Hoppas att någon smart person här har en lösning på mitt problem. Jag har nyligen beställt hem en portabel AC då det varit en del väldigt varma nätter på senaste tiden (bor i bostadsrätt så en kan inte införskaffa en fast AC). Fick den levererad i fredags och insåg att jag inte tänkt till helt innan. Planen var att köpa ett fönsterkit (typ i stil med detta https://www.bauhaus.se/fonster-kit-nedis-till-ac), men jag insåg när jag plockade upp ACn att det är lättare sagt än gjort. Det enda fönster jag har i sovrummet öppnas inåt, och sitter indenterat 22.5cm vilket innebär att jag inte får in någonting från sidan (iallafall inte någonting som är så brett som utsugsslangen från ACn) förrän efter dessa 22.5cm. Trots att jag letat runt hittar jag inte något fönsterkit där jag successivt skulle kunna sätta fast min utsugsslang, och det känns inte som ett vettigt alternativ att ställa fönstret ~0.5m öppet för att kunna få ut slangen och utöver det ha öppet fönster. Bifogar en bild så det blir lättare att förstå vad jag menar (fönstret är svart då jag är väldigt ljuskänslig för övrigt).

I nuläget funderar jag på att helt enkelt leda ut värmen ut i vardagsrummet genom sovrumsdörren igen, men det känns inte helt bra. Jag har tänkt köra ACn i ett par timmar på kvällen för att sedan stänga av den under natten då jag garanterat kommer att bli störd av den om den är igång under natten, och jag misstänker att värmen i sådant fall skulle börja sippra in från vardagsrummet isåfall.

Är det någon som har en vettig lösning på mitt problem?
 
  • Fönster med nedrullad svart rullgardin, handtag synligt, och markerad måttangivelse på 22,5 centimeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
@
hennil93 hennil93 skrev:
Hoppas att någon smart person här har en lösning på mitt problem. Jag har nyligen beställt hem en portabel AC då det varit en del väldigt varma nätter på senaste tiden (bor i bostadsrätt så en kan inte införskaffa en fast AC). Fick den levererad i fredags och insåg att jag inte tänkt till helt innan. Planen var att köpa ett fönsterkit (typ i stil med detta [länk]), men jag insåg när jag plockade upp ACn att det är lättare sagt än gjort. Det enda fönster jag har i sovrummet öppnas inåt, och sitter indenterat 22.5cm vilket innebär att jag inte får in någonting från sidan (iallafall inte någonting som är så brett som utsugsslangen från ACn) förrän efter dessa 22.5cm. Trots att jag letat runt hittar jag inte något fönsterkit där jag successivt skulle kunna sätta fast min utsugsslang, och det känns inte som ett vettigt alternativ att ställa fönstret ~0.5m öppet för att kunna få ut slangen och utöver det ha öppet fönster. Bifogar en bild så det blir lättare att förstå vad jag menar (fönstret är svart då jag är väldigt ljuskänslig för övrigt).

I nuläget funderar jag på att helt enkelt leda ut värmen ut i vardagsrummet genom sovrumsdörren igen, men det känns inte helt bra. Jag har tänkt köra ACn i ett par timmar på kvällen för att sedan stänga av den under natten då jag garanterat kommer att bli störd av den om den är igång under natten, och jag misstänker att värmen i sådant fall skulle börja sippra in från vardagsrummet isåfall.

Är det någon som har en vettig lösning på mitt problem?
Skicka tillbaka AC:n och vädra ordentligt innan du ska sova på kvällarna
 
@ @ndreas skrev:
Skicka tillbaka AC:n och vädra ordentligt innan du ska sova på kvällarna
Jag har tidigare öppnat upp sovrumsfönstret och balkongdörren i vardagsrummet för att få korsdrag. Anledningen till att jag införskaffade en AC var för att detta inte hjälpte tillräckligt.
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Att skicka varmluften till vardagsrummet skulle jag väl inte rekommendera. Jag tror iofs det fungerar att hålla någorlunda kyla i sovrummet om dörren är stängd, men vill du verkligen ha varm och fuktig luft i vardagsrummet?

Ett alternativ kan vara att kyla vardagsrummet ordentligt med öppen dörr till sovrummet, om du kan få ut slangen från vardagsrummet.
 
hennil93 hennil93 skrev:
Hoppas att någon smart person här har en lösning på mitt problem. Jag har nyligen beställt hem en portabel AC då det varit en del väldigt varma nätter på senaste tiden (bor i bostadsrätt så en kan inte införskaffa en fast AC). Fick den levererad i fredags och insåg att jag inte tänkt till helt innan. Planen var att köpa ett fönsterkit (typ i stil med detta [länk]), men jag insåg när jag plockade upp ACn att det är lättare sagt än gjort. Det enda fönster jag har i sovrummet öppnas inåt, och sitter indenterat 22.5cm vilket innebär att jag inte får in någonting från sidan (iallafall inte någonting som är så brett som utsugsslangen från ACn) förrän efter dessa 22.5cm. Trots att jag letat runt hittar jag inte något fönsterkit där jag successivt skulle kunna sätta fast min utsugsslang, och det känns inte som ett vettigt alternativ att ställa fönstret ~0.5m öppet för att kunna få ut slangen och utöver det ha öppet fönster. Bifogar en bild så det blir lättare att förstå vad jag menar (fönstret är svart då jag är väldigt ljuskänslig för övrigt).

I nuläget funderar jag på att helt enkelt leda ut värmen ut i vardagsrummet genom sovrumsdörren igen, men det känns inte helt bra. Jag har tänkt köra ACn i ett par timmar på kvällen för att sedan stänga av den under natten då jag garanterat kommer att bli störd av den om den är igång under natten, och jag misstänker att värmen i sådant fall skulle börja sippra in från vardagsrummet isåfall.

Är det någon som har en vettig lösning på mitt problem?
Öppna fönstret så pass att du får ut slangen, och sätt fönsterkitet mellan fönster och vägg, sedan behöver du täta till upptill och nertill.

Är det bara en rund slang som går ut eller sitter den i någon form av tratt på justerbar list/skena?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Att skicka varmluften till vardagsrummet skulle jag väl inte rekommendera. Jag tror iofs det fungerar att hålla någorlunda kyla i sovrummet om dörren är stängd, men vill du verkligen ha varm och fuktig luft i vardagsrummet?

Ett alternativ kan vara att kyla vardagsrummet ordentligt med öppen dörr till sovrummet, om du kan få ut slangen från vardagsrummet.
Bra idé, men då jag bor i en tvåa där vardagsrum/kök/hall sitter ihop betyder detta att jag skulle behöva kyla ned ca 50 kvm istället för ~15kvm (som mitt sovrum är på), och det är på tok för mycket för den AC jag i nuläget köpt. Sedan känns det inte superkul att behöva öka elkostnaden för att kyla ned utrymme jag egentligen inte har något större intresse av att kyla ned.
 
Kan du blåsa ut varmluften via balkongen om du förlänger slangen?
Alternativt att sätta ett flexibelt ventilationsrör och platta till så det går att sticka ut genom fönstret?

/M
 
FredrikR FredrikR skrev:
Öppna fönstret så pass att du får ut slangen, och sätt fönsterkitet mellan fönster och vägg, sedan behöver du täta till upptill och nertill.

Är det bara en rund slang som går ut eller sitter den i någon form av tratt på justerbar list/skena?
Detta kanske skulle kunna vara en idé, jag vill dock även kunna stänga fönstret vilket lär bli problematiskt utan att behöva demontera halva fönsterkitet. Den sitter i en "tratt", och till ACn ingick en justerbar list/skena (bifogar bilder på båda). Skenan är lång nog för att kunna sätta upp på bredden, men inte på höjden.
 
  • Vit låda med handtagshål ligger på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit plastdel, möjligen en del av en apparat eller maskin, mot en suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
hennil93 hennil93 skrev:
Hoppas att någon smart person här har en lösning på mitt problem. Jag har nyligen beställt hem en portabel AC då det varit en del väldigt varma nätter på senaste tiden (bor i bostadsrätt så en kan inte införskaffa en fast AC). Fick den levererad i fredags och insåg att jag inte tänkt till helt innan. Planen var att köpa ett fönsterkit (typ i stil med detta [länk]), men jag insåg när jag plockade upp ACn att det är lättare sagt än gjort. Det enda fönster jag har i sovrummet öppnas inåt, och sitter indenterat 22.5cm vilket innebär att jag inte får in någonting från sidan (iallafall inte någonting som är så brett som utsugsslangen från ACn) förrän efter dessa 22.5cm. Trots att jag letat runt hittar jag inte något fönsterkit där jag successivt skulle kunna sätta fast min utsugsslang, och det känns inte som ett vettigt alternativ att ställa fönstret ~0.5m öppet för att kunna få ut slangen och utöver det ha öppet fönster. Bifogar en bild så det blir lättare att förstå vad jag menar (fönstret är svart då jag är väldigt ljuskänslig för övrigt).

I nuläget funderar jag på att helt enkelt leda ut värmen ut i vardagsrummet genom sovrumsdörren igen, men det känns inte helt bra. Jag har tänkt köra ACn i ett par timmar på kvällen för att sedan stänga av den under natten då jag garanterat kommer att bli störd av den om den är igång under natten, och jag misstänker att värmen i sådant fall skulle börja sippra in från vardagsrummet isåfall.

Är det någon som har en vettig lösning på mitt problem?
Jag har byggt en ram som skruvas fast med två vingmuttrar över fönstret. På baksidan av skivan finns ljudisolering.
 
  • Motljus, rullgardin upphängd, gardin delvis nedrullad, fönster, dagtid, inomhus, snören, sladd, ospännande vardagsscen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Kan du blåsa ut varmluften via balkongen om du förlänger slangen?
Alternativt att sätta ett flexibelt ventilationsrör och platta till så det går att sticka ut genom fönstret?

/M
Det första alternativet blir svårt med tanke på utformningen av min lägenhet. Med flexibelt, menar du böjbart/ihoptryckbart så att det går att klämma in på sidan ändå?
 
Lägg ut slangen genom fönstret, häng ett täcke (eller flyttfilt, eller liknande) över fönstret och mosa täcket/filten som isolering runt slang och det öppna fönstret.
Det duger gott för att "isolera" och leda ut den varma luften.

När du kylt ner sovrummet tar du bara bort täcket och stänger fönstret.
 
  • Gilla
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
Finns det ingen ventilation i sovrummet?
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Tänk på att du måste ha sovrumsdörren lite öppen åxxå ,ac:en tar ju luft åxxå..
 
när jag kyler ner sovrummet så öppnar jag fönstret, hänger ut röret, drar ner rullgardinen och täcker så gott det går med gardinen. Det räcker så. Mängden värme som dras in är inte i närheten av det som skickas ut.

I vardagsrummet har jag skräddarsytt en isolerskiva med hål i som passar ena fönstret perfekt.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.