Tjena!

Jag gjorde igår en besiktning på en eventuellt kommande bostad med papptak som lades 2017. Det verkar dock vara väldigt amatörmässigt gjort och man har liksom varvat det väldigt konstigt. Se bilder. Vad tror ni?
 
  • Ett skadat växthus ligger på ett platt hustak; skadorna kan vara orsakade av storm eller olycka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Platt tak med skada, omgivande grönska, vit huskropp, molnig himmel, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Platt tak, ventilationsrör, skorsten, bostadsområde, delvis molnig himmel, stege, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissar att det är någon gör det självare som lagt ,ser inte ut att vara svetsad papp .ventröret skulle åxå bekymra mig en del... verkar lite lågt i min värld.
Det finns några som är bättra än mig på papp..
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Gissar att det är någon gör det självare som lagt ,ser inte ut att vara svetsad papp .ventröret skulle åxå bekymra mig en del... verkar lite lågt i min värld.
Det finns några som är bättra än mig på papp..
Hej och tack för ditt svar!

Ja det är tätt och har varit sedan 2017. Det är han som bor i huset som lagt det och det är därmed inte gjort helt enligt boken. Dock är det svetsat.
 
Rickard.
K KML88 skrev:
Hej och tack för ditt svar!

Ja det är tätt och har varit sedan 2017. Det är han som bor i huset som lagt det och det är därmed inte gjort helt enligt boken. Dock är det svetsat.
Det kan inte vara svetsat, absolut ingenting tyder på det tycker jag utifrån bilderna. Om det är tätt eller hur länge det håller tätt är omöjligt att svara på genom telefon.

Du kan om du vill besiktiga alla skarvar genom att lite försiktigt försöka pilla lös dom med lämpligt verktyg. Genomföringarna är tveksamma.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Det kan inte vara svetsat, absolut ingenting tyder på det tycker jag utifrån bilderna. Om det är tätt eller hur länge det håller tätt är omöjligt att svara på genom telefon.

Du kan om du vill besiktiga alla skarvar genom att lite försiktigt försöka pilla lös dom med lämpligt verktyg. Genomföringarna är tveksamma.
Där kom han med mer koll än mig 😃
Jag tycker åxå att det är för lite gegga i skarvarna för att det ska vara svetsa,men svårt att se..
Men genomföringarna och höjden på ventröret är tveksamma...
Vad är röret till?
Undrar om det inte borde vara isolerat?
 
  • Gilla
KML88
  • Laddar…
Även infästningen av stegskyddet (eller vad det kallas) verkar vara skruvad rakt ner i taket utan någon övertäckning, verkar bara vara tätat med massa...
Stege lutar mot tak, stålstänger på marken, gröna växter, skugga på asfalt, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag inte minns helt fel får man inte ha någon synliga skruv/spik på papptak, framförallt ett såhär låglutande.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
J JSten skrev:
Även infästningen av stegskyddet (eller vad det kallas) verkar vara skruvad rakt ner i taket utan någon övertäckning, verkar bara vara tätat med massa...
[bild]
Om jag inte minns helt fel får man inte ha någon synliga skruv/spik på papptak, framförallt ett såhär låglutande.
Nej precis det stämmer.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Där kom han med mer koll än mig 😃
Jag tycker åxå att det är för lite gegga i skarvarna för att det ska vara svetsa,men svårt att se..
Men genomföringarna och höjden på ventröret är tveksamma...
Vad är röret till?
Undrar om det inte borde vara isolerat?
Röret är för köksventilationen.
 
Rickard.
Slutsatsen är kanske att hela taket helt enkelt är ett riktigt amatörjobb som helst saknar termen "fackmässigt" med allt vad det kan innebära.

Skorstenen ser dock ut att vara av en annan papp så möjligtvis är den gjort av ett proffs men det är bara en gissning. En positiv sak är att det är ett lätt och okomplicerat jobb att åtgärda det så det blir 100% korrekt vilket då bör spegla priset om du vill det.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Slutsatsen är kanske att hela taket helt enkelt är ett riktigt amatörjobb som helst saknar termen "fackmässigt" med allt vad det kan innebära.

Skorstenen ser dock ut att vara av en annan papp så möjligtvis är den gjort av ett proffs men det är bara en gissning. En positiv sak är att det är ett lätt och okomplicerat jobb att åtgärda det så det blir 100% korrekt vilket då bör spegla priset om du vill det.
Hehe ja ett amatörjobb är en riktigt bra beskrivning.
 
K KML88 skrev:
Röret är för köksventilationen.
Då borde den vara isolerad mot kondens
 
K
J JSten skrev:
Även infästningen av stegskyddet (eller vad det kallas) verkar vara skruvad rakt ner i taket utan någon övertäckning, verkar bara vara tätat med massa...
[bild]
Om jag inte minns helt fel får man inte ha någon synliga skruv/spik på papptak, framförallt ett såhär låglutande.
Korrekt. Glidskyddet är felaktigt monterat. Man borde fräst ner glidskyddet så det livar med underlaget och lagt pappen ovanpå.
 
  • Gilla
KML88
  • Laddar…
Jag hoppas verkligen att det där taket är beläget i en del av Sverige där snö aldrig förekommer.
 
S Stubai skrev:
Jag hoppas verkligen att det där taket är beläget i en del av Sverige där snö aldrig förekommer.
Malmö🥳
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.