Hej,

Tänkte platsbygga en egen bokhylla men är osäker på vad bästa virke för hyllplan är? Har ca 80 cm mellan reglarna i hyllan och vill att den ska vara ca 27 cm djup, men vill kunna ställa tunga böcker på hyllplanen under många år utan att de bångnar!

Någon som har förslag?

Mvh,

Robert
 
Hej,
Limfog ska väl funka.

// Fia

 
Ja en ~18mm limfog funkar bra, eller mitt favoritmateriel MDF, tror en 19mm:s MDF skulle bli bra.

Förutsat att du inte har 20 band Nationalencyklopedi på varje hylla, då finns risken att det bågnar :)
 
elof skrev:
Förutsat att du inte har 20 band Nationalencyklopedi på varje hylla, då finns risken att det bågnar :)
Då får du ta 22mm istället ;)

// Fia

 
Jag har en 35-årig bokhyllevägg från Lundia som just nu är nerpackad. Den skall upp igen och platsbyggas längs kortsidan i det nya huset - efter att jag lämnat in den för omsprutning. Den är i lamellträ och har definitivt klarat maffiga boktyngder under 30 år - även de hyllplan som är 80 cm. Har dock diskuterat nybygge av bokhylleväggen i MDF. Det viktigaste är då att göra hyllplanen så korta som möjligt; gärna ner till 60 cm's bredd. Vill du tänka riktigt långsiktigt så använd lamellträ.
 
För att utnyttja övre hallens yta på bästa sätt byggde vi en egen designad bokhylla, den tar hänsyn till både snetak & trappräcke. Sambon ritade & skrev in alla (exakta!)  mått på ritning i datorn, ritningen lämnades till snickeri som sågade samtliga skivor.
Dyrare ja visst, men vi hade garanterat inte lyckats att såga raka hyllplan  :)

Hela hyllan är gjord i MDF, målad m antikvit färg, div lister mm är ditsatta för att den skall smälta in i rummet. Rejäla hyllplan, ca 45 djupa & 80 långa.

Numera helt fylld (bokrean ni vet ;)) med böcker, å inget "bångnande".

/ Bjorlevik
 
bjorlevik skrev:
För att utnyttja övre hallens yta på bästa sätt byggde vi en egen designad bokhylla, den tar hänsyn till både snetak & trappräcke. Sambon ritade & skrev in alla (exakta!)  mått på ritning i datorn, ritningen lämnades till snickeri som sågade samtliga skivor.
Dyrare ja visst, men vi hade garanterat inte lyckats att såga raka hyllplan  :)

Hela hyllan är gjord i MDF, målad m antikvit färg, div lister mm är ditsatta för att den skall smälta in i rummet. Rejäla hyllplan, ca 45 djupa & 80 långa.

Numera helt fylld (bokrean ni vet ;)) med böcker, å inget "bångnande".

/ Bjorlevik
Bygga bokhylla mot snedtak är väldigt smart! Är ås mycket utrymme som man annars inte utnyttja.
Vilken tjocklek har ni på MDF:n till hyllplanen? 16, 19?
 
Hmmm, 19 tror jag bestämt. Tung som synden var den iallafall när vi reste den mot väggen & borrade fast den. Sen underlättade det inte direkt att huset är lite "skevt" hyllan var sågad på millimetern men takhöjden stämde inte exakt  :-? Visst hade vi mätt men det lutade uppenbarligen på de 80 cm som hyllan var lång. Ja, ja, allt löser sig m list & spackel!
 
Bjorlevik:

Finns det någon möjlighet att få se en bild på ert bokhyllebygge?

Jag drömmer om ett rejält "custom-bygge" för mina böcker och vi har snedtak... Vill gärna ha lite tips och inspiration precis som trådskaparen.
 
Självklart, skall bara instruera Sambon att han tar bild & visar mig hur man lägger in  ;)
Eftersom han sover nu så kommer bild imorgon...som enl klockan på datorn bara är nån minut bort!

"Snetaket" som hyllan är anpassad för är så att säga inte hela väggen bakom utan snetaket kommer in från höger med trappen... ;D sicken förklaring! Bild kommer!
/ Bjorlevik
 
Ska ni måla den så hade jag nog valt MDF. Annars är limfog av något snyggt trä ett bättra val. Limfog är dessutom starkare än MDF.
 
johan77 skrev:
Ska ni måla den så hade jag nog valt MDF. Annars är limfog av något snyggt trä ett bättra val. Limfog är dessutom starkare än MDF.
Där håller ja inte riktigt med ::)
Rent teoretiskt så har MDF-skivan och limträskivan (furu) ungefär samma brottgräns. Furuskivan ligger något under men då det är trä vi pratar om så kan det ju självklart variera från skiva till skiva.
Dock har MDF-skivan högre elasticitetsmodul så den bågnar inte lika lätt om man belastar dne hårt.
Men det är ju teorin :)
Själv bygger jag nåstan uteslutande i MDF (dock ofta fanérad) om det inte kommer någon riktigt bestämmd kund och ryter till och säger att detta skall byggas i furuskivor ;)

Vill man ha en hylla i trä så rekomenderar jag fanerad MDF, finns ju i alla mjliga träslag och är fortfarande lika lättarbetat som den vanliga "råa" MDF-skivan.

/AB
Sok försörjer sig på MDF :D
 
Boktoken skrev:
Bjorlevik:

Finns det någon möjlighet att få se en bild på ert bokhyllebygge?

Jag drömmer om ett rejält "custom-bygge" för mina böcker och vi har snedtak... Vill gärna ha lite tips och inspiration precis som trådskaparen.
Oki, nu skall jag försöka lägga in nån bild på hyllan, är väl medveten om att taket behöver målas då vi skrapade i vid själva "uppresandet" men det har liksom inte blivit av  ;)
bokhylla1.jpg
bokhylla2.jpg
bokhylla3.jpg

Så, det var väl det hela! / Bjorlevik
 
SNYGGT!

Väldigt smart placering, ett sånnt utrymme som man annars aldrig använder, men här ser man vad man kan få plats med mycket på liten yta.
 
Tjusigt Bjorlevik!

Ja, nog får jag inspiration allt!

Jag har länge varit skeptisk mot MDF, trodde det var något man använde för att piffa upp något snabbt inför en filmkamera men som inte är något man behåller när programmet är slut... Ni vet, alla inredningsprogram på TV där MDF är basen och grunden! Men nu säger elof att han försörjer sig på MDF (det finns en marknad  ;D ) och den här bokhyllan är kanonfin och praktiskt. Jag har nu reviderat min uppfattning, ni är mina vittnen   ::)

Roger_Persson, jag har också många och tunga böcker, men man kan ju bygga korta hyllplan, eller förresten 80 cm bör ju funka men du kan ha ett stöd i mitten. Nu när jag ser vad snyggt man kan bygga själv planerar jag att göra så.

Nu har vi i alla fall fått en hel del goda tips på material och utförande. Tack för titten Bjorlevik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.