Hej

Jag har ett uthus som jag funderar på att göra iordning, isolera , gjuta ny platta etc. Även då sätta ett isolerat innertak. Vill ha så mycket höjd som möjligt då jag vill bygga ett entresolplan. Och till frågan, hur bygger jag ett isolerat innertak på takstolarna?
 
  • Träväggar och golv i ett tomt, ofärdigt rum, med synliga reglar och stolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätakstomme med synliga bjälkar och brädor, möjligen ett vindutrymme eller outbyggt loft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt plast på balkarna om du förstår hur jag menar sedan ribbor under plasten och sedan gipsskivor. Sen lägger du isolering på vinden. På väggarna skulle jag skippa plasten och isolera normalt sedan satt gips. Beroende på hur petig du är sätta osb bakom gipsen.
 
Ursäkta läste tråden lite för snabbt och antar att du vill ha högre takhöjd än så och kunna se takstolarna. den frågan överlåter jag till någon annan😁
 
F fisgris8 skrev:
Ursäkta läste tråden lite för snabbt och antar att du vill ha högre takhöjd än så och kunna se takstolarna. den frågan överlåter jag till någon annan😁
Hej ,
Nej jag behöver inte kunna se takstolarna men tänkte isolera och gipsa på dom . Men behövs det inte någon luftspalt ? Det man ser på bilderna är yttertaket.
 
Ska utrymmet vara uppvärmt permanent framöver?
Det är jättebra med en luftspalt, du kan lätt göra en om du skruvar läkt på takstolarna och sätter en masonit skiva på läkten.
 
U
Nej du behöver ingen luftspalt om du använder diffusionsöppen underlagsduk och ångbroms på insidan. En del skolor säger att det räcker med ångbroms på insida och att det går att ha normal takpapp etc. Skulle då rekommendera cellulosa eller träfiber, går både spruta in och finns som skivor.

Kolla med leverantören av just den isoleringen du tänkt köpa så kan de leverera ett helt system oftast.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ska utrymmet vara uppvärmt permanent framöver?
Det är jättebra med en luftspalt, du kan lätt göra en om du skruvar läkt på takstolarna och sätter en masonit skiva på läkten.
Så du menar typ , plast eller någon duk , läkt , masonit sedan regla och lägga isolering , ångbroms ? Sedan typ gips ?
 
G GerritG skrev:
Så du menar typ , plast eller någon duk , läkt , masonit sedan regla och lägga isolering , ångbroms ? Sedan typ gips ?
Det är tanken att det kommer vara tempererat .
 
Finns det tjärpapp på yttertaket bör man absolut ha luftspalt även om man använder isolering med hygroskopiska egenskaper.
 
Jag isolerade vinden ovanför vårt sovrum. Jag hade luftspalt men det går även med fiber för att slippa luftspalt.
Trägolv med synliga plankor och två cirkulära hål, omgivet av väggar eller balustrader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering pågår, träbjälkar och isolering syns, oavslutade innertak, byggnadsstruktur, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolering i taket under konstruktion, träbjälkar, gult isoleringsmaterial, delvis oskyddat, byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering pågår, isoleringsmaterial synligt, träbjälkar, oavslutat tak, byggnadsarbete, konstruktion inomhus, ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete pågår inomhus, med verktyg och material synliga, halvfärdig vägg och tak i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljust sovrum på övervåning, träbjälkar, blommigt tapet, säng, fönster med utsikt, inredning i vitt och trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
ama3282 ama3282 skrev:
Jag isolerade vinden ovanför vårt sovrum. Jag hade luftspalt men det går även med fiber för att slippa luftspalt.
[bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Tack för alla bilder 🤩 blev ju toppen 😀 på första bilden är det masonit? Satte du någon vindpapp?
 
ama3282 ama3282 skrev:
Bara massonit och hålen är till ventiler på utsidan för att få lite cikulation.

[länk]

Satte en ventil uppe och en nere i varje fack.

En 45x45 på varje sida och någon kortis på mitten för att massoniten inte ska bågna.
Okej tack för hjälpen . Hur många ventiler satte du ? Ser att du har 2 hål ( ett nere och ett uppe) behöver man göra hål i varje sektion ?
 
G GerritG skrev:
behöver man göra hål i varje sektion ?
JA
 
Jag drog lite på håltagningen när jag skulle göra det men när jag väl satte igång så gick det lättare än förväntat. Tog med mig allt i en ryggsäck och klättrade upp på taket.

- Man behöver ju ha något att utgå från. Gavel tex. När man gjort första hålert vet man om man behöver justera något.
- Klättra runt och såga upp hål med vanligt hålsåg.
- Dra ett snitt i pappen.
- Montera ventil och spika dit med pappspik.

Bra att tänka på. Ha någon på marken som kan hjälpa till om något strular och ser om du ramlar ner!!!
Skylift är givetvis det bästa.

https://www.byggmax.se/media/catalo...ZgZEQGsbCKFMOO_DMfqPIkNRqqb6FLXhoCQhEQAvD_BwE
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.