M
Behöver råd:

Jag ska montera en ny 15 kg tv (Samsung 50”) på ett vridbart väggfäste (”One for all”, modell WM4259). Väggfästets arm kommer att vara i konstant utfällt läge ca 10 cm från väggen (beräknat från vägg till fästet i tv:n). Detta på grund av att fästet ska placeras i en öppning i väggen där sladdar mm förvaras. Se bild.

Fråga: Hur tjock vägg krävs för att bära tyngden av detta?

Väggen består av en spånskiva 12 mm samt en träpanel (furu) 15 mm. Det kommer inte gå att pricka några reglar att skruva i.

Om väggen är ok - vilka skruvar bör jag använda?

/MM

#spån #furu #tv #väggfäste #tjocklek #vägg #montera #skruv #tyngd #stativ
 
  • Universellt TV-väggfäste för OLED/QLED/LED, 180° svängbart, 30° lutbart, passar 19-43 tums TV-apparater.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med inbyggd nisch, vit väggbrytare och eluttag, enkelt och stilrent mot liggande panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Borde inte vara några problem. 5x40-50 eller 6x40-50 träskruv hade jag valt.
 
  • Gilla
MoMag
  • Laddar…
M
K Kane skrev:
Borde inte vara några problem. 5x40-50 eller 6x40-50 träskruv hade jag valt.
Tack! Och då bör det hålla även fast armen är utfälld konstant? Tänker att det ökar tyngden en del. Plus väggfästets egna tyngd.
 
M MoMag skrev:
Tack! Och då bör det hålla även fast armen är utfälld konstant? Tänker att det ökar tyngden en del. Plus väggfästets egna tyngd.
Tyngden ökar inte.......
Belastningen på skruvarna ökar men det skall hålla utan problem.
 
  • Gilla
MoMag
  • Laddar…
Det är inga som helst problem. Jag skulle använda 6mm skruv som går igenom båda lagren och för att minska risken för sprickor i yttersta panelen skulle jag förborra med en 3mm borr.

EN 6mm skruv håller för ett par hundra kg om den monteras i din vägg. Multiplicera med antalet skruv du tänkte använda så förstår du att dina 15kg inte kommer falla till marken.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
M
MathiasS MathiasS skrev:
Det är inga som helst problem. Jag skulle använda 6mm skruv som går igenom båda lagren och för att minska risken för sprickor i yttersta panelen skulle jag förborra med en 3mm borr.

EN 6mm skruv håller för ett par hundra kg om den monteras i din vägg. Multiplicera med antalet skruv du tänkte använda så förstår du att dina 15kg inte kommer falla till marken.
Tack för svar 🙏😊. Och en tilläggsfråga från en total novis - den totala tjockleken på spånskiva och panel är tillräcklig för att skruven ska fästa ordentligt?
 
M MoMag skrev:
Tack för svar 🙏😊. Och en tilläggsfråga från en total novis - den totala tjockleken på spånskiva och panel är tillräcklig för att skruven ska fästa ordentligt?
Ja.
 
Väggfästet du tagit bild på är upp till 43" inte 50" som du skrev. Men du kanske kollat så de funkar?
 
M
M Mlindahl skrev:
Väggfästet du tagit bild på är upp till 43" inte 50" som du skrev. Men du kanske kollat så de funkar?
M Mlindahl skrev:
Väggfästet du tagit bild på är upp till 43" inte 50" som du skrev. Men du kanske kollat så de funkar?
Tack för kollen! Säljaren menade att det skulle funka fint. Maxvikten är 30 kg och den jag har köpt är 15 kg. Vesa-måttet funkar också.

Så jag hoppas att jag inte har fått fel info nu bara….😊
 
M
K Kane skrev:
Ja.
Tusen tack! 🙏
 
M MoMag skrev:
Tack för svar 🙏😊. Och en tilläggsfråga från en total novis - den totala tjockleken på spånskiva och panel är tillräcklig för att skruven ska fästa ordentligt?
Ja det räcker med endast spånskivan
 
M
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det räcker med endast spånskivan
Tack! 🙏
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.