Vad jag har läst så kan man idag inte se någon större degradering av elbilens batterier, ca 10% är en siffra som fladdrat förbi.

Kör själv en laddhybrid och har uppskattningsvis tappat max 4% på 10k mil. Kan tilläggas att denna Passat GTE har en garanti på 80% inom 8år eller 18000mil om jag inte missminner mig.
 
I
H Harald Blåtumme skrev:
Jag är fortsatt inte övertygad om detta, finns inget automatiskt sanningsvärde i denna utsaga.
Ingen har spåkula så det är upp till var och en att tro vad man vill. För min del är det tydligt, mindre påverkan på naturen, elmotorn är radikalt mycket simplare än en förbränningsmotor(mindre grejer att tillverka och som kan strula).
 
  • Haha
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
I
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad jag har läst så kan man idag inte se någon större degradering av elbilens batterier, ca 10% är en siffra som fladdrat förbi.

Kör själv en laddhybrid och har uppskattningsvis tappat max 4% på 10k mil. Kan tilläggas att denna Passat GTE har en garanti på 80% inom 8år eller 18000mil om jag inte missminner mig.
Intressant, ska se om jag hittar någon info. Fått uppfattningen annars att batterierna i elbilar egentligen inte är revolutionerande jämfört med andra batterier vi har i samhället mer än att de är större. Och det finns inga batterier idag som inte degraderas markant över 10-20 år.
 
I Ironside skrev:
Intressant, ska se om jag hittar någon info. Fått uppfattningen annars att batterierna i elbilar egentligen inte är revolutionerande jämfört med andra batterier vi har i samhället mer än att de är större. Och det finns inga batterier idag som inte degraderas markant över 10-20 år.
https://www.recurrentauto.com/research/how-long-do-ev-batteries-last
 
I
13th Marine 13th Marine skrev:
[länk]
Känner inte till siten men så är jag ingen inbiten elbils entusiast vilket nog är tydligt.

Iallafall verkar man generellt säga att att efter 10 så har man kvar mellan 70-80% av kapaciteten, efter 15 år har man kvar 60-70%. Det är dock viktigt att peka ut att degraderingen inte är linjär, vanligen förlorar man mer i början. Det verkar finnas ganska knapphändig data runt den faktiska kvarvarande batteri kapaciteten efter 15 år. Batterier har olika kvalité och påverkas till stor del av hur de används, hur hårt man pressar dem och hur snabbt man laddar, samt temperaturer. De flesta EV har någon form av status avläsare för batteriet men för att vara helt säker så ska man läsa av den hos företag.

Idag kör jag en bil som är från 2008 så det betyder att om jag köper en beg elbil som är lika gammal d.v.s 15 år så kan jag förvänta mig 60-70% av kapacitet. Om vi då skulle anta att bilen man köper hade kapacitete som ny på 260 km(ex Chevrolet Bolt EV(eller för den delen Audi e-tron som har något kortare räckvidd)) så kan jag förvänta mig kanske 156 km på full laddning 15 år senare. På det får man sen göra avdrag för sin körstil och väderförhållande(ex kallt). Så om jag kör från Ystad till Stockholm som är ca 650 km så kommer jag få ladda bilen minst 4 gånger och det är under optimala förhållanden? Man får kanske lägga på ytterligare en laddning om man inte vill rulla in till tankning på 0%.

Med min bil från 2008 så kommer jag till Stockholm på ca 7 timmar med 1 tank, med EVn ovan kanske det hamar på 15-20 timmar inkl laddning?

Nu kör jag som tur är inte så långt särskilt ofta men det skulle troligen innebära att jag hade fått hyra annan bil för ändamålet om nu tiderna stämmer.

Men visst, allt det där är på sätt och vis spekulativt, det är många lösa parametrar men samtidigt inte en omöjlighet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
harry73
I Ironside skrev:
Med min bil från 2008 så kommer jag till Stockholm på ca 7 timmar med 1 tank, med EVn ovan kanske det hamar på 15-20 timmar inkl laddning?
Eller så tar du tåget, då tar det 5:35 timmar
 
I
harry73 harry73 skrev:
Eller så tar du tåget, då tar det 5:35 timmar
Tåget är nice! Då kan man sova på vägen upp. Men vi behöver ofta bilen i och runt Stockholm, visst finns det hyrbil eller taxi men det kan bli ganska dyrt. Oavsett så är vi nu inne på att exkludera bilen från resan bara på grund av batteriets kapacitet.
 
B Boende45 skrev:
Riskerna som privatperson är enorma.

Ett batterihaveri som inte täcks av garantin kan göra bilen värdelös.
Nej, riskerna är inte enorma. Risk år sannolikhet * konsekvens och sannolikheten för batterihaveri synes extremt liten. Klart mindre än motorhaveri på en avgasbil som väl ger ungefär samma utfall. Elbilen är sannolikt mer värdefull iofs., men det är ju också en avspegling av den begränsade risken.
 
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
Min Tesla har tappat 5% på 7200 mil.

Jag försöker hålla laddningen på låg nivå när bilen står. Under 50% laddningsnivå sjunker degraderingen markant.

Det finns forfarande, trots internet, folk som tror att 80% är bäst för batteriet.
En del ännu mindre begåvade laddar till 100% varje dag och kör typ 5 mil.
Ska jag köpa en begagnad elbil skulle jag nog testa batteriet före köp.
 
  • Skärmavbild av elbilsbatteriets hälsa, det visar kapacitet, nednötning med användarkurva jämfört med flottgenomsnitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Under 50% laddningsnivå sjunker degraderingen markant.
Markant är starkt överdrivet. Även Teslor som alltid laddats till 100% visar ingen signifikant skillnad i degradering mot snittet.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Min Tesla har tappat 5% på 7200 mil.

Jag försöker hålla laddningen på låg nivå när bilen står. Under 50% laddningsnivå sjunker degraderingen markant.

Det finns forfarande, trots internet, folk som tror att 80% är bäst för batteriet.
En del ännu mindre begåvade laddar till 100% varje dag och kör typ 5 mil.
Ska jag köpa en begagnad elbil skulle jag nog testa batteriet före köp.
Så du menar att man ska endast ladda bilens batteri till 50% ?

Intressant att höra om hur du får din livsekvation att gå ihop med såpass låg laddnivå. Kanske har du din arbetsplats i din absoluta närhet? Gångavstånd, cykelavstånd?
 
Elbilar ska sköta laddning med automatik och vara gjord för att vara optimalt, mitt krav på ett transportfordon. Annars blir det bensin/dieselåkande så länge det fungerar.
 
Som trådskapare måste jag säga att det varit många intressanta och lärorika diskussioner.

Kan konstatera att det inte finns på kartan att köpa elbil idag som privatperson som åker 1000-1500 mil om året. Blir väldigt dyra mil.

Sen har jag husvagn och det är ju inte att tänka på, skulle bli nojig över att enbart komma få mil per laddning och att hela tiden behöva ha närhet till laddstolpe etc.

Annars tror jag att att elbilsmarknaden drastiskt måste förändras (bli betydligt billigare). Jag menar, kolla runtom i Europa tex. Hur ska länder med betydligt lägre BNP (låga löner etc) överhuvudtaget kunna ersätta bensin/diesel?
 
  • Gilla
taikon och 3 till
  • Laddar…
Är samma jag kommit fram till, för oss är inte elbil moget idag men för många andra passar det utmärkt.
Och jag ser inget idag som stressar fram ett byte av våra bilar. En helt normal utveckling och att det görs över några decennier.
 
M m@nge skrev:
Som trådskapare måste jag säga att det varit många intressanta och lärorika diskussioner.

Kan konstatera att det inte finns på kartan att köpa elbil idag som privatperson som åker 1000-1500 mil om året. Blir väldigt dyra mil.

Sen har jag husvagn och det är ju inte att tänka på, skulle bli nojig över att enbart komma få mil per laddning och att hela tiden behöva ha närhet till laddstolpe etc.

Annars tror jag att att elbilsmarknaden drastiskt måste förändras (bli betydligt billigare). Jag menar, kolla runtom i Europa tex. Hur ska länder med betydligt lägre BNP (låga löner etc) överhuvudtaget kunna ersätta bensin/diesel?
Nu ställer ju husvagnen till det lite men annars finns det ju elbilar att leasa för 3-4k i månaden. De borde inte ge så hög milkostnad med tanke på att man sparar rätt mycket på bränsle/service.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.