För några år sedan så hade Ernst (i sommar med Ernst) en gästhantverkare som byggde en kakelugn i betong. Jag har letat och googlat men jag har inte hittat klippet eller vem det var som tillverkade den. Jag har hittat en tillverkare "Brunner" som gör modellen jag vill ha men då deras variant är hiskeligt dyr, 60000kr, och samtidigt ganska liten, 65cm i bred, så söker jag vidare. Vet någon om vem som byggde åt Ernst, någon annan tillverkare eller annat tips så skriv gärna en rad. Bifogar bild på Brunners modell.
Rund betongkakelugn med eld och brinnande ved, bredvid en vedkorg, inomhusmiljö med modernt kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag såg det avsnittet som gick i repris i dag och det är troligen denna kakelugn som görs på beställning av Omakabohag. Pris per meter så man får fråga efter pris.
http://omakabohag.se/?attachment_id=70
 
P pedda77 skrev:
För några år sedan så hade Ernst (i sommar med Ernst) en gästhantverkare som byggde en kakelugn i betong. Jag har letat och googlat men jag har inte hittat klippet eller vem det var som tillverkade den. Jag har hittat en tillverkare "Brunner" som gör modellen jag vill ha men då deras variant är hiskeligt dyr, 60000kr, och samtidigt ganska liten, 65cm i bred, så söker jag vidare. Vet någon om vem som byggde åt Ernst, någon annan tillverkare eller annat tips så skriv gärna en rad. Bifogar bild på Brunners modell.
[bild]
Det är Skelderhuskaminen - av keramikern Torgil Anderberg. Finns på Facebook.

2013 gjordes ett inlägg där det står:
Jag får just nu ganska många frågor om kaminen, hur den funkar och vad den kostar och tänkte att det kunde vara bra att bjuda på lite hårda fakta. Så varsågod:
Kaminen är gjord för att vedeldas och har ett kanalsystem liknande den traditionella kakelugnen.
Bredd: 700 mm
Höjd: Minimihöjd 1750 mm och kan sedan byggas på med valfritt antal 250 mm höga ringar
Pris: 45.000 för minimihöjden 1750 mm . Därefter 5.000 för varje ring
Gjutmassa: Aluminatcement. Ett material som används i alla sammanhang där produkter ska tåla hög temperatur (ca 1500 grader) samt temteraturchocker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.