Jag tänkte införskaffa ett extra kylskåp som jag kan ha i garaget. Vi ska ha stora saker (saftbunkar) och små saker i det. Typ syltburkar och sånt som man inte använder varje dag. Hur som helst.

Det finns kylboxar och kylskåp. Det låtar väl åt kylskåp. Men drar inte kylskåp som fan med ström? Vad ska man tänka på? Vilket kylskåp? I garaget är det inte värme, så på vintern är det bra om kylskåpet klarar minusgrader.
 
Jag har sett frysboxar som klarar stå i ner till -15 °C men aldrig något dito kylskåp.
 
Låsbart så inte sambon gnäller på att man dricker för mycket pilsner
 
  • Haha
Mjärn och 1 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
I garaget är det inte värme, så på vintern är det bra om kylskåpet klarar minusgrader.
Kylskåpet klarar antagligen minusgrader, men innehållet kommer frysa sönder om det blir kallare än 0:an.
Ett kylskåp är enkelverkande, det kan enbart kyla ner varor i skåpet om det är varmare än 4/8 plusgrader. Är det kallare än så kommer inte kylskåpet värma upp varorna.
 
  • Gilla
Thomas Holm
  • Laddar…
Vanliga kyl- och frysskåp klarar att stå i en temperatur ner till +16 °C för att fungera som tänkt. Speciella modeller med utökat temperaturintervall klarar att stå i ner till +10 °C.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
J Josth skrev:
Jag har sett frysboxar som klarar stå i ner till -15 °C men aldrig något dito kylskåp.
faller ju på sin egen orimlighet om du tänker till lite.
Hint! du måste värma skåpet inuti när det är under +5C
 
A
J Josth skrev:
Vanliga kyl- och frysskåp klarar att stå i en temperatur ner till +16 °C för att fungera som tänkt. Speciella modeller med utökat temperaturintervall klarar att stå i ner till +10 °C.
vad menar du med att klara?
att de inte går sönder eller att de håller rätt temperatur?
 
A
M Förstagångsköparen skrev:
Jag tänkte införskaffa ett extra kylskåp som jag kan ha i garaget. Vi ska ha stora saker (saftbunkar) och små saker i det. Typ syltburkar och sånt som man inte använder varje dag. Hur som helst.

Det finns kylboxar och kylskåp. Det låtar väl åt kylskåp. Men drar inte kylskåp som fan med ström? Vad ska man tänka på? Vilket kylskåp? I garaget är det inte värme, så på vintern är det bra om kylskåpet klarar minusgrader.
kylskåpet drar inte ett skit när omgivningstemperaturen är lika med eller under valt börvärde
 
A
M Förstagångsköparen skrev:
Jag tänkte införskaffa ett extra kylskåp som jag kan ha i garaget. Vi ska ha stora saker (saftbunkar) och små saker i det. Typ syltburkar och sånt som man inte använder varje dag. Hur som helst.

Det finns kylboxar och kylskåp. Det låtar väl åt kylskåp. Men drar inte kylskåp som fan med ström? Vad ska man tänka på? Vilket kylskåp? I garaget är det inte värme, så på vintern är det bra om kylskåpet klarar minusgrader.
självklart skall du ha ett kylskåp i garaget inte minst för att ha det i reserv midsommarveckan när ditt ordinarie går sönder
 
  • Gilla
frhar
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
vad menar du med att klara?
att de inte går sönder eller att de håller rätt temperatur?
Det är så de är specificerade enligt bruksanvisningarna.
 
A
J Josth skrev:
Det är så de är specificerade enligt bruksanvisningarna.
Och vad menar då bruksanvisningarna? / tillverkaren?
att färgen inte trillar av?
 
electroluxaren skrev:
kylskåpet drar inte ett skit när omgivningstemperaturen är lika med eller under valt börvärde
...och bra att veta är att har man en kombiskåp (kyl- och frys i ett) så sitter termostaten i kyldelen vilket innebär att frysen tinar om rumstemperaturen är under inställd temp på frysen, t.ex. 5 grader... Vet det av egen erfarenhet 🧐
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Jag kör en kyl/frys som står ute (i ett plåtskjul/dåligt garage med egen dörr, gissar det varit förvaring av trädgårdsredskap. Den får precis plats) året om.
Nu kör jag den bara igång över sommaren men det verkar inte ta skada av att frysa ibland.
Har dryck, saker som ska grillas, glass och sånt i.
Perfekt, är gästerna hemma innan jag är... ta en glass eller bira ur partykylen medans ni väntar!
Ingen behöver springa inne när man håller kalas för att hämta dricka eller hänga i köket.
 
Ett avstängt kylskåp tar såklart ingen skada av att förvaras i minusgrader. Annars skulle dom ju inte kunna transporteras till och från butikerna på vintern...

Däremot kan ju sakerna man eventuellt förvarar i kylskåpet ta skada om det blir minusgrader och man lever i villfarelsen att det kommer att vara +5 grader i kylen oavsett omgivningstenperatur.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
... Men drar inte kylskåp som fan med ström? Vad ska man tänka på? Vilket kylskåp? I garaget är det inte värme, så på vintern är det bra om kylskåpet klarar minusgrader.
Ett kylskåp inomhus drar ungefär 120 kWh per år, en frys det dubbla. Matematiken runt det hela är ganska enkel och hjälpligt linjär; det kostar en viss mängd energi att hålla temperaturen ett viss mått från omgivningstemperaturen. Har du 20°C runt skåpet går det alltså åt ungefär dubbelt så mycket energi att kyla till -12°C som det gör att kyla till +4°C. Fortsätter vi ner till -28°C har vi tredubblat förbrukningen jämfört med +4°C. Ungefär.
Ska du värma innehållet blir det samma formel; en viss energikostnad för att värma en grad.

Det finns klimatskåp som kan både kyla och värma, men jag tvivlar på att du hittar dem på Elgiganten... Kanske industri, laboratorium, lantbruk, osv. Men där nånstans hamnar vi nog i orimlighet, oroar du dig för energiförbrukningen är det bättre du offrar 60x60 cm nånstans i ett uppvärmt utrymme.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.