Hej!

Jag bor i villa sedan 2 år tillbaka och man hittar ju nya behov, som kräver nya verktyg.

Jag behöver använda en slipmaskin för att slipa fönster, dörr och garagedörr som alla är i teak och ska oljas om + delar av en träpanel vid ett uterum som ska målas om. Andra områden kommer säkert med tiden.

Kikade då på Bosch GSS 18V-10. Men jag rotade i farsans låda med verktyg som han ställt här, och där ligger en Bosch PSS 230 från jag vet inte när.

Frågan nu är om man ska köra med farsans eller investera i en ny.

Vad skiljer egentligen dem åt, med tiden som gått mellan modellerna? Utöver att den nya går på batteri och kan kopplas till dammsugare.

https://www.amazon.se/Bosch-Professional-sladdlös-planslip-oscillations-Ø/dp/B01LXZCPPR/ref=sr_1_6?crid=33L2C1NHGPP9I&keywords=bosch+slipmaskin+18v&qid=1688316568&sprefix=bosch+slip,aps,114&sr=8-6&th=1
 
  • Använd Bosch sticksåg PSB 530 RE liggande på sliten yta med sladd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan skilja i "kraft", alltså hur hårt du kan trycka på, samt i oscilleringshadtighet.

Prova den du har och se om du tycker den duger, onödigt att köpa nytt om det fungerar.
 
anders07 anders07 skrev:
Det kan skilja i "kraft", alltså hur hårt du kan trycka på, samt i oscilleringshadtighet.

Prova den du har och se om du tycker den duger, onödigt att köpa nytt om det fungerar.
Största skillnaden är förmodligen hur snabbt de avverkar. De äldre brukar ha tunga slipplattor, ibland så tunga att maskinen vibrerar mera än plattan. Hittar du en gammal Festool är du hemma, mycket välgjorda och lättservade.
 
Tack för era svar. Det som slog mig är viktskillnaden. Den gamla är tung, och lär vara svårjobbad när man ska slipa många fönster och obekväma positioner. Den nya maskinen väger 1,4 kg.
 
Redigerat:
P peter.linkan skrev:
Hej!

Jag bor i villa sedan 2 år tillbaka och man hittar ju nya behov, som kräver nya verktyg.

Jag behöver använda en slipmaskin för att slipa fönster, dörr och garagedörr som alla är i teak och ska oljas om + delar av en träpanel vid ett uterum som ska målas om. Andra områden kommer säkert med tiden.

Kikade då på Bosch GSS 18V-10. Men jag rotade i farsans låda med verktyg som han ställt här, och där ligger en Bosch PSS 230 från jag vet inte när.

Frågan nu är om man ska köra med farsans eller investera i en ny.

Vad skiljer egentligen dem åt, med tiden som gått mellan modellerna? Utöver att den nya går på batteri och kan kopplas till dammsugare.

[länk]
Har en sådan men används sällan idag, kör med roterande/oscillerande och en handhållen bandslip, samt multimaskin.
Men visst fungerar den.
 
A AndersS skrev:
Har en sådan men används sällan idag, kör med roterande/oscillerande och en handhållen bandslip, samt multimaskin.
Men visst fungerar den.
Aha. Vad är det du föredrar med dem framför den jag länkade? Jag tänkte sån oscillerande var bättre till stora ytor, medan den jag länkade är bättre till små. Stämmer det?
 
De är väl ganska lika den länkade och den gamla. Den nya verkar ha bättre hörn, slipa innerhörn, och den äldre är större med mekanisk fastspänning av slippapper. Den länkade är enhands och den gamla två hands. Sedan styr man putsning med val av slippapper.
Mina gamla slipmaskiner från 80-talet, men PSS230 är nog sent 70-tal. 😃 Den jag mest använder är den runda PEX125an, kan avverka båda mycket och lite, samt klarar grovslipning till polering. Och multimaskinen för små ytor/hörn, en blå Bosch batterimaskin men som mest används för att såga.
Tre använda Bosch slipmaskiner med sladdar är placerade på en grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
Tyckte länge att handhållen planslip inte var mycket att ha. Ägde bland annat en Biltemavariant med tung slipplatta. Maskinen skakade, inte plattan. Köpte en blå Bosch excenterslip istället, var rätt nöjd med den. Handlade senare en fin begagnad Duri varmluftspistol med mattläggartillbehör av en verktygshandlare på bilmässa (ett mycket bra köp). Fick en beg Festool RS400 med utsliten slipplatta och spräckt påshållare nästan på köpet. Festoolen blev liggande något år innan jag köpte reservdelar. Nu används den väldigt mycket sedan ett antal år. Perfekt avvägd balans, avverkar bra, Suverän till finslipning. Till och med dammuppsamlaren fungerar hyfsat utan dammsugare. Använder bara originalpapper köpta i femtiopack från Rubart. Enda senare reparation är kolbyte.
Väldigt glad över Festoolen!
Använder knappt excenterslipen från Bosch längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.