Hej,
Behöver byta 2 fönster i vårt radhus, de gamla är sidohängda 1200x1200mm.
Den gamla karmen är C:a 1180mm.

Har tittat på Elitfönster vändbara 12x12 - ser bra ut, kanske dyra?, de finns även i aluminium- ännu dyrare.
Känner dåligt till de olika fabrikaten, såg dock varningen för Mockfjärdfönster.

Några rekomendationer beträffande material och leverantör vore välkommet. :)

/Klubbrik
 
Välkommen till forumet!

Har du funderat på PVC-fönster? Jag tycker att de överglänser träfönster både i pris och funktion. (Sen finns det naturligtvis andra som inte tycker likadant.) Det finns gott om tillverkare/importörer. Googla!
 
Jag tycker det är svårt att övertala någon annan. Men själv har jag Elit och valde alu i mina och jag funderade inte ens på någon annan heller. Finns kanske någon anledning till att dom fått bäst i test också;) Jag har haft mina i flera år och skulle jag köpa igen så blir det av dom igen.
 
jag röstar också på "vanliga" 3-glas typ elit/mockfjärd/tiivi.....är skeptisk till pvc-fönster, ett hus rör sig och så även ett "träfönster"...dock så är pvc-fönstrena gjorda av ett relativt "dött" material. Men smaken är som baken....:D
/
M
 
trojlee skrev:
jag röstar också på "vanliga" 3-glas typ elit/mockfjärd/tiivi.....är skeptisk till pvc-fönster, ett hus rör sig och så även ett "träfönster"...dock så är pvc-fönstrena gjorda av ett relativt "dött" material. Men smaken är som baken....:D
/
M
Det är fascinerande hur konservativ byggbranschen är och hur svårt det är att acceptera nya material och metoder. Samtidigt är det imponerande vilken kreativitet som visas när det gäller att argumentera mot nyheterna. Särskilt PVC-fönster brukar få många argument emot sig: de brinner, de avger gaser, de krackelerar, de går inte att laga. Att man inte kan använda dem för att de är gjorda av ett "dött" material hade jag dock inte sett tidigare. Javisst, PVC/stålkompositen de är gjorda av är inte hygroskopiskt som trä och har inte samma värmeutvidgningskoefficient. Men vad spelar det för roll? Den största delen av fönstret är ju i vilket fall som helst själva glasrutan. Och glas är ju i detta avseende ett ännu dödare material.
 
andersmc skrev:
Det är fascinerande hur konservativ byggbranschen är och hur svårt det är att acceptera nya material och metoder. Samtidigt är det imponerande vilken kreativitet som visas när det gäller att argumentera mot nyheterna. Särskilt PVC-fönster brukar få många argument emot sig: de brinner, de avger gaser, de krackelerar, de går inte att laga.
dom går inte att skrapa, kita om , grunda och måla igen med 5-7 år mellanrum heller ;). PVC fönster har också olika kvaliteer och väljer man det bästa så håller dom länge och utan underhåll. Skulle kunna leva med mattade fönsterkarmar hellre än med såna som "skriker" efter ommålning då och då .... om jag fick välja.
gaia
 
Bytte häromdagen ut pvc-fönster på en kåk...pvc-fönstren var bytta en gång på 80-talet o håll på att i stort sett ramla ihop...ganska kort livslängd tycker jag..

S.
 
träfönster är alltid bra. T ex RM snickerier har fina fönster. Sp fönster "Balans" är ochså snygga och bra.
 
Rogers stuga skrev:
träfönster är alltid bra. T ex RM snickerier har fina fönster. Sp fönster "Balans" är ochså snygga och bra.
...är inte SP-fönsters "Balans" ett aluminiumsfönster?

FLKR
 
S
verktygsgurun skrev:
Bytte häromdagen ut pvc-fönster på en kåk...pvc-fönstren var bytta en gång på 80-talet o håll på att i stort sett ramla ihop...ganska kort livslängd tycker jag..

S.
PVC material "ramla ihop" ? hähä den va bra.........vilka beståndsdelar i pvc tror du skulle kunna falera?
Är karmen så gammal så bör den väl även ha massor av bly i sig....

Bifoga gärna en bild eller liknande på dom fönstren e du snäll.
 
Självklart håll dom inte på o ramla ihop beroende på att karmen "ruttnat utan att alla gångjärn handatag o dyligt var allmänt rangligt...

Staffan...
 
Kan inte låta bli, det finns billiga och "billiga" fönster. Vi letade mycket innan vi bestämde oss för PVC, men det har vi inte ångrat och nu har även våra grannar tagit efter. Det är mycket förutfattade meningar om PVC men fördelarna i vårt fall övervägde. Inte bara för att det är underhållsfritt. Vi har till och med bekanta som satte in PVC i en skånelänga från mitten av 1800-talet och de fick ett utseende på fönstren som ser ut som de funnits med från början. Snygga!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.