Hej
Har ett hörn på tomten som översvämmas varje gång det regnar mycket.
Någon som har tips om hur jag kan begränsa vattnet så att det inte når fram till uteplatsen.
 
Dränera bort det eller dika bort det eller gör en annan lutning på gräsmattan så regnvattnet far å ett annat håll.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Plantera björkar?
 
harry73
Behöver mer info. Hur ser tomten ut, varflr är du rädd att resten också svämmar över?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Behöver mer info. Hur ser tomten ut, varflr är du rädd att resten också svämmar över?
Har en paviljong med trall och vattnet når nästan dit vid skyfall, om det händer så ruttnar trallen. Går det att sätta dit någon slags ”kant” som bromsar vattnet?
Där det är som värst med vatten så ligger det gårdsgrus och det stör mig inte, plus att det rinner undan ganska snabbt
 
harry73
Jag tror att trallen klarar en eller flera korta översvämningar om den därefter får torka igen
 
  • Gilla
Eija Anitha och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag tror att trallen klarar en eller flera korta översvämningar om den därefter får torka igen
testade med att gräva ett ”dike” för att se om det hjälper, även om diket är grunt verkar det fylla sin funktion (se bild).
Nu är frågan, vart leder jag vattnet?
Har en dagvattenbrunn bara några meter bort, kan/får man leda det dit med hjälp av vattenavledare?
 
  • Trädgård efter regn med vattenpöl, gräsmatta, prydnadsföremål, stenparti, och trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
E Eija Anitha skrev:
Nu är frågan, vart leder jag vattnet?
Har en dagvattenbrunn bara några meter bort, kan/får man leda det dit med hjälp av vattenavledare?
Det beror på.

Om din fastighet ingår i ett verksamhetsområde för dagvatten, d v s du har kommunalt avlopp och har en anslutningspunkt för dagvattnet (listas vanligen som en dagvattenavgift på VA-fakturan) så har du i grunden laglig rätt att leda fastighetens dagvatten till just anslutningspunkten. VA-huvudmannen kan ha krav på vad som får anslutas och hur. Det är formellt möjligen anmälningskrav på förändringen av dagvattenanläggningen på tomten (PBL respektive miljöbalken).

Du har inte rätt att leda dagvatten över din fastighetsgräns till grannen utan grannens medgivande, t ex till grannens eller en samfällighets brunn.
 
Detta bekymmer avser en tomt i ett koloniområde där det inte finns kommunalt vatten och avlopp. Däremot har jag en spetsbrunn som används för bevattning.
Dagvattenbrunnen finns på min tomt.
 
Claes Sörmland
E Eija Anitha skrev:
Detta bekymmer avser en tomt i ett koloniområde där det inte finns kommunalt vatten och avlopp. Däremot har jag en spetsbrunn som används för bevattning.
Dagvattenbrunnen finns på min tomt.
Koloniområde. Det låter som att föreningen är rätt ställe att vända sig till. Föreningen är ju det organ som förvaltar marken (som är kommunalt mark antar jag).

Finns det en dagvattenbrunn så är den sannolikt VA-huvudmannens (kommunens) och den får du inte koppla in dig på utan huvudmannens medgivande.
 
Tack, då kontaktar jag styrelsen
 
Den enkla lösningen är att göra en rabatt som tillfälligt kan ta hand om vatten för att sedan låta det sjunka ner i jorden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.