Hej

Tar tacksamt emot tips om lämplig skruvmärke/modell för altanbygge. Jag tänker på träskruv för själva konstruktionen (dvs bärlina, skruvreglar, kortlingar etc). Det är såklart tryckt virke som avses.
Jag oroar mig säkert i onödan, men upplever att de skruvar jag haft till andra projekt visar tecken på korrosion snabbt. Förra året använde jag dessa till ett altanräcke
TRÄSKRUV SPUN+ FÖRSÄNKT CLIMATE-G3
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...pun-climate-g3-fh-tx20-6-0x80-100st-007313484
Denna skruv ska enligt specen uppfylla korrosivitetsklass C4H - C5M, dvs till och med vara godkänd för marin miljö. Men redan efter 6-9 månader ser man "fällningar"/fläckar på ex skruvskallar (de rostfria skruvarna på samma staket ser ut som nya).
 
Redigerat:
Kortlingar! Hur som helst, med ytbehandlade skruvar kan det slitas bort lite rostskyddsbeläggning när man skruvar i, av framförallt bitsen. Rostfria skruvar är ju skyddade "rakt igenom" så där blir det inte samma problem. Hållfasthetsmässigt kan du vara lugn oavsett.
 
  • Gilla
RichardRR
  • Laddar…
V ViktorHg skrev:
Kortlingar! Hur som helst, med ytbehandlade skruvar kan det slitas bort lite rostskyddsbeläggning när man skruvar i, av framförallt bitsen. Rostfria skruvar är ju skyddade "rakt igenom" så där blir det inte samma problem. Hållfasthetsmässigt kan du vara lugn oavsett.
Noterat och korrigerat :)

Angående rostfritt är min erfarenhet att de är mindre lämpliga till själva konstruktionen då de går av lättare än ex ytbehandlad/galvad skruv.

Men du menar mao att jag inte skall oroa mig för lite fläckar och egentligen borde lämplig skruv i klass C4 göra jobbet
 
R RichardRR skrev:
Noterat och korrigerat :)

Angående rostfritt är min erfarenhet att de är mindre lämpliga till själva konstruktionen då de går av lättare än ex ytbehandlad/galvad skruv.

Men du menar mao att jag inte skall oroa mig för lite fläckar och egentligen borde lämplig skruv i klass C4 göra jobbet
Ja precis så :)
 
Varmförzinkad skruv håller mycket bättre än kallförzinkad skruv. Den är dessutom inte särskilt mycket dyrare.
 
Det man ska ha är varmgalvad skruv. Om det finns idag, eller vad de heter i klassning vet jag inte.
Varmgalv har förmågan att reparera skador i ytskiktet av sig själv.
Problemet med varmgalv är ett det är ganska tjockt och funkar dåligt till Torx/PH skruv, det sätter igen skruvspåret så bitsen passar dåligt, men det gäller mest mindre skruvspår.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Det man ska ha är varmgalvad skruv. Om det finns idag, eller vad de heter i klassning vet jag inte.
Varmgalv har förmågan att reparera skador i ytskiktet av sig själv.
Problemet med varmgalv är ett det är ganska tjockt och funkar dåligt till Torx/PH skruv, det sätter igen skruvspåret så bitsen passar dåligt, men det gäller mest mindre skruvspår.
Av denna anledning så finns den främst med sexkantigt huvud i större storlekar. Jag har dock fått tag i trallskruv (och grövre) med torx och de fungerar bra.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Av denna anledning så finns den främst med sexkantigt huvud i större storlekar. Jag har dock fått tag i trallskruv (och grövre) med torx och de fungerar bra.
Det låter ju bra.
Jag köpte varmgalvade "Knappskruv" heter väl egentligen montageskruv 3,9X13, hälften av skruvarna gick inte att använda för det var för mycket galv i spåret.
 
Isakare Isakare skrev:
Det låter ju bra.
Jag köpte varmgalvade "Knappskruv" heter väl egentligen montageskruv 3,9X13, hälften av skruvarna gick inte att använda för det var för mycket galv i spåret.
Jag har köpt både ankarskruv och vanlig träskruv som fungerat bra. Inte någon rekommendation i övrigt, men det finns flera modeller på Biltema, Jula mfl med korrosivitetsgrad C4. C5 är iofs att föredra, men det är svårare att få tag på.

Edit: Att jag vill ha C5 beror på att jag bör på Västkusten (hela den västra kusten och skånska kusten har mycket kraftigare rostbenägenhet), i resten av Sverige bör C4 räcka bra.
 
Veronica.
Det finns en ny metod att galva, som innebär en klart bättre yta. Magnetgalvning har jag för mig att det var
 
Hej
Det blev en mix av skruv från Biltema och Grabber. Biltema var av ren snålhet. Skruven funkade väl ok, men det var bara T25 på 6mm skruv, så ganska liten skalle och dåligt bitsspår. Efter ett tag bytte jag till Träskruv GRABBER C4 6,0 som var betydligt bättre (och dyrare). Men kan man hitta någon/några längder som går att använda till det mesta går det att köpa storpack och då blir inte styckepriser så farligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.