Jag har en orinredd övervåning som jag nu ska angripa. I verandan var det tänkt att vi skulle ha vanligt innertak men nu funderar vi på att ha öppet upp i nock. Hur gör man då med luftspalten? Binder man bara samman de två där de möts (i nock) eller måste man ta upp hål ut i det fria i nocken (täcks förståss av tegel)?

mvh/niklas
 
Jag har lite samma funderingar. Har en stuga där övervåningen ska bli inredd och isolerad, men jag hade inte tänkt att förbinda lufstpalten mellan dom 2 takhalvorna, utan jag tror att det blir tillräckligt med luft ändå. Fast det vore ju bra att veta. Jag tänkte för övrigt att min luftspalt skulle vara 25mm, det borde väl räcka.
 
Hej,
Oftast använder man sig av nockventilation, det går också att låta isoleringen "mötas" i ett litet hanbjälklag som man gavelventilerar eller så använder man s.k mögelstoppers. Man brukar rekommendera minsta luftspalt på 25mm.

Förenklat, om du har ventilation i takfoten måste luften ut vid nock/högt upp så att luften tillåts ventileras ut, man ska inte förbinda båda sidor om nock och skippa ventilationen högst upp.
 
Tack ska du ha!
Mögelstoppers blir det!
mvh/Niklas
 
Ett litet hanbjälklag och gavelventiler lät som en bra idé för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.