Jag har gjort ett hål i väggen,slangen är typ 25cm,så jag måste ha dörren lite öppen,eller fönstret några cm.....
 
Om du har utsugsventil i sovrummet så kan du testa att koppla på AC/n på den. Jag bor i hus men har kopplat på den på en av självdragskanalerna i murstocken på övervåningen (se bild). Fungerar ypperligt!
 
  • Flexibel vit ventilationsrör ledas genom en vägguttag i ett hörn av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Hagfeldt Hagfeldt skrev:
Om du har utsugsventil i sovrummet så kan du testa att koppla på AC/n på den. Jag bor i hus men har kopplat på den på en av självdragskanalerna i murstocken på övervåningen (se bild). Fungerar ypperligt!
Blir inte murstocken blöt då av kondensen?
 
Kondensen fälls till stora delar ut i maskinen, brukar finnas en plugg att dra ut för tömning när den är full.

Men det är klart att det finns en del fukt i varmluften som maskinen blåser ut, men det ska kanalerna tåla. Särskilt om man eldar, då torkar det ut på nolltid.

Finns olika skolor om det där, men finns också gott om folk som inte har någon skorstenshuv, utan låter det regna ner i skorstenen bäst det behagar. Ej att rekommendera om man inte eldar dock.
 
  • Gilla
Hagfeldt
  • Laddar…
hennil93 hennil93 skrev:
Detta kanske skulle kunna vara en idé, jag vill dock även kunna stänga fönstret vilket lär bli problematiskt utan att behöva demontera halva fönsterkitet. Den sitter i en "tratt", och till ACn ingick en justerbar list/skena (bifogar bilder på båda). Skenan är lång nog för att kunna sätta upp på bredden, men inte på höjden.
Vi har en portabel AC med en slang + tratt som vi klämmer fast mellan fönster, fönsterkarm utan att isolera runt. Funkar hur bra som helst.
Vi slår på AC:n någon timme innan vi går och lähher oss och får ner temperaturen i rummet från 28-29 grader till 18-20 grader. På natten stänger vi av den och kör med en fläkt som inte låter så mycket.
Se bifogad bild:
Graf visar temperatur och luftfuktighet över tid i ett gästrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Kondensen fälls till stora delar ut i maskinen, brukar finnas en plugg att dra ut för tömning när den är full.

Men det är klart att det finns en del fukt i varmluften som maskinen blåser ut, men det ska kanalerna tåla. Särskilt om man eldar, då torkar det ut på nolltid.

Finns olika skolor om det där, men finns också gott om folk som inte har någon skorstenshuv, utan låter det regna ner i skorstenen bäst det behagar. Ej att rekommendera om man inte eldar dock.
De flesta maskiner kör ut all fukt i slangen, så kan ju bli en del under en sommar.

Men om det eldas så är det ju inga problem antar jag.
 
Ofta är der ju bara ett tiotal dagar, några få veckor på sommaren som är riktigt varm.
Tror nog att murstocken har gott om tid på sig att torka innan frosten kommer.
 
B
Gör en skiva att sätta i fönstret när det är öppet och såga ut så stossen passar i den.,
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Blir inte murstocken blöt då av kondensen?
All kondens tappas ut ur en slang invid maskinen. Jag har en uppsamlingshink som jag tömmer en gång per dag när jag kör maskinen. En helt acceptabel lösning med tanke på att det rör sig om några veckor per år man behöver ha maskinen i drift.
 
Hagfeldt Hagfeldt skrev:
All kondens tappas ut ur en slang invid maskinen. Jag har en uppsamlingshink som jag tömmer en gång per dag när jag kör maskinen. En helt acceptabel lösning med tanke på att det rör sig om några veckor per år man behöver ha maskinen i drift.
Nu verkar du ju veta vad du gör, men jag varnar ändå andra som inte har din maskin.

Dom flesta maskiner kör ut all fukt i slangen, så det du tömmer från hinken hamnar även det i murstocken med eventuella ganska häftiga fukthalter i teglet till slut.
 
Har satt min slang på en 100mm fresh tilluftsventil med hjälp av adaptrar som förminskar slangen så den passar. Den tappar lite i effekt men inga som helst problem för ett 20kvm sovrum
 
O [old rusty] skrev:
Nu verkar du ju veta vad du gör, men jag varnar ändå andra som inte har din maskin.

Dom flesta maskiner kör ut all fukt i slangen, så det du tömmer från hinken hamnar även det i murstocken med eventuella ganska häftiga fukthalter i teglet till slut.
Ja, jag är dåligt insatt i hur andra maskiner fungerar, men om jag har min maskin igång 12 timmar så har jag mellan 7-8 liter vatten i hinken. Det skulle jag också avråda från att exponera murstocken för. Möjligen om man har en mekanisk fläkt då i kanalen som trycker ut varmluften.
 
Hagfeldt Hagfeldt skrev:
Om du har utsugsventil i sovrummet så kan du testa att koppla på AC/n på den. Jag bor i hus men har kopplat på den på en av självdragskanalerna i murstocken på övervåningen (se bild). Fungerar ypperligt!
Inte att rekommendera att ansluta på brf ventilation. Det kommer rubba ventilationen i övriga lägenheter. Inte kul för grannen att få intryckt 50 gradig luft i sin frånluft.

Egentligen ingen bra ide inehen murstock heller då det sällan är fläktar dom klarar tryckfall. Vilket innebär att de inte kan trycka ut den möngd luft de skall. Vilket resulterar i för låg kyleffekt och risk flr komoressorhaveri. Man bör därför komplettera en kanalfläkt med motsvarande Luftmängd som kylaren , som hjälper till.
 
Magnus E K
Jag hade en portabel AC när jag bodde i lägenhet och försökte i början köra den konstant på dagtid varma dagar (hade gratis el) med fönstret tilltäppt så gott det gick, men det fungerade aldrig något vidare.

För att kyla ner sovrummet på kvällen snabbare än med enbart vädring fann jag det bättre att ha fönstret vidöppet med slangen bara hängande ut.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
B Boan skrev:
Gör en skiva att sätta i fönstret när det är öppet och såga ut så stossen passar i den.,
När jag hade gamla vanliga träfönster i hyresrätten provade jag först med ett sånt fönsterkitt men jag fick inte till det något bra så jag gjorde på detta sättet och det funkade kalas. Ett par år senare så fick vi nya fönster och balkongdörr och nu är allt i aluminium och öppnas inte på samma sätt så nu är det svårare att få till det.

När jag använde en skiva som jag klämde fast i den gamla ramen så visste jag ju inte att dom skulle byta fönster/balkongdörrar inom ett par år. Hade jag vetat det hade jag förmodligen tagit upp ett hål genom den nedre delen av balkongdörren som inte har något glas.

Min AC skickar förövrigt också ut kondensvattnet i den stora slangen.

Nu är det ju redan försent men jag skulle förövrigt rekommendera att man överdimensionerar maskinen så att det blir lite flexiblare om förhållandena på plats ändras etc. Även om det primärt är i sovrummet som det behövs så klarar min maskin med lätthet att kyla nästan hela lgh. Brukar stänga dörren till mitt lilla kök och till mitt lilla badrum och då fixar den att sänka temperaturen från ca. 30 grader till 19-20 grader på några timmar.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.