Hej!

Jag behöver hjälp med att lösa kabelgenomföringar i gipsvägg rätt och snyggt samt hitta rätt produkter, t ex flexrör och dosor om nödvändigt.

Se bild. Tre sladdar behöver dras i vägg; en från TV, två från soundbar, ner till en mediabox i TV-bänk. Fyra hål behöver göras; ett för varje sladd samt ett där alla kommer ut bakom TV-bänken. Anledning till två hål bakom soundbar är att kontakterna är på var sida. Ett hål kan räcka, men då behöver sladdarna ledas bakom soundbar till detta hål.

Storleken på de helgjutna kontakterna avgör storleken på hålen/flexrören/hål i ev dosor. Den största kontakten mäter (B x H x D) 24,6 x 63,2 x 13,1 mm (typ som ett USB-minne). Övriga är standard HDMI samt rund strömkontakt (se bild).

Fråga 1; behöver sladdarna dras i flexrör?

Fråga 2; om sladdarna behöver dras i flexrör, behövs även dosor som anslutning/i hålen?

Fråga 3; om sladdarna behöver dras i flexrör, vilket flexrör har en stor nog diameter för den största helgjutna kontakten (ca 25 mm)?

Fråga 4; om sladdarna behöver dras i flexrör och anslutas via dosa. Vilken dosa har nog stora hål för flexröret (ca 25 mm)?

Fråga 5; om flexrör ej behövs, behöver hålen i gipsväggen ändå stabiliseras med en plastring/dosa av något slag för att minimera skav på sladd, skav på gipskanten, täcka för själva hålet?

Fråga 6; hålen bakom soundbar behöver vara mycket små. Soundbaren ska dölja hålen, och soundbaren i sig är bara 38 mm hög. Om man behöver flexrör/dosa, finns det produkter med så liten diameter?


Hälsningar Andreas
 
  • Schema visar felaktiga anslutningar för mediabox, inkluderar HDMI och strömkontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Inga rör behövs, jag har gjort ett hål med hålsåg bakom tv:n och ett bakom tv-bänken. Där har jag bara dragit igenom alla kablar som behövs.
Till högtalarna så sitter små hål bakom och nere vid golvlisten. Fiskat igenom högtalarkablarna därigenom
. Tv-monterad på vägg visar Spotify-gränssnitt, Coldplay "Charlie Brown", modern inredning, fjärrkontroller, dekorativ växt, minimalistisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
andreasolovssons
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Inga rör behövs, jag har gjort ett hål med hålsåg bakom tv:n och ett bakom tv-bänken. Där har jag bara dragit igenom alla kablar som behövs.
Till högtalarna så sitter små hål bakom och nere vid golvlisten. Fiskat igenom högtalarkablarna därigenom
. [bild]
Tack! Det är precis såhär enkelt jag önskar att det ska vara. Också billigast och minst jobb.

Men, inga risker med oskyddade kablar i väggen? Tänker elsäkerhet. Och inget för att skydda hålet?
 
R RalleB skrev:
Inga rör behövs, jag har gjort ett hål med hålsåg bakom tv:n och ett bakom tv-bänken. Där har jag bara dragit igenom alla kablar som behövs.
Till högtalarna så sitter små hål bakom och nere vid golvlisten. Fiskat igenom högtalarkablarna därigenom
. [bild]
Hur gjorde du för att få ner sladdarna från höger/vänster högtalare snett neråt till mitten av TV-bänken?
 
R
A andreasolovssons skrev:
Tack! Det är precis såhär enkelt jag önskar att det ska vara. Också billigast och minst jobb.

Men, inga risker med oskyddade kablar i väggen? Tänker elsäkerhet. Och inget för att skydda hålet?
Nope ingenting för hålen, gällandes elsäkerheten så ser jag inga problem sålänge kablarna är hela och inte skarvade eller nått.

man är ju inte där och drar i och ur kablar hela tiden.
Har en hdmi kabel, en nätverkskabel och strömkabel samt högtalarkabeln till Centern i hålen i mitten.

Gällandes höger/vänster högtalarna så gjorde jag som jag skrev, ett hål dolt bakom varje högtalare sen hål vid golvlisten rakt nedanför högtalarna.
Fiskade igenom kablarna och sen tunn kabelkanal mot mitten till förstärkaren monterad ovan golvlisten.
Hos mig syns den knappt då vägg/lister är vita samt döljs till 90% av tv-bänken.

Vill man vara riktigt seriös så plockar man bort golvlisten, borrar utgångshålet där listen normalt sitter.
Och sen fräser ett spår på baksidan av listen där kablarna går i.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.