Hej!
Jag har en anläggning om 27 kW.
11,250 kW mot sydväst (30 solax paneler om 375w) och 15,75 (42 solax paneler om 375w) mot nordväst. Har en Växelriktare på 20kw.
Brant lutning. Uppskattningsvis ca 45grader.
Sydväst är kopplat på pv3,4. 15 paneler/pv.
Nordväst är kopplat på pv 1,2. Inte koll på antal paneler per pv. (misstänker att vi inte har lika många per pv.

Fråga 1. Har läst till mig att vi borde ligga på ca 90% av kapaciteten på sydvästsidan. Vilket vi också gör då vi på eftermiddagen har ca 10kw. Men däremot så toppar nordväst på ca 6 kw. Känns lite väl lågt för den storleken. Enlig prognosen så ska vi landa på ca 20 000 kwh men nu har vi haft anläggningen i 9 månader och endast kommit upp i 8 610 kwh. Något stämmer inte?

Fråga 2. Vad är nyttan med den storleken på Växelriktare när vi ändå aldrig når de nivåerna? bästa dagen har vi nått ca 11 kw. (med molnkantseffekten hat vi nått15kw)

Skickar med info från en solig dag den 7e juni.

Tack på förhand!
 
  • Graf som visar två ströminputkurvor över tid, sannolikt för solenergisystem.
  • Graf som visar två spänningskurvor över tid, sannolikt från solpanelers likströmsingångar till en växelriktare.
  • Graf som visar PV- och AC-elektrisk effekt över tid, troligen för solenergisystem, toppar mitt på dagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf med två linjer visar effekt över tid för PV1 och PV2.
8 8Number8 skrev:
Hej!
Jag har en anläggning om 27 kW.
11,250 kW mot sydväst (30 solax paneler om 375w) och 15,75 (42 solax paneler om 375w) mot nordväst. Har en Växelriktare på 20kw.
Brant lutning. Uppskattningsvis ca 45grader.
Sydväst är kopplat på pv3,4. 15 paneler/pv.
Nordväst är kopplat på pv 1,2. Inte koll på antal paneler per pv. (misstänker att vi inte har lika många per pv.

Fråga 1. Har läst till mig att vi borde ligga på ca 90% av kapaciteten på sydvästsidan. Vilket vi också gör då vi på eftermiddagen har ca 10kw. Men däremot så toppar nordväst på ca 6 kw. Känns lite väl lågt för den storleken. Enlig prognosen så ska vi landa på ca 20 000 kwh men nu har vi haft anläggningen i 9 månader och endast kommit upp i 8 610 kwh. Något stämmer inte?

Fråga 2. Vad är nyttan med den storleken på Växelriktare när vi ändå aldrig når de nivåerna? bästa dagen har vi nått ca 11 kw. (med molnkantseffekten hat vi nått15kw)

Skickar med info från en solig dag den 7e juni.

Tack på förhand!
Hur ser strängschemat ut för nordväst ?

Denna solcellskarta anger 75% om panelytan ligger rakt åt väst och takets lutningen är 45grader. Går inte få fram hur solen lyser när panelytan ligger mot norr, men nordväst borde ligga uppskattningsvis kring 65%
, alltså i ditt fall toppa på 10kw vid optimal solinstrålning.
https://i0.wp.com/bengtsvillablogg.info/wp-content/uploads/2013/04/Lutning-och-azimut-rev1.gif
 
8nummer8,
Titta i dokumentationen du fått av installatören:

-vind- och snölastberäkning.
-panel"möblering" på taken och väderstreck, taklutning.
-strängschema (hur panelerna är kopplade i strängar och antal i varje sträng)
-beräkning av förväntad produktion, per månad och för helår.
-tillverkarnas garanticertifikat.
-datablad för panelerna och för växelriktare.
-montagesystem, angivelse av fabrikat och typ.

Titta speciellt i beräknad förväntad produktion för varje av årets månader. Där kan du lätt jämföra med verklig produktion. Det brukar stämma väldigt bra för helåret, men också väldigt bra för varje månad.

Exakt vilken panel har du, fabrikat och modell, de brukar ha ett lång beteckning?
Vilken växelriktare har du, fabrikat och beteckning?

Vad säger installatören om anläggningen som de monterat hos dig, är de nöjda med produktionen?

Var i Sverige finns anläggningen, Ystad eller Kiruna?
 
Redigerat:
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Hur ser strängschemat ut för nordväst ?

Denna solcellskarta anger 75% om panelytan ligger rakt åt väst och takets lutningen är 45grader. Går inte få fram hur solen lyser när panelytan ligger mot norr, men nordväst borde ligga uppskattningsvis kring 65%
, alltså i ditt fall toppa på 10kw vid optimal solinstrålning.
[länk]
Jag
A Arnodt skrev:
8nummer8,
Titta i dokumentationen du fått av installatören:

-vind- och snölastberäkning.
-panel"möblering" på taken och väderstreck, taklutning.
-strängschema (hur panelerna är kopplade i strängar och antal i varje sträng)
-beräkning av förväntad produktion, per månad och för helår.
-tillverkarnas garanticertifikat.
-datablad för panelerna och för växelriktare.
-montagesystem, angivelse av fabkrikat och typ.

Titta speciellt i beräknad förväntad produktion för varje av årets månader. Där kan du lätt jämföra med verklig produktion. Det brukar stämma väldigt bra för helåret, men också väldigt bra för varje månad.

Exakt vilken panel har du, fabrikat och modell, de brukar ha ett lång beteckning?
Vilken växelriktare har du, fabrikat och beteckning?

Vad säger installatören om anläggningen som de monterat hos dig, är de nöjda med produktionen?

Var i Sverige finns anläggningen, Ystad eller Kiruna?
Tack för svar!
Anläggningen ligger i Stockholm. Jag har inte fått något strängschema men efterfrågat den. Fick inte heller något förväntad produktion per månad utan endast per år.

Misstänker att problemet ligger i ojämnt antal i pv1 och 2 därav kommer jag inte upp i kapacitet.

Panelerna är Solitek375w Blackstar glass/glass
Växelriktare är en solax 20kw

Vill få mer kött på benen innan jag kontaktar installatören.
 
Går det inte att utläsa något i bilderna jag skickat huruvida något inte står rätt till?
 
8nummer8,
Titta i databladet för din panel som du har fått av din installatör. Det måste du ha fått.
Då kan du leta upp den på internet och lägga länk.

Samma för växelriktaren.
 
A Arnodt skrev:
8nummer8,
Titta i databladet för din panel som du har fått av din installatör. Det måste du ha fått.
Då kan du leta upp den på internet och lägga länk.

Samma för växelriktaren.
Här kommer två bilder. Jag har den som är 20kw.
 
  • Solcellspanel-specifikationer, garantiinformation, installationsdetaljer och tips för förbättrad effektutgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solax Power X3-PRO G2 solinverter-serie, tekniska specifikationer, effektivitet, skyddsfunktioner, ingångs-/utgångsdata, kylkoncept.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Din växelriktare har två ingångar sk. mppt för två slingor. Men det ser ut som att man kan ansluta två slingor till respektive mppt rent fysiskt. Och det gör man när spänningen blir för hög. Då måste det vara jämnt antal paneler och i samma (eller mittemot) väderstreck på de slingorna som är till samma mppt.

Du behöver dokumentation för att veta att det är jämnt antal paneler i de parallellkopplade slingorna. Eller får man krypa på taket eller be en elektriker koppla ur och mäta respektive slinga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.