A
Strip Strip skrev:
Ett kylskåp inomhus drar ungefär 120 kWh per år, en frys det dubbla. Matematiken runt det hela är ganska enkel och hjälpligt linjär; det kostar en viss mängd energi att hålla temperaturen ett viss mått från omgivningstemperaturen. Har du 20°C runt skåpet går det alltså åt ungefär dubbelt så mycket energi att kyla till -12°C som det gör att kyla till +4°C. Fortsätter vi ner till -28°C har vi tredubblat förbrukningen jämfört med +4°C. Ungefär.
Ska du värma innehållet blir det samma formel; en viss energikostnad för att värma en grad.

Det finns klimatskåp som kan både kyla och värma, men jag tvivlar på att du hittar dem på Elgiganten... Kanske industri, laboratorium, lantbruk, osv. Men där nånstans hamnar vi nog i orimlighet, oroar du dig för energiförbrukningen är det bättre du offrar 60x60 cm nånstans i ett uppvärmt utrymme.
din beräkning haltar då du inte tar med skåpets ökning av omgivningstemperaturen, eller för den skull gasens logP diagram,
 
En frostvakt i kylen på vintern löser ju saken om man är orolig för att det ska frysa.
Men kolla blocket eller facebook så hittar du billiga kylskåp
 
A
nino nino skrev:
En frostvakt i kylen på vintern löser ju saken om man är orolig för att det ska frysa.
Men kolla blocket eller facebook så hittar du billiga kylskåp
ehe hur tänkte du där???
 
M Förstagångsköparen skrev:
Jag tänkte införskaffa ett extra kylskåp som jag kan ha i garaget. Vi ska ha stora saker (saftbunkar) och små saker i det. Typ syltburkar och sånt som man inte använder varje dag. Hur som helst.

Det finns kylboxar och kylskåp. Det låtar väl åt kylskåp. Men drar inte kylskåp som fan med ström? Vad ska man tänka på? Vilket kylskåp? I garaget är det inte värme, så på vintern är det bra om kylskåpet klarar minusgrader.
Bygg ett skafferi i garaget istället , med en ventil mot yttervägg så du kan stänga på vintern,
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
ehe hur tänkte du där???
En frostvakt i kylskåpet som värmer upp om det tex är -30 i omgivande temperatur och man har saker som inte får frysa
Kylskåpet avstängt så klart
 
A
nino nino skrev:
En frostvakt i kylskåpet som värmer upp om det tex är -30 i omgivande temperatur och man har saker som inte får frysa
Kylskåpet avstängt så klart
Det lät riktigt d...onödigt
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det lät riktigt d...onödigt
Jaha hur tycker du han ska lösa det då om han vill ha en kyl igång i minusgrader då med saker som inte ska frysa?
 
A
nino nino skrev:
Jaha hur tycker du han ska lösa det då om han vill ha en kyl igång i minusgrader då med saker som inte ska frysa?
För det första behöver du ingen kyl alls. Du kan ha en låda eller garderob, hyllor
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
För det första behöver du ingen kyl alls. Du kan ha en låda eller garderob, hyllor
Ja så klart men frågan var ju om ett extra kylskåp i ett utrymme med minusgrader.
Då var mitt tips att ställa in en frostvakt i kylen om det står saker som inte får frysa.
I en låda blir det ju svårt att hålla lagom temp en varm sommardag eller en iskall vintervecka.

Har själv en frostvakt i jäskylen som står i ca 13grader vintertid, men då jäser jag öl som vill ha ca 20grader. Jäser jag lager så har jag kylen på lägsta möjliga temperatur och styr med en termostat till kanske 11grader.

Men du får gärna tala om hur du håller tempen på 5-7 grader i en låda eller garderob där omgivande temp är minusgrader
 
Det kokar väl ner till att man är dûm i hôvet om man förvarar fryskänsliga grejer i ett oisolerat ouppvärmt utrymme i minus 30 grader (eller minusgrader överhuvudtaget).
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.