Jag jobbar hemma och har en del it utrustning (nas, switchar, server) som ger ifrån sig en hel del värme som jag tänkte det skulle vara bra att återvinna. Tanken jag har är att bygga en mindre kontor på tomten, 18 kvadrat, där jag tänkte dela av en sektion för it utrustning. På vintern tänkte jag då utnyttja värmen för att värma kontoret och på sommaren använda värmen för att värma poolen.
Finns det några smarta färdiga lösningar ni skulle rekommendera som skulle lösa mitt behov?
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Värma ett rum delvis på vintern genom att förflytta varmluft med en fläkt möjligtvis. Värme vatten nej, du har förmodligen för lite effekt tyvärr.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Nä, luft är en väldigt dålig värmebärare så att få värme flyttad till vatten är inte något som går, eller, ja, kan aldrig bli lönsamt.
 
Att hjälpa till med att värma på vintertid är som sagt en god idé och kan göras ganska enkelt. Möjligtvis kan du kyla ned IT-utrustningen med poolvatten på sommaren, men jag tvivlar på att det blir någon större vinst förutom möjligtvis att du får något kul att sysselsätta dig med.
Visst kommer poolvattnet att värmas upp något, och du kan till och med avfukta utrymmet i samma veva, men jag tror inte att effekten du kan kyla bort gör det värt besväret.
 
En smartare lösning är att växla ut dina gamla "power-hogs" till moderna extremt strömsnåla datorer. Tror du blir förvånad över hur extremt litet tex en modern MacBook drar, vi snackar om 7-15 watt i typiskt läge att jobba med ditt och datt kontorsappar. Sen en extern skärm på detta, kanske 40 W ytterligare eller så.

Summerat kör jag min typiska setup inkl en krallig ljudanläggning med mikrofonförstärkare, ljudprocessorer, aktiva högtalare på runt 60-70 W. Dvs som en gammal glödlampa...
 
H Harald Blåtumme skrev:
En smartare lösning är att växla ut dina gamla "power-hogs" till moderna extremt strömsnåla datorer. Tror du blir förvånad över hur extremt litet tex en modern MacBook drar, vi snackar om 7-15 watt i typiskt läge att jobba med ditt och datt kontorsappar. Sen en extern skärm på detta, kanske 40 W ytterligare eller så.

Summerat kör jag min typiska setup inkl en krallig ljudanläggning med mikrofonförstärkare, ljudprocessorer på runt 60-70 W. Dvs som en gammal glödlampa...
Om man kör lite databas servrar, containers eller, som jag, en "lokal" AWS miljö klarar man sig definitivt inte på några 7-15W!

Det finns också en hel del som inte fungerar på Mac... 😅
 
Men även där borde du hitta vettiga alternativ. Kört en hel del VirtualBox på iofs en PC, men ser inte att detta ger några enorma påslag på effektbehov. Men jag kör uteslutande på moderna cpu:er, på PC mest AMD Ryzen vilket visat sig vara mycket energieffektivt.

Min poäng är bara: kolla över hårdvaran, du kan ha en massa gammalt ineffektivt junk där och kan tjäna massvis på att uppgradera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.