Göran.W
Den 10 åriga motorgarantin är inte värt något alls för Samsungs tvättmaskiner duger bara som båt ankare och knappt det.
Dom festa Samsung maskinerna jag byta ut och skrotar är 2-5 år gamla
 
  • Gilla
FG och 1 till
  • Laddar…
Och mina Miele Tvätt/Tork/Disk fungerar perfekt utan reparationer efter 23 år. Köpta precis år 2000 så det är lätt att hålla reda på åldern. Om något skulle gå sönder kommer jag att försöka med reparation 1 gång och sen byta alla 3 samtidigt. För min del har det varit rätt val att betala mer! Att släpa 3*vitvaror ut och in i huset är inte min favoritsport trots att jag gjorde det när vi renoverade 2016.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
M
G GuranO2 skrev:
Och mina Miele Tvätt/Tork/Disk fungerar perfekt utan reparationer efter 23 år. Köpta precis år 2000 så det är lätt att hålla reda på åldern. Om något skulle gå sönder kommer jag att försöka med reparation 1 gång och sen byta alla 3 samtidigt. För min del har det varit rätt val att betala mer! Att släpa 3*vitvaror ut och in i huset är inte min favoritsport trots att jag gjorde det när vi renoverade 2016.
Min okvalificerade gissning är att jämföra en vitvara idag mot en som tillverkades för +20 år sedan är som att jämföra en Volvo 740 med en Volvo V90. Visst, den nya har fler funktioner, modernare, drar mindre energi osv. men hållbarhetsmässigt så kommer den modernare brodern inte i närheten av sin äldre upplaga.

Vi hade en begagnad tvättmaskin när vi flyttade in runt 2000, den var nog 10 år redan då. Bytte 2013, så runt 23 år gammal, som dina. Den "nya" byttes 2019, höll alltså 6 år.

Första diskmaskinen höll 10 år, andra 4 år, nuvarande är 6 år, men låter lite märkligt emellanåt så den är väl på gång nu 😃 .

Vill minnas att det var SR som gjorde en granskning av detta med vitvaror för några år sedan. Tillverkarna gör medvetet produkterna sämre för att man ska byta oftare. Ja det kommer väl inte som en chock men inside information gjorde gällande att det inte handlade om billiga upphandlingar av komponenter som resulterade i sämre kvalitet. Utan man gjorde medvetet konstruktioner som skulle fallera i förtid.
 
  • Gilla
Peter_Nilsson och 2 till
  • Laddar…
Totte_S
Ganska känt begrepp inom drift och underhåll - MTBF = mean time before failure. Alltså estimerad tid mellan driftsfel. Själklart har kännedom om livslängd funnits så länge man konstruerat saker. Uppenbarligen har kurvorna korsats där det inte längre går att få tillräckligt betalt för att grejerna ska hålla längre. Trist men sant. Jag håller mig till att köpa vitvaror som uppfyller mina lägsta krav på finesser till lägsta möjliga pris. Jag tror att de flesta borde fundera på hur många finesser och program de egentligen använder och inte köpa fler finesser än så. Allvarligt - behöver man wifi i tvättmaskinen? Är det värt 4000kr extra…
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
A
M Markarbetaren skrev:
Min okvalificerade gissning är att jämföra en vitvara idag mot en som tillverkades för +20 år sedan är som att jämföra en Volvo 740 med en Volvo V90. Visst, den nya har fler funktioner, modernare, drar mindre energi osv. men hållbarhetsmässigt så kommer den modernare brodern inte i närheten av sin äldre upplaga.

Vi hade en begagnad tvättmaskin när vi flyttade in runt 2000, den var nog 10 år redan då. Bytte 2013, så runt 23 år gammal, som dina. Den "nya" byttes 2019, höll alltså 6 år.

Första diskmaskinen höll 10 år, andra 4 år, nuvarande är 6 år, men låter lite märkligt emellanåt så den är väl på gång nu 😃 .

Vill minnas att det var SR som gjorde en granskning av detta med vitvaror för några år sedan. Tillverkarna gör medvetet produkterna sämre för att man ska byta oftare. Ja det kommer väl inte som en chock men inside information gjorde gällande att det inte handlade om billiga upphandlingar av komponenter som resulterade i sämre kvalitet. Utan man gjorde medvetet konstruktioner som skulle fallera i förtid.
Du har helt rätt!
Jag fixade till en tvätt från 1986 häromdagen och den lä gå lika länge till.
Dagens maskiner är skrot efter att garantitiden gått ut. Ej lönt om ens möjliga att reparera.
Antingen har reservdelarna utgått eller så kostar de mer än maskinen. Ett bra sätt från tillverkaren för att sätta RUT ur spel!
Finns inga incitament hos tillverkare att reparera efter garanti, de skall bara sälja nytt.
 
  • Gilla
Kennie91 och 1 till
  • Laddar…
M
electroluxaren skrev:
Du har helt rätt!
Jag fixade till en tvätt från 1986 häromdagen och den lä gå lika länge till.
Dagens maskiner är skrot efter att garantitiden gått ut. Ej lönt om ens möjliga att reparera.
Antingen har reservdelarna utgått eller så kostar de mer än maskinen. Ett bra sätt från tillverkaren för att sätta RUT ur spel!
Finns inga incitament hos tillverkare att reparera efter garanti, de skall bara sälja nytt.
Nu verkar EU iaf. börja kika på detta och ska tvinga tillverkarna att grejorna ska hålla.
Betald artikel men vi kan läsa följande:

"DAGENS ETC.
EU-parlamentets miljöutskott vill förbjuda företag att ge produkter egenskaper som begränsar deras livslängd. Den politiska viljan i EU att på detta sätt ta sig an de växande avfallsbergen är stark, anser Silvia Barlassina på den europeiska konsumentorganisationen Beuc.

– Vi är ganska optimistiska om det här.

Kristofer Dittmer

Text
+
Följ skribent

  • Publicerad 27 juni
Häromveckan röstade EU-parlamentets miljöutskott med stor majoritet, 68 ja mot 12 nej och 8 nedlagda röster, för en ny EU-lag med hårdare krav på produkters livslängd. Parlamentets förslag är dessutom tydligare än de andra två lagstiftande institutionerna, EU-kommissionen och ministerrådet, på en viktig punkt: för tidigt åldrande av produkter ska förbjudas."

https://www.etc.se/klimat-miljo/eu-parlamentet-vill-foerbjuda-prylar-som-haaller-foer-daaligt
 
  • Gilla
  • Älska
kattlucka och 1 till
  • Laddar…
A
M Markarbetaren skrev:
Nu verkar EU iaf. börja kika på detta och ska tvinga tillverkarna att grejorna ska hålla.
Betald artikel men vi kan läsa följande:

"DAGENS ETC.
EU-parlamentets miljöutskott vill förbjuda företag att ge produkter egenskaper som begränsar deras livslängd. Den politiska viljan i EU att på detta sätt ta sig an de växande avfallsbergen är stark, anser Silvia Barlassina på den europeiska konsumentorganisationen Beuc.

– Vi är ganska optimistiska om det här.

Kristofer Dittmer​

Text
+
Följ skribent
  • Publicerad 27 juni
Häromveckan röstade EU-parlamentets miljöutskott med stor majoritet, 68 ja mot 12 nej och 8 nedlagda röster, för en ny EU-lag med hårdare krav på produkters livslängd. Parlamentets förslag är dessutom tydligare än de andra två lagstiftande institutionerna, EU-kommissionen och ministerrådet, på en viktig punkt: för tidigt åldrande av produkter ska förbjudas."

[länk]
ytterligare ett beslut av hjärndöda individer!
iom att de saknar förmåga att tänka har de tyckt till,
Man kan inte ha regler och lagar om de inte kan övervakas!
hur kollar man livslängden på millioner produkter? Vem bestämmer livslängden på dessa?
Hur gör dom med alla asiatiska telefoner/produkter? importstop till EU?
nä som vanligt inget bakomliggande tänk.
Ni som är jägare/skyttar ser ju liknelsen med hagelförbudet i våtmarker! inga våtmarker definierade!
eller dagens lag om magasin du får inte inneha magasin till vapen du inte äger om det inte är till ett helautomatisk (k-pist, Kalasjnikov) eller understiger tio patroner...? vem kollar det?
 
Vi hade en kenwood kenny orange som köptes 1980, det skrotades för 10 år sedan då lagret till trumman gett upp.
Innan så hade det bara bytts luckpackning.

Personligen hatar jag alla finneser på moderna maskiner.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
M
A A-Man_08 skrev:
Personligen hatar jag alla finneser på moderna maskiner.
Speciellt detta satyget att det ska snålas med vattnet! Ibland undrar jag om tvättmaskinens huvudsakliga marknad är Afrika då det står en massa energiklassningar om hur vattensnåla dom är.

Våran gamla Miele från 90-talet hade vatten upp till halva luck fönstret och det riktigt splashade om tvätten när trumman snurrade. Dagens vattensnåla maskiner ser man knappt att tvätten är blöt. När programmet är klart så ligger det skum kvar i fördröjningshon. Då undrar man ju hur mycket av sköljmedlet som sitter kvar i tvätten 🤨
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
G
M Markarbetaren skrev:
Speciellt detta satyget att det ska snålas med vattnet! Ibland undrar jag om tvättmaskinens huvudsakliga marknad är Afrika då det står en massa energiklassningar om hur vattensnåla dom är.

Våran gamla Miele från 90-talet hade vatten upp till halva luck fönstret och det riktigt splashade om tvätten när trumman snurrade. Dagens vattensnåla maskiner ser man knappt att tvätten är blöt. När programmet är klart så ligger det skum kvar i fördröjningshon. Då undrar man ju hur mycket av sköljmedlet som sitter kvar i tvätten 🤨
De som bor i svenska tätorter, tänk Mälardalen och många andra ställen i Sverige har nog vatten så det räcker och blir över men maskinerna är optimerad för andra marknader där det är bra att spara vatten, tyvärr.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Speciellt detta satyget att det ska snålas med vattnet! Ibland undrar jag om tvättmaskinens huvudsakliga marknad är Afrika då det står en massa energiklassningar om hur vattensnåla dom är.

Våran gamla Miele från 90-talet hade vatten upp till halva luck fönstret och det riktigt splashade om tvätten när trumman snurrade. Dagens vattensnåla maskiner ser man knappt att tvätten är blöt. När programmet är klart så ligger det skum kvar i fördröjningshon. Då undrar man ju hur mycket av sköljmedlet som sitter kvar i tvätten 🤨
Exakt så hos oss, vi kör 2 sköljningar till sen får man vara nöjd 2 till hade inte gjort någon skillnad.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
BirgitS
M Markarbetaren skrev:
Speciellt detta satyget att det ska snålas med vattnet! Ibland undrar jag om tvättmaskinens huvudsakliga marknad är Afrika då det står en massa energiklassningar om hur vattensnåla dom är.
Har du aldrig hört talas om bevattningsförbud, påbud om sparsamhet pga. vattenbrist, inträngning av saltvatten i brunnar pga. för stort uttag etc. i Sverige?
 
Javisst. Man borde spara vattnet från tvättmaskinen och spola toaletten med så blir det mycket bättre :)
 
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A A-Man_08 skrev:
Vi hade en kenwood kenny orange som köptes 1980, det skrotades för 10 år sedan då lagret till trumman gett upp.
Innan så hade det bara bytts luckpackning.

Personligen hatar jag alla finneser på moderna maskiner.
Hade också en sån där som jag ärvde. Men vi slängde skiten, den var ju så högljudd att den inte gick att använda i hemmet. I alla fall inte utan hörselskador för den som uppehöll sig i köket.
 
  • Haha
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
M
BirgitS BirgitS skrev:
Har du aldrig hört talas om bevattningsförbud, påbud om sparsamhet pga. vattenbrist, inträngning av saltvatten i brunnar pga. för stort uttag etc. i Sverige?
Jag (och ca. 700.000 andra) får dricksvattnet från en älv. 4 promille (0,4%) av flödet tar man och gör dricksvatten av. Nej vattentillgång är sällan ett problem för min del.

Om min tvättmaskin gör en extra sköljning med 10L vatten är bokstavligt talat som "en piss i nilen" i jämförelse med min övriga vattenkonsumtion. När vi har högtryck som det var större delen av Juni så fyller jag min pool med minst 500L vatten per vecka som dunstar. Gräsmattan fick säkert 2000L per vecka.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.