Vi har snedtak på övervåningen, och i ett av sovrummen är det en klädkammare med frånluftsventil (vi har frånluftsvärmepump).

Vi vill ta bort denna vägg eftersom klädkammaren blir långsmal och för att komma åt längst in behöver man spara en "gång" genom klädkammaren och den tar upp en stor del av klädkammarens yta.

Istället för en vägg med en dörr skulle vi vilja ha skjutdörrar från Elfa, gärna de som hänger i taket så att vi kan ha samma golv i rummet hela vägen in i klädkammaren. Då tänker vi att det går att ha inredning på hjul, lådor på hjul och att vi flexibelt ska kunna fylla hela klädkammaren hela vägen fram till skjutdörrarna. Då kan vi öppna upp längs med hela långsidan på klädkammaren (skjutdörrarna) och dra ut inredningen (hyllställningar, klädhängare) om vi någon gång vill komma åt det som är innanför). Klädkammaren är 1,8 meter djup och strax under 3 meter bred/lång. Längst in i klädkammaren är det 70 cm högt i tak, ute där väggen går (där det ska bli skjutdörrar) är det 2 meter högt. Med t.ex. tre skjutdörrar i tre spår kan vi öppna upp två meter åt gången in i klädkammaren.

Väggen ser inte ut att vara bärande och ingenting på ritningarna tyder på det heller. Vågar jag ge mig på ett sådant här projekt och vad ska jag tänka på?

Kan jag spara översta decimetern av väggen (ovanför dörrkarmen) och fästa skjutdörrarnas spår där?

Huset är byggt för 15 år sedan (kataloghus).

Bilder:

Vit skjutdörr med silverhandtag. Mörkgrå väggpaneler. Brandkärl vid dörrpost. Modern inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörren till klädkammaren.

Modernt dörrlås och gångjärn på vit dörr, grå vägg i bakgrunden, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggen som ska ersättas av skjutdörrar (1/2, utsidan, sovrumssidan).

Gardinstångshållare monterad vid fönsterkarm, vit gardinkappa, grå vägg, inomhusbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggen som ska ersättas av skjutdörrar (2/2, insidan på klädkammaren).

Röd matta och trägolv möts vid öppen dörrtröskel, kontrast mellan texturer och färger syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klädkammarens filtmatta (röd) och sovrummets parkettgolv.
 
Förutsatt att väggen inte är bärande så är det inget problem att göra det. Satte själv upp precis liknande skjutdörr i mitt förra hus. Det är ju lite knepigare med snedtak men jag gjorde det enkelt och byggde en liten trekant i träpanel bara som jag satte dit i taket så det blev rakt, sen gick det ju med standard fäste för skjutdörren.Det finns specialfästen för snedtak men de var både hiskeligt dyra och fula när jag letade så det blev både mycket billigare och snyggare att göra själv.
 
  • Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
Välj treskenors, så att alla tre skjutdörrarna går att ta framför varandra så att det kan bli nästa två meter bred öppning.

Sätt anslagslister på bägge sidorna som skjutdörrarna går emot.

Finns risk att väggen inte sitter så hårt i taket så att det går att hänga tre skjutdörrar i övre regeln.
Jag hade troligen rivit hela väggen och sågat till en regel som kil så att det passar takets lutning.
 
  • Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Välj treskenors, så att alla tre skjutdörrarna går att ta framför varandra så att det kan bli nästa två meter bred öppning.

Sätt anslagslister på bägge sidorna som skjutdörrarna går emot.

Finns risk att väggen inte sitter så hårt i taket så att det går att hänga tre skjutdörrar i övre regeln.
Jag hade troligen rivit hela väggen och sågat till en regel som kil så att det passar takets lutning.
Så förväntningen ska vara att jag inte bara kan avsluta befintlig vägg med en regel på undersidan och på de sättet få en plan yta att fästa skjutdörrarnas skenor i, utan jag ska förvänta mig att behöva plocka bort väggen helt och göra en ny trekant/kil av en regel så att jag får en slät yta? Då antar jag att jag behöver se takstolarna ovanför taket där väggen satt (eller lista ut var de sitter) så jag vet var jag har fäste att skruva fast min nya trekantsregel.
 
BirgitS
M martin.sveg skrev:
Väggen ser inte ut att vara bärande och ingenting på ritningarna tyder på det heller.
Ingen aning om hur din kattvind är konstruerad och hur takstolarna går men det är ju inte direkt ovanligt att det finns pelare inuti kattvindsväggar som är en del av takstolarna. 120 cm är väl ett vanligt avstånd mellan takstolar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen aning om hur din kattvind är konstruerad och hur takstolarna går men det är ju inte direkt ovanligt att det finns pelare inuti kattvindsväggar som är en del av takstolarna. 120 cm är väl ett vanligt avstånd mellan takstolar.
Arkitektonisk ritning av en lägenhet, inklusive sovrum, allrum, och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På planritningen är denna vägg den enda som går en bit in i rummet och det finns en "kattvindsvägg" inne i klädkammaren, som står likadant som på andra sidan rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.