Jag har precis köpt ett hus som har ett garage vägg i vägg med husets gavel. Avståndet till tomtgränsen från garaget är ca 3-3,5 meter. Vad gäller om jag skulle vilja bygga en bostadsdel uppe på garaget. Huset har två våningar så det blir som en förlängning på nuvarande hus. Kan jag få bygglov för en sådan tillbyggnad och måste alltid grannen ge sitt godkännande? Huset är byggt 1972. Garaget är i dåligt skick, så jag har tänkt att riva väggar och tak och bygga nytt. Tacksam för svar från någon som är insatt i regler för tillbyggnad!
 
Finns en mängd faktorer som påverkar. Först bör du nog begära ut detaljplanen för området. Det gäller att se hur mycket du får bygga på din tomt. I många detaljplaner har man en max ytar av tomten som får bebyggas, men med en formulering om att ett garage på max xx kvm får byggas utöver den tillåtna ytan. I så fall så räkna ytan plötsligt in om du skulle bygga bostad ovanpå garaget.

Skall du bygga något så nära gränsen så behöver du med all sannolikhet grannens godkännande, men även detta styrs av detaljplanen..
 
Tack för svaret Hempularen! Jag skall ta kontakt med kommunen och höra vad som gäller för området och vår tomt.
 
Vad som gäller är att man skall ha en brandscellsgräns mellan bostad och garage, samt en sluss mellan de båda om man skall kunna röra sig mellan garage och bostad utan att gå ut.

Dessutom skall det vara en brandavgränsning mot grannen vilket innebär att ni inte bör sätta fönster på den väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.