank.
Jag vet ju inte exakt vad ni har för inkomster och ev kontanter, men jag förutsätter att ni har ordnad ekonomi och lite sparade medel.

Lycka till!
 
Vi är nästan helt hundra på att huset kommer att värderas upp till närmare 2 miljoner när vi är färdiga med renoveringen och då kommer vi att slippa topplånet. Tack för inläggen:)
MVH
Bananen
 
Vi har en rörlig på 4,17 på Swedbank. Sammanlagt 3,2 m i lån. 1,6 fast och 1,6 rörligt.
Lånen togs i juni och den rörliga räntan har justerats upp med repo. Ni borde kunna få ner det lite. Lycka till!
 
Det där ser inget vidare ut.

Och givetvis ska ni inte ta något topplån. Behöver ni verkligen de pengarna innan ni hunnit värdera upp stället, så ta ett byggkreditiv, där ni bara betalar ränta på de pengar ni faktiskt använt, och inte på hela beloppet från första dagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.