Hej,
Jag har en golvbrunn i ett betonggolv i ett hus från 1922. Jag lyckas inte få ner en rensfjäder i golvbrunnen. Skall jag ta bort något för att komma åt att sticka in fjädern? Kan jag slå i en spann hett vatten vari jag löst upp NaOH eller är det olämpligt tex pga av att metallen kan vara gammal.
Vilken funktion har skruven? Är det meningen att man skall försöka få loss den och andra fastmålade och fastrostade delar?
Av någon anledning har föregående ägare målat ner i brunnen. Kan det finnas någon praktisk anledning till det bortsett från det estetiska?
Bifogar ett foto på golvbrunnen.
Mvh
 
  • P1150443.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruven är meningen att den ska gå att gänga ur och stoppa i rensbandet, har en liknande brunn från -37 där skruven är ersatt av en träplugg...Kan inte komma på någon praktisk anledning till att måla en brunn, man har nog bara velat snofsa till den.
Undvik lut i det längsta.
 
Lut fräter inte på gjutjärn, men dess effekt på allehanda gegamoja är nog överskattat. Rensband först och sedan skölja med het lut Jag fick borra sönder pluggen på en golvbrunn för den hade rostat fast.

Prototypen
 
rensband eller i svåra fall högtryck men då får man räkna med lite blöta på golvet istället
 
Rörmokarna har vid svåra fall rensband med hålsåg längst fram, men det är när man kommer åt röret.

Prototypen
 
Ibland kan det vara knepigt att få in en rensfjäder även om man får loss renspluggen. Då brukar jag testa med att koppla en slang i hålet där pluggen satt (1/2" gänga). Sen proppa brunnen full med trasor som man håller nere med foten, och sen släppa på vattentryck lite försiktigt.
Kemikalier i avloppet har aldrig gjort någon rörmokare glad...
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Tackar,
efter att ha fiskat upp en leksak och lite annat samt spolat med trädgårdsslangen så rinner det nu ingenom bra ärn om jag inte försökt få ur pluggen som jag antar sitter hårt.
tackar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.