C Cadeex skrev:
vi använde Peekab (finns i GBG) och spolning inklusive att ta upp pump kostade ca 9000kr
Hur djup är din brunn? Här hamnade det på ungefär samma.

Var det någon speciell anledning till att du spolade din brunn eller var det bara för underhåll?
Hur såg ditt spolvatten ut när dom spolade rent den?
 
B Bichonen skrev:
Hur djup är din brunn? Här hamnade det på ungefär samma.

Var det någon speciell anledning till att du spolade din brunn eller var det bara för underhåll?
Hur såg ditt spolvatten ut när dom spolade rent den?
den är 100 m.
Vi fick ytvatteninträngning. Vi hade haft för högt med jord (ny gräsmatta) vid foderrörstoppen, och så blev det översvämning som rann in i brunnen.

Brunt vatten med grusliknande innehåll.
 
T Talisman skrev:
Har nu hällt upp ett glas vatten, så får vi se.

Googlade på "vattenanalys" och fick förvirrande många träffar. Är det bara att ta en i mängden? Ska de vara certifierade på något sätt?
Nej ta inte vilken reningsfirma som helst. Jag vill varna dig för JMS Vattenrening. De tar inget ansvar.
Köpte vattenrening av dem vilket jag ångrar djupt. Blev tvungen att stämma dem och väntar på tingsrättsförhandling i höst.

Daggan Maggan
 
  • Gilla
Talisman
  • Laddar…
D Daggan Maggan skrev:
Nej ta inte vilken reningsfirma som helst. Jag vill varna dig för JMS Vattenrening. De tar inget ansvar.
Köpte vattenrening av dem vilket jag ångrar djupt. Blev tvungen att stämma dem och väntar på tingsrättsförhandling i höst.

Daggan Maggan
Tack, dem ska vi undvika!
 
Som av en händelse dök det för ett par veckor sedan upp ett erbjudande om "gratis vattenanalys" i mammas brevlåda.

Vi beslöt oss för att köra på det. Firman är hyfsat välkänd och har en del positiva recensioner på nätet (som de förstås kan ha skrivit själva; jo, det är jag väl medveten om).

Resultatet av vattenanalysen kom för någon vecka sedan, i form av en analysrapport från Eurofins + offert på åtgärd. En kille från firman ringde också, och drog det viktigaste muntligt.

Tydligen är det "jättemycket" kalk i vattnet. Det har vi aldrig ens reagerat på. Men det var inte farligt på något sätt.

Mycket svavel är det också i vattnet, och det är tydligen vanligt i just det här området. Också ofarligt som jag förstod det, och går att "lufta bort".

Sist men inte minst hade vi ett uranvärde på 39. Livsmedelsverkets gräns för "Tjänligt med anmärkning" går vid 30. 39 är således otjänligt.

Killen la fram det som att 39 var VÄLDIGT högt, att vattnet absolut inte ska drickas och att risken för njurskador och cancer är mycket stor, om vi inte åtgärdar detta.

Deras offert innehåller ett "Kombifilter20 Kalk/Uran", installation, salt 25 kg samt Eurofins vattenprov efterkontroll.

Totalpris: 34 999 kr (inkl moms).

Resa, ställtid, arbetstid och material för anslutning ingår. Eventuell elinstallation ingår ej (vad kan det betyda...?)

Frågan är vad vi gör nu.

Jag har kollat på Livsmedelsverkets hemsida.

Där står det att riskerna med uran inte är så väldigt höga, och att man innan man eventuellt åtgärdar ska ta hänsyn till hur pass mycket förhöjt värdet är (inte så farligt...?), om det handlar om ett året runt-boende (nej, mamma bor i fritidshuset under maj-oktober) och om det finns barn i hushållet (nej).

Det står också, att det är viktigt att väga ini bedömningen att ett reningsfilter kommer att bli radioaktivt, och måste hanteras som farligt avfall.

Till saken hör att mamma är 82 år och förmodligen bara kommer att nyttja fritidshuset i max 3-4 år till, och i möjligaste mån vill slippa alla typer av renoveringar/åtgärder/underhåll, om det inte är tveklöst nödvändigt.

Jag vore tacksam för input, gärna från andra husägare som har eller har haft förhöjt uranvärde i dricksvattnet.

Vi kan väl skippa alla inte så hjälpsamma tillrop av typen:

- Haha, risken är nog större att din mamma dör av något annat än lite uran!

(Det förstår jag också)

- 35 000 kr kan ni nog ha roligare för!

(Det förstår jag också)

Undvik gärna teknikspråk, eftersom jag är totalt okunnig på detta område.
 
T Talisman skrev:
Som av en händelse dök det för ett par veckor sedan upp ett erbjudande om "gratis vattenanalys" i mammas brevlåda.

Vi beslöt oss för att köra på det. Firman är hyfsat välkänd och har en del positiva recensioner på nätet (som de förstås kan ha skrivit själva; jo, det är jag väl medveten om).

Resultatet av vattenanalysen kom för någon vecka sedan, i form av en analysrapport från Eurofins + offert på åtgärd. En kille från firman ringde också, och drog det viktigaste muntligt.

Tydligen är det "jättemycket" kalk i vattnet. Det har vi aldrig ens reagerat på. Men det var inte farligt på något sätt.

Mycket svavel är det också i vattnet, och det är tydligen vanligt i just det här området. Också ofarligt som jag förstod det, och går att "lufta bort".

Sist men inte minst hade vi ett uranvärde på 39. Livsmedelsverkets gräns för "Tjänligt med anmärkning" går vid 30. 39 är således otjänligt.

Killen la fram det som att 39 var VÄLDIGT högt, att vattnet absolut inte ska drickas och att risken för njurskador och cancer är mycket stor, om vi inte åtgärdar detta.

Deras offert innehåller ett "Kombifilter20 Kalk/Uran", installation, salt 25 kg samt Eurofins vattenprov efterkontroll.

Totalpris: 34 999 kr (inkl moms).

Resa, ställtid, arbetstid och material för anslutning ingår. Eventuell elinstallation ingår ej (vad kan det betyda...?)

Frågan är vad vi gör nu.

Jag har kollat på Livsmedelsverkets hemsida.

Där står det att riskerna med uran inte är så väldigt höga, och att man innan man eventuellt åtgärdar ska ta hänsyn till hur pass mycket förhöjt värdet är (inte så farligt...?), om det handlar om ett året runt-boende (nej, mamma bor i fritidshuset under maj-oktober) och om det finns barn i hushållet (nej).

Det står också, att det är viktigt att väga ini bedömningen att ett reningsfilter kommer att bli radioaktivt, och måste hanteras som farligt avfall.

Till saken hör att mamma är 82 år och förmodligen bara kommer att nyttja fritidshuset i max 3-4 år till, och i möjligaste mån vill slippa alla typer av renoveringar/åtgärder/underhåll, om det inte är tveklöst nödvändigt.

Jag vore tacksam för input, gärna från andra husägare som har eller har haft förhöjt uranvärde i dricksvattnet.

Vi kan väl skippa alla inte så hjälpsamma tillrop av typen:

- Haha, risken är nog större att din mamma dör av något annat än lite uran!

(Det förstår jag också)

- 35 000 kr kan ni nog ha roligare för!

(Det förstår jag också)

Undvik gärna teknikspråk, eftersom jag är totalt okunnig på detta område.
Kör på offerten om ni inte kan få kommunalt. Då vill tomten oavsett ha rätt vatten och alla som besöker din mor förstås så länge hon är kvar. Hon kanske blir 102 år? El behövs till tidur/backspolning. Ett vanligt uttag om det inte finns.
Jag hade 0,3 eller 3 i uran före filter.
 
  • Gilla
Talisman
  • Laddar…
H HBerggren skrev:
Kör på offerten om ni inte kan få kommunalt. Då vill tomten oavsett ha rätt vatten och alla som besöker din mor förstås så länge hon är kvar. Hon kanske blir 102 år? El behövs till tidur/backspolning. Ett vanligt uttag om det inte finns.
Jag hade 0,3 eller 3 i uran före filter.
Kommunen bistår dessvärre inte i sådana här fall.

Menar du att du hade 0,3 eller 3 i uranvärde, och ändå valde att installera ett filter?

El till tidur/backspolning, hur mycket kan det kosta att installera?
 
T Talisman skrev:
Kommunen bistår dessvärre inte i sådana här fall.

Menar du att du hade 0,3 eller 3 i uranvärde, och ändå valde att installera ett filter?

El till tidur/backspolning, hur mycket kan det kosta att installera?
Du gör en analys som är gratis. Då kommer allt vara jättehemskt.
Jag skulle nog inte tycka det är värt så mycket pengar.
Om du är osäker så kan man ibland prata med de på labbet.
Men väljer du att installera filter så måste du ta in en till offert till.
Den du har fått nu bygger på att de de ska tjäna in pengarna.

Men lägg ut provresultat så kommer du säkerligen kunna få bra hjälp
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
H HBerggren skrev:
Kör på offerten om ni inte kan få kommunalt. Då vill tomten oavsett ha rätt vatten och alla som besöker din mor förstås så länge hon är kvar. Hon kanske blir 102 år? El behövs till tidur/backspolning. Ett vanligt uttag om det inte finns.
Jag hade 0,3 eller 3 i uran före filter.
Varför köra på en offert på ett företag som erbjuder "gratis" vattenprov?
Då måste man ta in en offert till.
Hade du 3 i uran innan filter?
Om 3 är godkänt men max varför filter?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Börja med att glömma allt försäljaren sagt. Han överdriver brutalt. och kanske hittar på

Så nu har jag läst väldigt snabbt ett infoblad om radon i vatten.
Det är cancer som nämns ingenting annat. Att dricka vatten är inte jättefarligt. Risken med radon är att det går ut i luften
Men det är fritidshus. Köp enkla filter från Jula. Kostar inte mycket att byta.
Kolfilter va en bra grej. så Ingen större investering. Kanske minskar svavlet?
 
  • Gilla
Talisman
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför köra på en offert på ett företag som erbjuder "gratis" vattenprov?
Då måste man ta in en offert till.
Hade du 3 i uran innan filter?
Om 3 är godkänt men max varför filter?
Uran:

Livsmedelsverkets riktvärde för tjänligt med anmärkning är 30 ug/l.

Vilket jag gissar är samma sak som 0.030 mg/l.

Resultatet av vattenanalysen visade 0.039 mg/l.
 
Här är protokollet från vattenanalysen.
 
  • Analysresultat på papper, vattenkvalitetstest, mätvärden och enheter listade, ej fullständigt synligt, dokument på träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dokument med kemiska värden, post-it-lappar, laboratorierapport, träbord i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Analysrapport på bord täcker partier med gul lapp. Innehåller kemiska värden och referensnormer; antyder vattenkvalitetsutvärdering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj, det blev väldigt dåliga foton. Får göra om detta.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Börja med att glömma allt försäljaren sagt. Han överdriver brutalt. och kanske hittar på

Så nu har jag läst väldigt snabbt ett infoblad om radon i vatten.
Det är cancer som nämns ingenting annat. Att dricka vatten är inte jättefarligt. Risken med radon är att det går ut i luften
Men det är fritidshus. Köp enkla filter från Jula. Kostar inte mycket att byta.
Kolfilter va en bra grej. så Ingen större investering. Kanske minskar svavlet?
Radon?

Men det är ju uran det handlar om...?
 
Alltså, nu när du har analyssvaren hade jag definitivt hört av mig till så många konkurrenter som möjligt för att höra deras utlåtande. Kanske någon mindre lokalt förankrad firma.

Det finns som sagt en anledning att dom erbjuder "gratis" analyser. Analysen finns det ingen anledning att misstro men tolkningen är det nog klokt att förhålla sig skeptisk till.
 
  • Gilla
Talisman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.