Har precis fått upp nya poolen. Men när jag startar poolpumpen (bestway 58497) så går den bara några sekundrar innan den slår ifrån.

Sanden jag har är 0.4-0.8, helt ny köpt ifrån rusta. Först ihällt en mängd så den hamnade mellan min & max på mätröret. Men senare har jag också gjort försök med att sänka sandmängden för att se ifall det gick för trögt vid filtreringen, utan att lyckas.

Jag försöker följa manualen och backspola först för att vattna upp sanden i några minuter men som sagt den alår ifrån. Den slår ifrån på alla lägen jag väljer för ventilen.

Tryckmätaren visar strax över 0.4 bar.


Finns det ngt mer att göra eller e det fel på maskinen och den skall återlämnas?

Mvh
 
Pumpen har ett reglage på sidan då den kan ställas in på att köra olika länge.
Vad står det reglaget på?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Pumpen har ett reglage på sidan då den kan ställas in på att köra olika länge.
Vad står det reglaget på?
har testat alla lägen. Men främst kontinuelig drift. 24h
 
Har du provat att köra pumpen utan att koppla in sandfiltret? 🤔
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Har du provat att köra pumpen utan att koppla in sandfiltret? 🤔
Japp. Kopplade ur slangen och den beter sig likadant.

Vet du om kretsen innehåller en säkerhetsfunktion för att mäta effekt/ström eller.om det enbart är en timer?! Om det enbart är timer så kan jag ju koppla förbi den modulen och låta den gå 24h men då sabbar jag också möjligheten till reklamation. Men det e inte så bra att göra så om det är ngn typ av strömsensor som sitter därpå.
 
Skruvade isär pumpen och körde den helt utan något inkopplat (med driv/timer-kortet). Även då slår den ifrån. Antingen är det motorn som är felaktig och drickortet då detekterar detta, alternativt att timerkortet är defekt. Orkar inte ta fram och mäta upp motorn och kortet så jag hoppas på snabb hjälp ifrpn bestway att de kan skicka en ny pumpmotor till mig.
Tack för inläggen.

Mvh
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.