P.R skrev:
Har liknande problem som CHEMAS i mitt relativt nya system. Kommer banne mig inte högre än drygt 80 grader i tankarna sedan stiger drift-tempen i pannan för högt och bryter. Om det är luft eller laddomaten som spökar vet jag inte. Panna: Baxi bonus 30 500+750l ack, slutet exp.kärl. Laddomaten körs på högsta hastigheten. Tips?

Hemligt tips: Dra av ratten för driftstermostaten(rakt ut). Runt axeln där den går in i termostaten sitter en spårad hylsa, vrid den motsols med tex en petsig tång i spåret(kanske 1/4 varv). Nu ökar driftstempen några grader när ratten står på max. Höjer man för mycket kommer överhettningstermostaten att bryta före driftstermostaten.
 
Har eldat runt allt till 80 grader och fortsatte elda. Just nu har jag 91 överst och 85 nederst. Funkar ju bra. ;D

Kan ta upp ett problem som en kompis har då istället..

Han har en gammal panna, vet ej märke. Ny laddomat och tank. ( En firma har kopplat in det åt han men vet ej svaret på det jag kommer fråga. ) Han har haft problem med luft i systemet tills han bytte ut sin automatiska avluftare men nu när jag eldar så kommer tanken bara upp i knappa 80 grader uppe och nere. Om han nu fortsätter elda så går pannan i kok istället för att köra igenom vattnet igen som jag gjort. Nån som har en aning om vad felet kan va?
 
CHEMAS skrev:
Kan ta upp ett problem som en kompis har då istället..

Han har en gammal panna, vet ej märke. Ny laddomat och tank. ( En firma har kopplat in det åt han men vet ej svaret på det jag kommer fråga. ) Han har haft problem med luft i systemet tills han bytte ut sin automatiska avluftare men nu när jag eldar så kommer tanken bara upp i knappa 80 grader uppe och nere. Om han nu fortsätter elda så går pannan i kok istället för att köra igenom vattnet igen som jag gjort. Nån som har en aning om vad felet kan va?
En mycket vanlig felkoppling! Övre rör mellan tank och panna måste stiga till en punkt där luft/ånga kan samlas/gå ut. Annars avstannar cirkulationen så fort det bildas det minsta luft/ånga. Laddpaketets pump orkar aldrig trycka ner en ångbubbla.

Har man öppen expansion löser man det genom att röret stiger hela vägen till avgreningen för expansion.

Med tryckexpansion drar man röret så lågt att det stiger hela vägen till övre sidoinlopp på tanken. Då fungerar tanktoppen som ångfälla. Har VVS:aren misslyckats med det kan man sätta en ångfälla på högsta punkt och på så vis hålla röret tomt på bubblor. Som ångfälla duger en "burk" på några liter med en avluftning.

Sån här kunskap som var självklar för ett antal år sen verkar helt bortglömt hos dagens VVS-klåpare. Dom tror att det räcker att gödsla med avluftningar, men har inte förstått problemet...
 
ok, men vad är en "burk"? =D
 
Matss skrev:
En mycket vanlig felkoppling! Övre rör mellan tank och panna måste stiga till ...
...
Sån här kunskap som var självklar för ett antal år sen verkar helt bortglömt hos dagens VVS-klåpare. Dom tror att det räcker att gödsla med avluftningar, men har inte förstått problemet...
Håller med till 100%.

En burk är just det vad det är. En ångfälla kan man bygga av grov järnrör (100mm hos mig) med påsvetsade smidda muffar i lämplig storlek för att ansluta hetvatten i rörets endar. På långsidan svetsar man en mindre muff vari man kan montera en automatiskt avluftare. Klart.

Jag kan inte nog betona att använd kvalitetsavluftare modell "dyr" i det sammanhanget. Billighetsvarianterna fungerar bara en kort tid.
 
Det är nåt som inte stämmer här... Om du eldar och inte för iväg värmen från pannan stiger tempen snabbt och fläkten stannar. Är det vad som händer??

Tempen ut från pannan = drifttemp = Laddomat övre = tank topp...

Sen är det ett faktum att termometrar visar vad som helst.
 
Svaret på frågan är: Ja. Den översta ska visa pannans drifttemperatur, den understa vad termoventilen har för öppningstemperatur. Ungefär, i alla fall. Pannans drifttemperatur beror lite på hur pannans termometer sitter monterad. Det kan ju vara kallare/varmare vatten som lämnar pannan än vad det är just där termometern har sin givare.
Även om man har en 78°C termoplugg i Laddomaten blir det kanske inte exakt den temperaturen på returen, beroende på flödet.
På min panna/Laddomat stämmer dock detta nästan på öret. Laddomaten visar några grader mer än drifttemperaturen. Det kan ju också bero på toleranser på termometrarna. De är väl inga laboratorieprylar, precis.
 
Temperaturen in i pannan dvs ut från laddomaten beror av både panntempen och vattnet från tankens temp!
 
Fungerade cirkulation som sig bör så skulle ju även laddomatens temp stiga och den skulle skicka in kallare vatten i pannan. Ska det funka bra får det inte bli luft/ånga nånstans, se mitt inlägg #18 i samma tråd.

Har du rivit isär laddomaten och kollat hur den mår? Om backventilen står öppen eller liknande kan det bli konstigheter. Kolla Termoventilers sida, där finns bra beskrivningar av Laddomatens funktion.

Vilken temp man laddar med kvittar egentligen så länge man kan elda hela tanken till 95-100 grader.
 
Bara en avluftare räcker nog inte, du måste ha nån slags luftfälla också. Men gör det riktigt istället! Så länge du inte behöver tömma hela tanken är det inte många liter det handlar om!
 
Lossa pumpen på laddomaten också och kolla så där inte sitter massa skit, dels i pumphjul och dels runt om i kanalerna.
 
>P.R

Nu är jag en riktig newbee på detta med vedeldning :) men ditt problem liknar mitt jag hade tidigare i höstas och som alla vänliga själar här inne på forumet försökte hjälpa till att lösa. Efter mycket om och men så kom jag fram till att det var en givare som sitter på utflödet av pannan som inte gav min "laddomat" rätt temperatur. Detta tack vare att den satt på "sniskan" och gav ett felvärde på säkert 5-10 grader.

Detta gjorde att panntempen blev mycket högre mot vad som laddades in i tanken, tanken blev som i ditt fall 80-85 som absolut max och 95 i pannan.

Fixade denna givare så den gav rätt värde till "laddomaten" så fungerar det nu perfekt och det dröjer länge innan pannan når 92grader = 88-90 grader i tanken.


Vänl,,,
 
Matss skrev:
Temperaturen in i pannan dvs ut från laddomaten beror av både panntempen och vattnet från tankens temp!
Om det är så under normal eldning är något fel. Returtemperaturen in till pannan ska bara bero på vilken pumphastighet du har, vilken termoplugg som sitter i och vilket effektuttag du har från pannan. Temperaturen från tankarna ska inte ha någon betydelse. Inte förrän den blir så varm att den överstiger den returtemperatur som Laddomaten vill ge in till pannan. Det är ju vattnet från tanken som Laddomaten använder att blanda med, så när det blivit för varmt, då går det inte att hålla rätt returtemperatur längre.

Men Laddomaten ska ju känna av pannans aktuella temperatur, något den gör genom att suga ner en liten del av det vattnet till Laddomaten. Därför ska den översta termometern följa pannans temperatur. Det är ju där den "smakar" på pannvattnet. Sen blandar den det med kallare vatten från tanken, för att ge pannan något lagom varmt att värma på.
 
Har samma problem + att det tar oändligt länge innan pannan går upp i driftstemp, typ 1,5-2 tim.. Solo Innova 30. Jag måste elda minst två fulla inlägg för att få hela tanken 80 grader. Har provat det mesta nu så ja börjar ha slut på ideer. Luftat, bytt termostater, haft isär laddningspaketet, pumpen i alla lägen mm, mm..
 
Jepp! 1,5 tim innan pannan är uppe i 85 grader.. 1800 liters tank + en oljepanna på 150 liter. Såg att plåten högst upp i ved utrymmet är "för kort" dvs den tätar inte mot bakkant av pannan så det borde ju förklara varför det ryker i två timmar när man eldar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.