Hej!
Mitt första inlägg här 🙂
Jag behöver ta bort takstegen, men det verkar som nockpannorna är ihopfogade och för att få bort det översta taksteget måste jag vicka upp den översta takpannan ganska rejält, varvid det knakar i täckplasten under nockpannorna.
Måste jag trots allt ta bort nockpannorna och sedan foga ihop dem? Jag är bara rädd att jag skapar nya problem om jag gör fel.
// Johan
 
K
J Johan728 skrev:
Hej!
Mitt första inlägg här 🙂
Jag behöver ta bort takstegen, men det verkar som nockpannorna är ihopfogade och för att få bort det översta taksteget måste jag vicka upp den översta takpannan ganska rejält, varvid det knakar i täckplasten under nockpannorna.
Måste jag trots allt ta bort nockpannorna och sedan foga ihop dem? Jag är bara rädd att jag skapar nya problem om jag gör fel.
// Johan
En bild som visar hur det ser ut underlättar nog en hel del för att för att förstå ditt problem
 
För att haka loss det första steget behöver jag vika upp den översta pannan granska mycket och då knakar det i plasten under nockpannorna.
 
  • Takpannor med snörasskydd, takstegefäste, blå himmel, grå metall, säkerhet för vinter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plasten är ganska mjuk om den inte är 100år gammal.. det svåra är väl att haka ur den ur den undre steget.
Jag hade tryckt upp steget tills det lossnar från det undre därefter bara lyft ur steget
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Plasten är ganska mjuk om den inte är 100år gammal.. det svåra är väl att haka ur den ur den undre steget.
Jag hade tryckt upp steget tills det lossnar från det undre därefter bara lyft ur steget
plåtrickard plåtrickard skrev:
Plasten är ganska mjuk om den inte är 100år gammal.. det svåra är väl att haka ur den ur den undre steget.
Jag hade tryckt upp steget tills det lossnar från det undre därefter bara lyft ur steget
Taket är ca 6 år. Är det ok att vicka upp den översta pannan så mycket som behövs för att kunna haka loss steget? Det är just det momentet som jag är lite nervös för 😬. När det steget är borta är stegen nedanför tämligen enkla att ta bort.
 
J Johan728 skrev:
Taket är ca 6 år. Är det ok att vicka upp den översta pannan så mycket som behövs för att kunna haka loss steget? Det är just det momentet som jag är lite nervös för 😬. När det steget är borta är stegen nedanför tämligen enkla att ta bort.
Är den spikad eller skruvad så är det värsta som kan hända att den spricker...
Har du några extra?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Är den spikad eller skruvad så är det värsta som kan hända att den spricker...
Har du några extra?
Ja, det finns ca 20 extrapannor och några nockpannor. Ok, jag gör ett försök. Postar före- och efterbilder sen.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Det värsta om du måste ta bort nockpannorna är väl att dom är spikade och måste plockas från ett håll till pannan som ska bytas..
Händer att jag drar hammaren i pannan i sådana lägen...
 
Gnäller inte sotaren om du plockar bort stegen?
 
K
J Johan728 skrev:
För att haka loss det första steget behöver jag vika upp den översta pannan granska mycket och då knakar det i plasten under nockpannorna.
Det där är ingen plast under nockpannorna utan tunn aluminium. Sitter fast med klister mot takpannorna och oftast stiftade i nockregeln.

Tipset blir att göra detta en em/kväll efter en stekhet dag, då borde aluminiumen vara tillräckligt mjuk för att böjas en del. Den kommer inte spricka, utan det värsta som kan hända är att din takpanna eller nockpanna spricker eller att klistret släpper. Enligt nuvarande ”standard” så bör både nockpannan och de översta två raderna med takpannor vara fastsatta med spik/skruv/krok/clips etc.
 
Redigerat:
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Gnäller inte sotaren om du plockar bort stegen?
Jag ska sätta upp stegen på andra sidan och flytta några av de nuvarande stegen närmare skorstenen. Inte förskjutna i sidled då. Har kollat med sotaren och fått ok på det.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
J Johan728 skrev:
Jag ska sätta upp stegen på andra sidan och flytta några av de nuvarande stegen närmare skorstenen. Inte förskjutna i sidled då. Har kollat med sotaren och fått ok på det.
Ahh, förstår.
Jag har hört att förskjutna i sidled inte längre är tillåtet...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.