Hej,
Är det ens möjligt att få tag på äldre/gammaldags garderobsdörrar och garderobsluckor? Isåfall var kan man få tag på de?
Jag har en bostadsrätt, en lägenhet som är byggt på 1945, med äldre garderobsdörrar samt garderobsluckor, och har googlat som tusen efter liknande mått på de jag har i lägenheten, men utan resultat. Om det är så, att jag inte kan få tag på liknande garderobsdörrar och garderobsluckor, hur kan man göra dem finare?
Vilka tips har ni?
Tack på förhand 🙂
 
  • Vit garderob med fyra dörrar och svarta handtag, speglar, en hängande jacka, parkettgolv, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen garderob med kläder och sängkläder, trägolv och en vit dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädörr ligger på golvet i en smal korridor, med öppen dörröppning bakom, hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som att faneren bubblat och börjat lossna. är det mindre skador kan man fixa det själv med vad som brukar finnas i en lägenhet. Större skador kan vara knepigare. Om du söker på "laga fanér" kan du få ett hum om processen.
 
  • Gilla
Greta2005
  • Laddar…
Tack 🙂
 
De kallas för överfalsade luckor. Går att beställa på ett lokalt snickeri. Ska du ha in dem i en äldre stomme bör du antingen mäta noga eller lämna in de gamla luckorna som mall.

I ditt fall hade jag hellre fixat till de gamla. De ser inte ut att vara dåliga på något sätt utöver lite mindre skavanker. Vill du även ha insidan finare kan du spackla där trä saknas, slipa ojämnheterna och måla.
Tips för att hålla det enkelt är att hålla rätt på var varje dörr sitter och att inte montera bort gångjärnen, de kan vara individuellt anpassade till sättningar och slitage genom åren.

Det går att köpa nya tidstypiska beslag om du vill ha det. Att döma av hålen är det denna typen som suttit där från början. (då slipper du dessutom fylla det stora hålet 🙂)
 
  • Gilla
Greta2005
  • Laddar…
Tack för svaret 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.