Hej.

Vi har ett sommarhus där det idag i källaren finns 2 fönster. Dessa består idag av en några mm tunn skiva i typ masonit, plåt (?) som dels är lätt att ha sönder och dels leder till att källaren blir enormt kall vintertid.

Vi har funderar lite på hur vi ska lösa detta. Dels göra det mer inbrottssäkert men också hur vi kan få det bättre isolerat i källaren. Skulle ex vilja kunna utnyttja delar av det som tvättstuga i framtiden.

Min sambo är inne på två alternativ. Antingen mura igen källarfönsterna helt och isolera det (kanske det mindre snygga alternativet? 🤔) eller sätta dit 3-glasfönster. Vad tror ni avseende vilket som är snyggast, enklast, billigast?
Finns det några andra bra alternativ som vi inte redan tänkt på?

Jag vill helst komma undan med en så billig och enkel lösning som möjligt medan min sambo gärna vill ha det lite estetiskt tillfredställande också. Skiljer priset inte avsevärt tänker jag att man såklart kan gå med det som är snyggast.

Tacksam för tankar och idéer då jag själv är dålig på sånt här och vill kunna bidra min sambo med lite ☺️

Bifogar bilder på hur det ser ut idag.
 
  • Delvis öppet skåp med gula dörrar, träplankor, isoleringsmaterial och en ventilationsplåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla bruna dubbeldörrar i betongvägg, omringad av gult och slitet gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun ventilation, metallucka, gul vägg, slitet, gräs, ingen synlig handtag, utomhus, krypgrundsentre.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet gult väggskåp med öppen dörr, på en rå betonghylla, gammalt och nött, i dunkel miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt dit ett fönster!
Om ni vill använda källaren till något annat än en Fritz-källare så är dagsljus superviktigt för att det ska kännas inbjudande.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Mura igen biten närmast marken och sätta in några rader betongglas kanske? Då får man in ljus i källaren och lite bättre isolering men har en rätt underhållsfri och billig lösning. Om det är snyggt eller inte kan såklart diskuteras.
 
  • Gilla
Keld och 1 till
  • Laddar…
N Nybörjaren91 skrev:
Hej.

Vi har ett sommarhus där det idag i källaren finns 2 fönster. Dessa består idag av en några mm tunn skiva i typ masonit, plåt (?) som dels är lätt att ha sönder och dels leder till att källaren blir enormt kall vintertid.

Vi har funderar lite på hur vi ska lösa detta. Dels göra det mer inbrottssäkert men också hur vi kan få det bättre isolerat i källaren. Skulle ex vilja kunna utnyttja delar av det som tvättstuga i framtiden.

Min sambo är inne på två alternativ. Antingen mura igen källarfönsterna helt och isolera det (kanske det mindre snygga alternativet? 🤔) eller sätta dit 3-glasfönster. Vad tror ni avseende vilket som är snyggast, enklast, billigast?
Finns det några andra bra alternativ som vi inte redan tänkt på?

Jag vill helst komma undan med en så billig och enkel lösning som möjligt medan min sambo gärna vill ha det lite estetiskt tillfredställande också. Skiljer priset inte avsevärt tänker jag att man såklart kan gå med det som är snyggast.

Tacksam för tankar och idéer då jag själv är dålig på sånt här och vill kunna bidra min sambo med lite ☺️

Bifogar bilder på hur det ser ut idag.
Glasbetong skulle passa perfekt, finns i olika mönster och släpper igenom ljus och är helt tätt. Inte så svårt att sätta dit själv om man är lite händig.
 
Du har gamla fönsterbågarna kvar. Ser ut att vara felfritt skick? Jag hade ju valt att plocka bort skivorna, skrapa, måla och sätta i nytt glas i dem.

Sedan ordnat med nytt innanfönster för värmens skull. Räcker med ett som går över över båda rutorna. Om du inte har de övriga tre innerbågarna ståendes i något hörn?
 
Jag gjorde så här:
Liten källarfönster inbyggd i grå betongvägg under gult tegel, ovanför våt mark och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite infällt och klinker som fönsterbräda, även höjt med ett halvt lecablock för lite markfrigång. Lite industrikänsla, men mycket snyggare än det murkna fönstret som satt där innan.
Nackdelen är att det inte isolerar jättebra, är väl motsvarande det gamla tvåglas som satt där innan.
Det finns block med bättre q-värde men dom kostar.
 
  • Gilla
mickeforsberg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.