19 869 läst · 230 svar
20k läst
230 svar
Elbil eller behålla bensinare?
Allvetare
· Östergötland
· 3 947 inlägg
Jag kör elbil idag, en Mini Cooper SE, men det beror mest på att jag fick ett rätt förmånligt upplägg via jobbet att ta den som personalbil. När perioden går ut i december blir det troligtvis ingen ny elbil då det helt enkelt är för mycket pengar. Kör runt 1500-2000mil om året och t.ex. en Tesla M3 RWD skulle landa på en månadskostnad på 6500kr med personalbilsupplägg (ger 3500:- för Minin idag). När jag räknar kan jag lätt köra en beggad besinare på runt 3-4k i månaden inkl. bränsle.
Riskerna som privatperson är enorma.J Johan Larsson9794 skrev:
Ett batterihaveri som inte täcks av garantin kan göra bilen värdelös.
Men redan den naturliga degraderingen av batteriet gör att ”tredjehandsvärdet” av bilen kan bli mycket lågt.
Batteribilar idag är lite som ett experiment. När räckvidden vintertid går under 20 mil samtidigt som nya modeller med kanske en räckvidd fyra ggr det lanseras blir det mindre roligt som ägare av en gammal VW ID4 eller liknande.
Vi som kör tjänstebil tycker mest det här är spännande, vi tar ingen risk och ska inom kort byta till en ny bättre elbil.
Det är inga bilar på gång med räckvidd 80 mil på vintern. Om det någonsin kommer så blir de troligen väldigt dyra.B Boende45 skrev:Riskerna som privatperson är enorma.
Ett batterihaveri som inte täcks av garantin kan göra bilen värdelös.
Men redan den naturliga degraderingen av batteriet gör att ”tredjehandsvärdet” av bilen kan bli mycket lågt.
Batteribilar idag är lite som ett experiment. När räckvidden vintertid går under 20 mil samtidigt som nya modeller med kanske en räckvidd fyra ggr det lanseras blir det mindre roligt som ägare av en gammal VW ID4 eller liknande.
Vi som kör tjänstebil tycker mest det här är spännande, vi tar ingen risk och ska inom kort byta till en ny bättre elbil.
Som någon precis sa så finns batterigaranti?B Boende45 skrev:Riskerna som privatperson är enorma.
Ett batterihaveri som inte täcks av garantin kan göra bilen värdelös.
Men redan den naturliga degraderingen av batteriet gör att ”tredjehandsvärdet” av bilen kan bli mycket lågt.
Batteribilar idag är lite som ett experiment. När räckvidden vintertid går under 20 mil samtidigt som nya modeller med kanske en räckvidd fyra ggr det lanseras blir det mindre roligt som ägare av en gammal VW ID4 eller liknande.
Vi som kör tjänstebil tycker mest det här är spännande, vi tar ingen risk och ska inom kort byta till en ny bättre elbil.
En extern skada på batteriet täcks inte av någon garanti. BatterigarantinAttitudeswe skrev:
Ta reda på vad som gäller Johan Larsson för den 8-åriga batterigarantin. Vad garanteras tror du?J Johan Larsson9794 skrev:
100% kvarvarande kapacitet, 70% kvarvarande kapacitet eller 55% kvarvarande kapacitet?
Du verkar kunnig så du kan säkert det här? Vilken siffra ovan har Volvo och vilken siffra ovan har VW?
Extern skada täcks av helförsäkringenB Boende45 skrev:En extern skada på batteriet täcks inte av någon garanti. Batterigarantin
Ta reda på vad som gäller Johan Larsson för den 8-åriga batterigarantin. Vad garanteras tror du?
100% kvarvarande kapacitet, 70% kvarvarande kapacitet eller 55% kvarvarande kapacitet?
Du verkar kunnig så du kan säkert det här? Vilken siffra ovan har Volvo och vilken siffra ovan har VW?
70% har väl dom flesta elbilar. PHEV har jag sett med sämre garantier...
De flesta moderna bilar så kan enskilda moduler bytas om dom degraderas efter garantin.
Om garantin gäller åtta år och 70% så är det nog stor marginal till den status de flesta batterier har efter den tiden eftersom de lämnar garanti.
En förbränningsmotor kan ju rasa efter 8 år och 16000 mil och det är också kostsamt och bilen ”värdelös” utan motor. Ett degraderat batteri finns det köpare som kan acceptera om priset är rätt.
På 12 V batteriet i en Volvo ICE är det 4 års garanti. I laddhybrid garanti till 55% och elbil 70%. Relativt sett inte så dåligt.
En förbränningsmotor kan ju rasa efter 8 år och 16000 mil och det är också kostsamt och bilen ”värdelös” utan motor. Ett degraderat batteri finns det köpare som kan acceptera om priset är rätt.
På 12 V batteriet i en Volvo ICE är det 4 års garanti. I laddhybrid garanti till 55% och elbil 70%. Relativt sett inte så dåligt.
Mycket av elbilens batterigaranti handlar om försäljningsargument, det vet ju alla. Detta eftersom privatpersoner har läst spaltmeter om "batteriernas livslängd". Risken att ett batteri ger upp innan 8 år är relativt liten.P Pin skrev:Om garantin gäller åtta år och 70% så är det nog stor marginal till den status de flesta batterier har efter den tiden eftersom de lämnar garanti.
En förbränningsmotor kan ju rasa efter 8 år och 16000 mil och det är också kostsamt och bilen ”värdelös” utan motor. Ett degraderat batteri finns det köpare som kan acceptera om priset är rätt.
På 12 V batteriet i en Volvo ICE är det 4 års garanti. I laddhybrid garanti till 55% och elbil 70%. Relativt sett inte så dåligt.
Kia har t.ex. sålt bilar i ganska många år på sin 7 åriga nybilsgaranti. En bil med okej kvalisort går inte sönder inom 7 år. Och om den gör det så har dom flesta vett att teckna helförsäkring med maskinskada som täcker motor/växellåda/AC/generator osv.
Jo det var så jag menade. Det är få köpare som har anledning att nyttja garanti oavsett vad det är för produkt. En trygghet helt enkelt.M Markarbetaren skrev:Mycket av elbilens batterigaranti handlar om försäljningsargument, det vet ju alla. Detta eftersom privatpersoner har läst spaltmeter om "batteriernas livslängd". Risken att ett batteri ger upp innan 8 år är relativt liten.
Kia har t.ex. sålt bilar i ganska många år på sin 7 åriga nybilsgaranti. En bil med okej kvalisort går inte sönder inom 7 år. Och om den gör det så har dom flesta vett att teckna helförsäkring med maskinskada som täcker motor/växellåda/AC/generator osv.
Vi har bestämt att vi kör vidare med bensin, det var inget svårt beslut : Vi kör max 1500 mil om året, För oss är inte bilen en statuspryl utan ett färdmedel, Bensinen kan faktiskt tänkas bli billigare efterhand som elbilarna tar över världen.
Sen har vi det där med batteri, ålder och andrahandsvärde. Beg marknaden kommer kasta om begagnatmarknaden, man kommer tvingas välja bil efter statusen på batteriet, d.v.s hur långt den når efter X antal år. Så även om du sitter med en bil du är hur nöjd som helst med så kan du tvingas sälja för att den inte längre uppfyller sträckan du kör. Vi tyckte det var nog så svårt förr att hitta bilar i bra skick till rimliga priser, nu kommer det bli klart svårare eftersom batteriets status får högsta prio. Idag kostar ett nytt oftast strax över 100 000 kr, man kan hoppas de blir billigare!
Det är dock inget snack om saken, elbil är framtiden, det är mindre grejer som kan strula(oftast). Men för vår del ligger det säkert 10-15 år in i framtiden iallafall.
Sen har vi det där med batteri, ålder och andrahandsvärde. Beg marknaden kommer kasta om begagnatmarknaden, man kommer tvingas välja bil efter statusen på batteriet, d.v.s hur långt den når efter X antal år. Så även om du sitter med en bil du är hur nöjd som helst med så kan du tvingas sälja för att den inte längre uppfyller sträckan du kör. Vi tyckte det var nog så svårt förr att hitta bilar i bra skick till rimliga priser, nu kommer det bli klart svårare eftersom batteriets status får högsta prio. Idag kostar ett nytt oftast strax över 100 000 kr, man kan hoppas de blir billigare!
Det är dock inget snack om saken, elbil är framtiden, det är mindre grejer som kan strula(oftast). Men för vår del ligger det säkert 10-15 år in i framtiden iallafall.
Medlem
· Sverige
· 5 003 inlägg