Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 36 V grästrimmers och nu tävlar vi ut dem inklusive
Skulle vilja ha en sektion om Återbruk av möbler tex renovering av möbler, typ bord, fåtöljer etc som man köpt på auktion, loppis eller liknande.
 
Jag tänker mig att det skulle finnas nån slags tjänst här som liknar brabyggare.se där man kan få offerter och där vi medlemmar kan betygsätta dom mm
 
Nu när ekonomi och hela det svenska samhället går in i ett skymningsläge några år och många får svårt att bo i hus skulle jag gärna se mera 70-tal.

Kanske inte så extremt som att bygga egna möbler av spånskiva eller att gräva upp parketten i vardagsrummet och bygga sandlåda men väl grundläggande saker som hur man reparerar ruttna träfönster och kvittar om, hur man byter kök till ett begagnat och hur man byter blandare och mekar va.

Gärna också artiklar om hur man fixar trädgården med eget arbete. Kanske artiklar om hur man bygger eget växthus At spillvirke och byggfolie (har faktiskt gjort det en gång) för att driva upp tomater. Tips om hur man kokar eget äpplemos och annat.

Kort sagt, hur man njuter av livet med enkla medel.
 
Topen med tester man skulle vilja ha en test som visar vilka maskiner som efter ca 5 år inte gått sönder och hamnat hos återbruket. Vet inte hur många trädgårdsgrejer i hårdplast jag köpt som gått sönder efter bara några år. Jag vill ha metall i eldrivna saker och så ska kugghjul vara tillverkade av hårda metaller som inte slits ut på några år. Så nej tack till Gardena, Black Decker för min del.
Tycker att återbruken borde ha en låda för trasiga trädgårdsredskap och så kunde man betygsätta maskiner och trädgåtrds redskap med för kort livslängd.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 36 V grästrimmers och nu tävlar vi ut dem inklusive batterier och laddare till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså 6 stycken grästrimmers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den grästrimmer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Grästrimrarna är:

Makita DUR368L
Husqvarna 215iL
Bosch AdvancedGrassCut 36
Black+Decker BCSTA536L
Stihl FSA57
Greenworks G40LT30

Läs testet och mer om grästrimrarna här: [länk]

Tävlingen pågår till fredag den 7 juli.

Lycka till!
En avdelning för betygsättning och kommentarer om hantverkare. Sök på firmanamnet och se vad andra satt för betyg och kommenterat. Finns det för andra företag på Google så borde det finnas likadant för hantverkare specifikt för byggahus.se.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 36 V grästrimmers och nu tävlar vi ut dem inklusive batterier och laddare till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså 6 stycken grästrimmers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den grästrimmer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Grästrimrarna är:

Makita DUR368L
Husqvarna 215iL
Bosch AdvancedGrassCut 36
Black+Decker BCSTA536L
Stihl FSA57
Greenworks G40LT30

Läs testet och mer om grästrimrarna här: [länk]

Tävlingen pågår till fredag den 7 juli.

Lycka till!
Hej,
Jag önskar ett reportage och jämförelser avseende vardagliga ’problem’ som att välja och installera smarta timers/sensorer/lampor för utomhus-/fasadbelysning. Det är muckat att välja bland och lite svåröverskådligt. Lika gäller för val och installation av bevattning i trädgården, jämförelser och smarta tips vore önskvärt.
/ Niclas
 
En forumsdel dedikerad till köp/sälj/byte av maskiner, verktyg eller byggnadsmaterial. Vore bra för att främja återbruk, hållbarhet och att spara en slant samtidigt
 
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle gärna se fler välproducerade filmer från byggahus sida, likt filmen om taklyft eller dom som byggde ut själva. Gärna med fler detaljer om hur man löst vissa byggtekniska saker. Gärna i flera delar, likt husdrömmar men för oss på forumet som kanske är mer "nördiga" kring byggande.
 
Privata och publika listor där man kan lägga till egna och andras inlägg (med egna kommentarer).
Exempel vill jag bygga ett cykelskjul. Jag lägger då till alla bilder jag hittar i min publika lista ”tveksamts inspiration för cykelskjul”. Denna kan sedan dyka upp som ett resultat när folk söker efter något anknutet till detta.

Jag har även en privat lista där jag sparar inlägg relaterat till hur man planterar blommor för jag tycker det är för pinsamt att visa upp att jag inte kan något om det, denna dyker alltså inte upp i sökresultat eller liknande. Den syns bara för mig.
 
boschkenta
Jag har flera gånger tänkt att det borde finnas en wiki eller liknande där vår samlade kunskap, tricks, och tricks kan summeras snyggt och portionerat. Alltså lite mer lättsmält och lättnavigerat än själva forumet, varifrån mycket av innehållet skulle hämtas. Också snyggt att kunna referera till faktiskt projekt med bilder osv när man förklarar lösningar och moment (från wikin alltså).
 
  • Gilla
andersfrick
  • Laddar…
Önskar en separat och lättnavigerad galleri-del för alla byggprojekt. Frivilligt ska det vara självklart. Kommentarer separat från bilder och TS egna inlägg för att underlätta byggflödet. Detta skulle även underlätta för att beskriva tillvägagångssätt, planering samt övriga frekventa frågor som annars dyker upp i dessa trådar.

På detta kan man sedan bygga ännu mer om så önskas. T.ex. 1-10 poäng? Smileyreaktioner? Tumme upp?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 36 V grästrimmers och nu tävlar vi ut dem inklusive batterier och laddare till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså 6 stycken grästrimmers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den grästrimmer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Grästrimrarna är:

Makita DUR368L
Husqvarna 215iL
Bosch AdvancedGrassCut 36
Black+Decker BCSTA536L
Stihl FSA57
Greenworks G40LT30

Läs testet och mer om grästrimrarna här: [länk]

Tävlingen pågår till fredag den 7 juli.

Lycka till!
Jag hade uppskattat en sektion där trådar som innehåller konkreta råd blir bedömda av en fackman (faktagranskade).
Något i stil med att råden som förekommer i tråden är inte bara allmänt tyckande utan har belägg i faktiska riktlinjer/metoder/vetenskap i aktuellt område.

Det skulle kunna vara i form av en markering eller motsvarande i ärenderubriken och passa för korta konkreta trådar.

//Steff
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 36 V grästrimmers och nu tävlar vi ut dem inklusive batterier och laddare till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså 6 stycken grästrimmers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den grästrimmer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Grästrimrarna är:

Makita DUR368L
Husqvarna 215iL
Bosch AdvancedGrassCut 36
Black+Decker BCSTA536L
Stihl FSA57
Greenworks G40LT30

Läs testet och mer om grästrimrarna här: [länk]

Tävlingen pågår till fredag den 7 juli.

Lycka till!
Drömprojektet.
Varje vecka/månad lägger ni upp ett nytt Drömprojektet. Samma koncept som en tv produktion fast i mindre format, kanske 15 min/episod. Medlemmar får ansöka med projekt, redaktionen väljer ut de projekt som ska följas. Medlemmarna filmar själva sina projekt från prejektering till slutförande. Redaktionen skickar dit en tv reporter vid 2(?) tillfällen som gör djupintervjuer. När projektet är klart redigeras materialet ned av ett proffs till ett snyggt paketerat format och publiceras på er sida. Om ni inte sitter på kompetens för Rörlig produktion jobbar jag i den branschen och hjälper gärna till med att förmedla kontakter. Jag ska själv dra igång ett Drömprojekt som skulle kunna vara en kandidat. Jag ska bygga en damm tillsammans med barnen. Dammen ska göras i flera nivåer med vattenfall och bäckar, solcellsdrivna pumpar, vattenrening med växter mm.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mer tester av batteridrivna maskiner tex motorsåg, gräsklippare, åkgräsklippare mm
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 36 V grästrimmers och nu tävlar vi ut dem inklusive batterier och laddare till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså 6 stycken grästrimmers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den grästrimmer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Grästrimrarna är:

Makita DUR368L
Husqvarna 215iL
Bosch AdvancedGrassCut 36
Black+Decker BCSTA536L
Stihl FSA57
Greenworks G40LT30

Läs testet och mer om grästrimrarna här: [länk]

Tävlingen pågår till fredag den 7 juli.

Lycka till!
Dränering av hus hade varit intressant att läsa om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.